• 1
  • 2
2025-02-20, 15:38
Medlem
Om vi tar dem 2 största drogerna i Sverige som då är cannabis och kokain. Hur ser användarunderlaget ut egentligen ? Vilka är det som använder drogerna och hur/när använder dem det ? Vem är den typiske användaren ? Hur ser hans vardag ut ? Hur får han tag på drogerna ? Kan ni beskriva hela processen ?

Vi behöver det här akut om vi vill förstå marknaden och därmed bekämpa brottslighet
Citera
2025-02-20, 15:43
Medlem
proconsuls avatar
Vilken position har du för att kunna bekämpa brottslighet? Vad ska du göra med den information du får härifrån?
Citera
2025-02-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Om vi tar dem 2 största drogerna i Sverige som då är cannabis och kokain. Hur ser användarunderlaget ut egentligen ? Vilka är det som använder drogerna och hur/när använder dem det ? Vem är den typiske användaren ? Hur ser hans vardag ut ? Hur får han tag på drogerna ? Kan ni beskriva hela processen ?

Vi behöver det här akut om vi vill förstå marknaden och därmed bekämpa brottslighet
Vilka är "vi"?

Annars är de väl som folk är mest, oftast. Gillar att berusa sig då och då. De flesta jobbar, några gör det inte. Några studerar. Som folk mest.
Citera
2025-02-20, 15:47
Avstängd
Severlohs avatar
Är verkligen kokain mer populärt än amfetamin?
Citera
2025-02-20, 15:48
Medlem
knark-kungens avatar
Min uppfattning är att typ 99% av alla människor använder droger.

Börjar redan i mellanstadiet med energidryck, sen blir det alkohol & brajj o högstadiet, amfetamin & piller sen är dom inne i hela systemet.
Citera
2025-02-20, 15:51
Medlem
LostinDarknesss avatar
Folk som mår dåligt.
Folk som är beroende.
Folk som gillar berusa sig.
Folk som vill få slappna av.
Folk som vill bli / vara kreativa.
Både män, kvinnor, pojkar och flickor.

Och det nya, folk som tänker utföra sprängningar eller mord.
Fast mord förkommer ju under enbart alkohol med rätt mycket.

Något annat svar finns inte.
Senast redigerad av LostinDarkness 2025-02-20 kl. 16:18.
Citera
2025-02-20, 15:51
Kokain: Riksdagen, kändiskretsar och gängkriminella
Cannabis: Överallt
Citera
2025-02-20, 15:53
Medlem
Citat:

Alla verkligen alla använder dessa 2.

För kokain är det riksdagsmän, politiker, chefer, skådisar och Stureplans schtekare.
För cannabis är det allt från vanliga Svenssons till punkare.
Verkligen alla använder cannabis folk du inte ens visste vet något om droger kan jag lova knarkar denna växt, sen har du även folk som äntligen fått det på recept och slipper bli fast med benso(mer om det nedan)

Heroin och morfin bl.a är det mest "pundare" och uteliggare, folk utan hem och jobb alltså stereotypiska missbrukare.

LSD, svamp och andra hallisar är det väl mest ungdomar och 30-35 åringar inom it som använder nån gång ibland.

Ecstasy och mdma: ungdomar och yngre 20-25 åringar som festar ofta.

Benso, tjack: diverse diagnosbarn och andra personer som vården svikit, självmedicinerar.Dom flesta av de som tar som mest benso och amfetamin är det faktiskt vården som skrivit ut åt. Sen när vården ser hur illa dessa kemikalier gör personen så slutar dom skriva ut och personen får gå på gatan och självmedicinera.

Så ser det ut enligt mig, sen om det är sant vet jag inte(det jag vet är det ang kokain och cannabis, resten är gissningar)
Citera
2025-02-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vilka är "vi"?

Annars är de väl som folk är mest, oftast. Gillar att berusa sig då och då. De flesta jobbar, några gör det inte. Några studerar. Som folk mest.

