Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-21, 14:24
Medlem
Lorbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Alla thailändska restauranger har Sushi.
Och suchi och grön curry är svensk husmanskost idag.
Välkommen till tjugoförsta århundradet.
Det spelar ingen roll hur mycket sushi och kebabpizza som äts i Sverige. Eller hur gott det är (för det tycker jag med). Det är inte svensk husmanskost för det. Husmanskosten har en tradition och finns med i vår matkultur sedan längre tillbaka i tiden.

Jag är väldigt liberal och icke-traditionell men här går det en gräns till och med för mig. Det äts ju mycket hamburgermål i Sverige. Det blir inte husmanskost för det.

Rent definitionsmässigt är husmanskost enligt NE: "enkel, hemlagad vardagsmat i motsats till festmat och delikatesser." Men jag tror vi alla kan vara överens om att man inte kan ta vilken enkel maträtt från var som helst i världen och säga att det är svensk husmanskost.

Sushi kanske är husmanskost i japan. Men inte här.
Citera
2025-02-21, 14:26
Medlem
Lorbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag har Aldrig firat det förr, men älskar husmanskost och inget fel med det, och firar det iaf nån dag i veckan.
Du hinner ändå vara med från start eftersom det är världspremiär för den här dagen just i år

Jag tycker det är fint att man uppmärksammar svensk matkultur. Bara att det kanske pratas om järpar och skomakarlåda runt fikaborden i Sverige den dagen är värt något.
Citera
2025-02-21, 14:55
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorbas
Det spelar ingen roll hur mycket sushi och kebabpizza som äts i Sverige. Eller hur gott det är (för det tycker jag med). Det är inte svensk husmanskost för det. Husmanskosten har en tradition och finns med i vår matkultur sedan längre tillbaka i tiden.

Jag är väldigt liberal och icke-traditionell men här går det en gräns till och med för mig. Det äts ju mycket hamburgermål i Sverige. Det blir inte husmanskost för det.

Rent definitionsmässigt är husmanskost enligt NE: "enkel, hemlagad vardagsmat i motsats till festmat och delikatesser." Men jag tror vi alla kan vara överens om att man inte kan ta vilken enkel maträtt från var som helst i världen och säga att det är svensk husmanskost.

Sushi kanske är husmanskost i japan. Men inte här.
Jaja, men när kom det ordet till, husmanskost och vilka rätter hör dit och vilka inte?
Finns det några tydliga gränser?
Vilka rätter är nästan inte husmanskost,
Hur är det med kåldolmar?
Gulasch?
Spaghetti och köttfärssås?
Citera
2025-02-21, 15:33
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Vadå utländsk mat?
Svensk mat är också utländsk isåfall.
Någongång i tiden så togs den hit.

Nä svenska rätter är svenska recept som är uppfunna i Sverige av svenskar. Det var ingen som tog hit och fraktade tex en janssons frestelse, eller dillkött på en åsna för länge sen över massor med landsgränser för att sen servera den till vikingarna på ett timmerbord i Sverige. Inte för att Janssons fanns då heller men rätten skulle bli dålig på vägen
Citera
2025-02-21, 15:39
Medlem
Lorbass avatar
Citat:
Jaja, men när kom det ordet till, husmanskost och vilka rätter hör dit och vilka inte?
Finns det några tydliga gränser?
Vilka rätter är nästan inte husmanskost,
Hur är det med kåldolmar?
Gulasch?
Spaghetti och köttfärssås?
Det finns definitionsmässigt inte några tydliga gränser för vilka rätter som omfattas. Men om man går efter "vad folk menar" så brukar det vara mat i stil med fläsk med löksås, kalops, dillkött, skomakarlåda, köttbullar, köttfärslimpa, köttsoppa, raggmunkar och visst, varför inte kåldolmar. Tänk lite mat som ändå har en lite gammeldags känsla.

Jag skulle inte räkna in vare sig gulasch eller spagetti och köttfärsås.
Citera
2025-02-21, 15:42
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Du hinner ändå vara med från start eftersom det är världspremiär för den här dagen just i år

Jag tycker det är fint att man uppmärksammar svensk matkultur. Bara att det kanske pratas om järpar och skomakarlåda runt fikaborden i Sverige den dagen är värt något.

26 februari
Husmanskostens dag *

Jag respekterar svenska maträtts-uppfinningar, sitter inte i det.
Jag ser bara positivt för restauranger och att folk tar vid denna dag som en tradition
Så visst kan jag ochså fira det ;-) utan besvär. Får tänka ut nåt inför stora dagen
Citera
2025-02-21, 16:14
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä svenska rätter är svenska recept som är uppfunna i Sverige av svenskar. Det var ingen som tog hit och fraktade tex en janssons frestelse, eller dillkött på en åsna för länge sen över massor med landsgränser för att sen servera den till vikingarna på ett timmerbord i Sverige. Inte för att Janssons fanns då heller men rätten skulle bli dålig på vägen
Rymdvarelser kan ha tagit maten snabbt över från utlandet i flygande tefat.
Citera
2025-02-21, 16:17
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Det finns definitionsmässigt inte några tydliga gränser för vilka rätter som omfattas. Men om man går efter "vad folk menar" så brukar det vara mat i stil med fläsk med löksås, kalops, dillkött, skomakarlåda, köttbullar, köttfärslimpa, köttsoppa, raggmunkar och visst, varför inte kåldolmar. Tänk lite mat som ändå har en lite gammeldags känsla.

Jag skulle inte räkna in vare sig gulasch eller spagetti och köttfärsås.
Men då ser du min poäng.
Om några år så är Chicken tikka masala svensk husmanskost.
Precis som kåldolmar.
Citera
2025-02-21, 16:50
Medlem
Lorbass avatar
Citat:
Men då ser du min poäng.
Om några år så är Chicken tikka masala svensk husmanskost.
Precis som kåldolmar.
Nej, det kan aldrig bli svensk husmanskost. Sedan är väl inte en bra tikka masala så snabblagad heller.
Citera
2025-02-21, 17:20
Medlem
Kanske slänger ihop fläsklägg med rotmos eller isterband med dillstuvad potatis?
Citera
2025-02-21, 17:35
Medlem
Citat:
Nej, det kan aldrig bli svensk husmanskost. Sedan är väl inte en bra tikka masala så snabblagad heller.
Håller med om det första. Men snabblagad vet jag inte om det är kriterium för husmanskost. Dillkött och kalops ska kokas länge. Göra raggmunk eller palt från grunden tar tid tex.
Citera
2025-02-21, 18:09
Medlem
Readyfreddies avatar
Äntligen

Husmanskost för mig är nog mest långkok och annat som tar lång tid att laga, typ kalops. Så det får det nog bli för min del, utnämner det till "husmanskostens husmanskost".

Vanlig svensk mat som går kvickt att slänga ihop är nog inte husman. Exotiska smaker är det inte heller. Tror man ska ha potatis till i princip all husman. Klassiska svenska soppor går dock bra.

Falukorv och makaroner känns inte som husman. Pannkakor är ett gränsfall.
Senast redigerad av Readyfreddie 2025-02-21 kl. 18:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in