Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-21, 18:51
Medlem
dwgs avatar
Raggmunkar med fläsk
Citera
2025-02-21, 19:11
Medlem
Ordet husmanskost kommer efter husman, ägare till ett litet hus utan tillhörande jord. Begreppet var ursprungligen en sammanfattande benämning på enkel och billig mat som åts på landet, och härrör från att man skiljde på priser till herrskap och tjänstefolk vid gästgivargårdarna.[44] Numera betecknar svensk husmanskost vanligen traditionell svensk mat som har lågt inköpspris, med stort mättnadsvärde, eller med andra ord klassisk vardagsmat.[45] Den svenska husmanskostens råvaror är inhemskt svenska – fläsk i alla former, fisk, grova spannmålsvaror samt potatis och rotfrukter. Tids- och omsorgskrävande matlagningsmetoder som redningar och långkok är vanliga. Kryddor används i begränsad mängd. Företeelsen husmanskost och rätter som kan likna de svenska förekommer även i andra skandinaviska och nordeuropeiska länder.

Husmanskosten har under senare tid genomgått en viss renässans sedan kända kockar som Tore Wretman presenterat moderniserade varianter av klassiska svenska rätter. I Wretmans "Nouvel husman" har man ofta minskat på användandet av fett (som behövdes mer förr på grund av att kroppsarbete förekom i större utsträckning), infört vissa nya råvaror och ändrat vissa tillagningsmetoder för att snabba upp tillagningen och på ett bättre sätt ta vara på råvarornas näringsämnen och smak. Motsvarande utveckling finns också i andra länder.[14][15]

Förenklat och generaliserat består mat i svensk teori av stekt kött, kokt potatis och brun sås.[46]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_k%C3%B6ket#Husmanskost
Citera
2025-02-21, 19:35
Medlem
Vem hittar på sånt här, va fan, kanelbullens dag, våffeldagen, semmeldsg mm.
Citera
2025-02-21, 19:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Äntligen

Husmanskost för mig är nog mest långkok och annat som tar lång tid att laga, typ kalops. Så det får det nog bli för min del, utnämner det till "husmanskostens husmanskost".

Vanlig svensk mat som går kvickt att slänga ihop är nog inte husman. Exotiska smaker är det inte heller. Tror man ska ha potatis till i princip all husman. Klassiska svenska soppor går dock bra.

Falukorv och makaroner känns inte som husman. Pannkakor är ett gränsfall.

Stuvade makaroner (gammaldags, långstuvade, inte jäkla fuskstuvade med redning) skulle jag nog klassa in under husmanskost iaf, och ugnspannkaka/fläskpannkaka.
Citera
2025-02-21, 19:38
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Stuvade makaroner (gammaldags, långstuvade, inte jäkla fuskstuvade med redning) skulle jag nog klassa in under husmanskost iaf, och ugnspannkaka/fläskpannkaka.
Absolut. Men inte snabbmakaroner.
Citera
2025-02-21, 19:46
Medlem
Lorbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Håller med om det första. Men snabblagad vet jag inte om det är kriterium för husmanskost. Dillkött och kalops ska kokas länge. Göra raggmunk eller palt från grunden tar tid tex.
Sjukt nog är faktiskt definitionen att det ska vara enkel och snabblagad mat. Men jag håller med - det känns nästan tvärtom!
Citera
2025-02-21, 20:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorbas
Sjukt nog är faktiskt definitionen att det ska vara enkel och snabblagad mat. Men jag håller med - det känns nästan tvärtom!

Det samma, husmanskost för mig är gammal hederligt knegarkäk, hemlagad, robust, mat.
Citera
2025-02-21, 20:51
Medlem
Potatis, en fläskkotlett brunsås å lingon, nu snackar vi.
Citera
2025-02-22, 07:03
Medlem
Skinkstek i lergryta, potatis, brunsås, kokta morötter, inlagd gurka och svart vinbärsgelé.
…ett glas mjölk.
Citera
2025-02-22, 07:30
Medlem
Sereenas avatar
Stekt, lättpanerad, salt sill alt stekfläsk med potatis och löksås.
Strömmingslåda med valfri smaksättning, potatis.
Fläskkorv alt fläsklägg med rotmos

Inte glömma den klassiska pytten
Citera
2025-02-22, 09:19
Medlem
Tzatzikins avatar
Fläsklägg med rotmos och grovkornig senap är bästa husmanskosten. Av resterna blir det lapskojs.

Håller med övriga att dillkött med potatis och köttfärslimpa och panerad strömming inte är så dumt det heller.
Citera
2025-02-22, 09:52
Medlem
Sladdarens avatar
Lapskojs

Ursprung England, så här ser den ut där = https://darley-newman.com/wp-content/uploads/2020/03/welsh-lobscouse-recipe-1000x600-6448397.jpg

dvs en helt annan rätt än svenskt Lapskojs

Det svenska grundreceptet skiljer sig emot andra länders recept och därför blir den en svensk version och svensk husmanskost. Så ser jag på saken iaf, sen struntar jag i vad andra tycker

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lapskojs

"Lapskojs av Leif Mannerström tar nätet med storm"

https://www.matbibeln.se/recept/lapskojs-av-leif-mannerstrom-tar-natet-med-storm/

Stämmer det ? :-) "Tar nätet med storm"

Nån som testat Leif Mannerströms version av Lapskojs ?
Senast redigerad av Sladdaren 2025-02-22 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in