Vi samhället

Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Alla verkligen alla använder dessa 2.

För kokain är det riksdagsmän, politiker, chefer, skådisar och Stureplans schtekare.
För cannabis är det allt från vanliga Svenssons till punkare.
Verkligen alla använder cannabis folk du inte ens visste vet något om droger kan jag lova knarkar denna växt, sen har du även folk som äntligen fått det på recept och slipper bli fast med benso(mer om det nedan)

Heroin och morfin bl.a är det mest "pundare" och uteliggare, folk utan hem och jobb alltså stereotypiska missbrukare.

LSD, svamp och andra hallisar är det väl mest ungdomar och 30-35 åringar inom it som använder nån gång ibland.

Ecstasy och mdma: ungdomar och yngre 20-25 åringar som festar ofta.

Benso, tjack: diverse diagnosbarn och andra personer som vården svikit, självmedicinerar.Dom flesta av de som tar som mest benso och amfetamin är det faktiskt vården som skrivit ut åt. Sen när vården ser hur illa dessa kemikalier gör personen så slutar dom skriva ut och personen får gå på gatan och självmedicinera.

Så ser det ut enligt mig, sen om det är sant vet jag inte(det jag vet är det ang kokain och cannabis, resten är gissningar)

Tack för svaret. Jag tror dock inte att cannabis är så vanligt som du tror. Kan t.ex 48 åriga Eva som jobbar på soc använda cannabis ? Knappast väl? Om ja hur får hon tag i drogerna ?
Citera
2025-02-20, 16:12
Medlem
Citat:
Vi samhället

Tack för svaret. Jag tror dock inte att cannabis är så vanligt som du tror. Kan t.ex 48 åriga Eva som jobbar på soc använda cannabis ? Knappast väl? Om ja hur får hon tag i drogerna ?
Det finns inom alla ålders- och yrkesgrupper.
Antingen känner Eva någon som säljer annars finns kanaler på internet. Men mest sannolikt känner hon någon.

Eva är också "vi samhället" för övrigt.
Citera
2025-02-20, 16:15
Medlem
Citat:
Vi samhället

Jag kan garantera dig att 48 åriga Eva definitivt kan röka. dom flesta som röker jobbar inom stressiga yrken.

Största rökarna är sosstanter, folk inom vården, myndighetspersoner, lager, lastbil och buss men även väktare, jag vet fan tillochmed en polis som puffar ibland(nu pensionerad men rökte rätt friskt även när han jobbade givetvis dock ej i tjänst)

Mörkertalet är så sjukt stort så du anar inte.
Folk har kranar antingen via darknet eller hemmaodlare som säljer till mindre kundgrupp. Vissa odlar även själva.

Att få tag i CB är väldigt lätt även för en åldring.
Citera
2025-02-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det finns inom alla ålders- och yrkesgrupper.
Antingen känner Eva någon som säljer annars finns kanaler på internet. Men mest sannolikt känner hon någon.

Eva är också "vi samhället" för övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Jag kan garantera dig att 48 åriga Eva definitivt kan röka. dom flesta som röker jobbar inom stressiga yrken.

Största rökarna är sosstanter, folk inom vården, myndighetspersoner, lager, lastbil och buss men även väktare, jag vet fan tillochmed en polis som puffar ibland(nu pensionerad men rökte rätt friskt även när han jobbade givetvis dock ej i tjänst)

Mörkertalet är så sjukt stort så du anar inte.
Folk har kranar antingen via darknet eller hemmaodlare som säljer till mindre kundgrupp. Vissa odlar även själva.

Att få tag i CB är väldigt lätt även för en åldring.

Problemet är ju att jag vet att gängen inte hade slagits såhär hårt om det inte handlade om stora pengar men det är ju fan inte lätt o veta vilka exakt som gör det och under vilka former och inte minst hur dom får tag i drogerna då t.ex en sossetant skulle aldrig någonsin våga prata med en ortens eller för den delen beställa på darknet så jag tror tyvärr att ni har fel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in