2025-02-19, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Försäkringen brukar väl stå för bärgningen? Själva reparationen lär du ju få betala helt själv om inte bilan är så pass ny att du har garantier kvar.

Så dom bärgar bilen till Luleå om bilen går sönder i Stockholm?
Citera
2025-02-19, 13:32
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingersclub
Behöver du en bärgare så är det självklart DU som ringer bärgare och INTE försäkringsbolaget. Men detta förutsätter naturligtvis att du har bilen halvförsäkrad det som vanligtvis kallas för delkasko. Om du bara har bilen trafikförsäkrad där inte bärgning ingår så skickar väl bärgningsföretaget räkningen (fakturan) direkt till dig.

Jag menar att ringa själv, utan att blanda in ett försäkringsbolag överhuvudtaget.
Citera
2025-02-19, 13:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Nej de bärgar nog bilen till en verkstad i Stockholm om den går sönder där skulle jag tro. Vad skulle meningen vara att bärga ända upp till Luleå när det finns verkstäder i stockholm? Vill du ha den bärjad ända till Luleå så lär inte försäkringen betala detta.
Citera
2025-02-19, 13:35
Medlem
henrikos avatar
Citat:

De bärgar till närmaste verkstad. Sedan får du hämta den där, och köra den därifrån, fyra dagar senare, eller fyra veckor senare, när den blivit lagad.
Citera
2025-02-19, 15:18
Medlem
Citat:
Jag har körkort men inte kört så mycket senaste åren, men nu ska jag på bilresa inom Sverige till våren,främst södra Sverige från Stockholm och söderut.

Om min bil skulle gå sönder av nån anledning och jag inte kan köra, vad gör jag då och hur får jag hem den?

Säg att den går sönder 2 mil från närmsta ort en onsdag kl 22.
Är det bara ringa taxi och sen ta flyget hem och ringa bärgaren som då får köra den 70 mil till min hemstad?

Folksam stor tex täcker bärgning 3 ggr hyrbil eller annan resa med tåg eller taxi
Smidigt och enkelt
Hur andra bolag har vet jag ej
Citera
2025-02-19, 15:19
Medlem
Ni som säger att dom bärgar till närmsta verkstad
Det är en sanning med modifikation
Jag har inte råd att betala tex på märkesverkstad
Då säger jag det till mitt försäkringsbolag så drar dom bilen dit jag vill
Citera
2025-02-19, 15:36
Medlem
Citat:
Jag har körkort men inte kört så mycket senaste åren, men nu ska jag på bilresa inom Sverige till våren,främst södra Sverige från Stockholm och söderut.

Om min bil skulle gå sönder av nån anledning och jag inte kan köra, vad gör jag då och hur får jag hem den?

Är det bara ringa taxi och sen ta flyget hem och ringa bärgaren som då får köra den 70 mil till min hemstad?
Beror på flera faktorer.
Vad har hänt?
Vagnskada eller maskinskada?
Helförsäkring eller ej?
Bilens ålder och körda mil?(Maskinskadan, på helförsäkringen, upphör i regel vid 10 år och 10.000 mil)
Assistansförsäkring?
Citera
2025-02-19, 15:56
Medlem
Min 50 år gamla vw, som har en normal försäkring, alltså ingen veteranförsäkring eller nåt pajade på väg till en utställning 11mil hemifrån. Jag ringde försäkringsbolaget som gav mig numret till aktuell bärgare som ville lämna bilen i närmaste stad. Jag swishade chansen en tusenlapp extra och han körde den till byn jag bor i. Några extra mil bara.
Bruksbilen pajade mitt i grannstaden på väg till Skåne. Samma där, det kom en lokal bärgare som fråga vart han skulle dumpa bilen. Valfri verkstad inom rimligt avstånd, jag fick den levererad till en kompis. Har även bett dom lämna på närmaste skrot, och ringt skroten nästa vardag och skickat papper dit. Jag har såklart bekostat fortsatt resa själv, precis som jag skulle gjort om jag haft bilen. Försäkringsbolaget har frågat mig om jag behövt hyrbil, men jag misstänker det blir en extra självrisk och säkert extra kostnader efs jag ska många mil när jag behövt bärgning utomsocknes. Vill du ha reda på vad som gäller så ringer du såklart ditt försäkringsbolag.
Citera
2025-02-19, 16:14
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Spännande, gick det inte att fixa med silvertejp och vodka?

Nej... det kanske hade gått med ståltråd och päroncider. Jag testade aldrig.
Brukar du själv laga kylarslangar med silvertejp och vodka?

Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Ni som säger att dom bärgar till närmsta verkstad
Det är en sanning med modifikation
Jag har inte råd att betala tex på märkesverkstad
Då säger jag det till mitt försäkringsbolag så drar dom bilen dit jag vill

Beror ju också lite på hur långt det är.
TS lär ju inte få sin bil bärgad 70 mil... men kanske 7 mil kan funka i bästa fall.
Citera
2025-02-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Obs, jag fiskar inte efter vilken ort du kommer ifrån. Men jag undrar lite bara, är det meningen att tråden ska vara som en mattegåta, där vi som läser tråden ska behöva fundera på om ditt hem är i Stavanger eller i Sundsvall? För du skriver ju inte var ditt hem är. Och om du är norsk eller svensk framgår inte, vilket jag antar kan påverka försäkringsfrågor och juridik kring maxlaster och liknande. Du kan ju inte bo i din utgångsort, Stockholm, för det är i så fall omöjligt att ha 70 mil hem då, var i södra Sverige du än befinner dig.

Jag skulle säga att detta, förutom i vilket land du bor, helt och hållet beror på
  • om bilen är automatväxlad eller inte
  • vad bilen väger
  • vilket körkort du och dina vänner har
  • har du en bil till
  • om någon nära vän eller släkting är mekaniker
  • om du känner du någon i närheten
  • vad du har för försäkringar
  • hur snabbt bilen måste hem
  • vilket budget det är på projektet
  • hur rädd om bilen du är

Även bilens värde kan ju avgöra lite, om det ens är värt det, eller om det blir billigare att köpa en annan hemma, och låta en bilskrot hämta den trasiga.

Jag har hört att det faktiskt kan vara problematiskt att ringa en bärgare som privatperson. De verkar bara vilja ha med försäkringsbolagen att göra. Men det är inget jag egentligen vet.

Försäkringsbolaget sköter kontakten med bärgaren.
Citera
2025-02-19, 16:25
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Försäkringsbolaget sköter kontakten med bärgaren.

Så är det verkligen inte nödvändigtvis. Det beror ju helt på vilken typ av försäkring du har.
Citera
2025-02-19, 16:53
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:

Finns även vägassistans där du betalar en årlig summa så de kör dig samt att du betalar en självrisk. I värsta fall får du googla närmsta bärgare och betala hela bärgningsbeloppet alt om det ingår i din bilförsäkring.

Jag hade börjat med att kolla med bilförsäkringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in