Citat:
Ursprungligen postat av
Therak900
Hur får jag hem bilen?
Tänker då fan inte punga ut nån större summa på att reparera min nuvarande bil så går den sönder på riktigt ger jag fan i den.
Att lämna in den på verkstad för att kunna köra hem den skulle jag nog heller inte göra om det kosta skjortan
Har man en assistansförsäkring så kan man kontakta sitt försäkringsbolag så tas bilen till en närliggande verkstad. Vil man ha bilen bärgad hela vägen hem till sin hemstad så får man själv bekosta det kalaset, vilket ju lätt kan kosta minst 10-25 tusen med transportföretag.
Har man ingen assistansförsäkring så får man själv kontakta bärgare och betala vad det kostar att flytta bilen. Har man väl fått den bärgad till en verkstad och inte vill att verkstaden ska åtgärda den så kan man ju förslagsvis kontakta närmaste bilskrot och få bilen hämtad dit. Brukar kosta typ 1500 kronor eller så.
Personligen åker jag mycket veteranbil runt i Europa.
Bland annat med min gamla Amazon från 1958.
Senaste resan var Island runt.
Har faktiskt bara en vanlig trafikförsäkring på den.
Har egentligen bara fått stopp en gång då en kylarslang brast i Portugal. Hade ingen assistans, men ringde till en bilverkstad som hjälpte med bärgare. Kostade 185 Euro. Det finns i stort sett alltid hjälp att få på ett eller annat sätt var man än må befinna sig i världen, men det är sällan kostnadsfritt.
Är man osäker så är dock alltid tilläggsförsäkringar som assistans, bärgning, och hyrbil med mera bra att betala för i sin ordinarie bilförsäkring. Då har man alltid ett telefonnummer att ringa vilken tid på dygnet man än får problem.