2025-02-19, 06:25
Medlem
swingersclubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har hört att det faktiskt kan vara problematiskt att ringa en bärgare som privatperson. De verkar bara vilja ha med försäkringsbolagen att göra. Men det är inget jag egentligen vet.
Behöver du en bärgare så är det självklart DU som ringer bärgare och INTE försäkringsbolaget. Men detta förutsätter naturligtvis att du har bilen halvförsäkrad det som vanligtvis kallas för delkasko. Om du bara har bilen trafikförsäkrad där inte bärgning ingår så skickar väl bärgningsföretaget räkningen (fakturan) direkt till dig.
Citera
2025-02-19, 06:29
Avstängd
Pungsvings avatar
Hyr en bil för din resa. Om den pajar så är det inte ditt problem.
Citera
2025-02-19, 07:20
Medlem
Jannebigplays avatar
Det hände mig förra året. Krockade bilen så det var bara att ringa bärgare och sen fixa hyrbil. Bärgning + 75% av hyrbilsavgiften stod försäkringsbolaget för. Eftersom bilen blev inlöst så behövde jag även betala en självrisk.
Citera
2025-02-19, 07:26
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Så om motorn skär så står försäkringsbolaget för alla kostnader eller vad menar du?
Hur får jag hem bilen?

Tänker då fan inte punga ut nån större summa på att reparera min nuvarande bil så går den sönder på riktigt ger jag fan i den.
Att lämna in den på verkstad för att kunna köra hem den skulle jag nog heller inte göra om det kosta skjortan
Det låter på din ekonomiska situation som att du skulle stanna hemma!
Om bilen slutar funka vem ska ta hand om din bil då?
att hyra bil är det enda vettiga för dig!
Citera
2025-02-19, 07:36
Medlem
immenhusens avatar
Hör av dig till ditt försäkringsbolag och teckna eventuella tilläggsförsäkringar. Vår bil gick sönder medan vi var nere på kontinenten. Det var inga problem för dem att bärga bilen till närmsta ackrediterade bilmekaniker, samt ordna boende till oss under tiden.

/AI
Citera
2025-02-19, 08:23
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Hur får jag hem bilen?

Tänker då fan inte punga ut nån större summa på att reparera min nuvarande bil så går den sönder på riktigt ger jag fan i den.
Att lämna in den på verkstad för att kunna köra hem den skulle jag nog heller inte göra om det kosta skjortan

Har man en assistansförsäkring så kan man kontakta sitt försäkringsbolag så tas bilen till en närliggande verkstad. Vil man ha bilen bärgad hela vägen hem till sin hemstad så får man själv bekosta det kalaset, vilket ju lätt kan kosta minst 10-25 tusen med transportföretag.

Har man ingen assistansförsäkring så får man själv kontakta bärgare och betala vad det kostar att flytta bilen. Har man väl fått den bärgad till en verkstad och inte vill att verkstaden ska åtgärda den så kan man ju förslagsvis kontakta närmaste bilskrot och få bilen hämtad dit. Brukar kosta typ 1500 kronor eller så.

Personligen åker jag mycket veteranbil runt i Europa.
Bland annat med min gamla Amazon från 1958.
Senaste resan var Island runt.
Har faktiskt bara en vanlig trafikförsäkring på den.
Har egentligen bara fått stopp en gång då en kylarslang brast i Portugal. Hade ingen assistans, men ringde till en bilverkstad som hjälpte med bärgare. Kostade 185 Euro. Det finns i stort sett alltid hjälp att få på ett eller annat sätt var man än må befinna sig i världen, men det är sällan kostnadsfritt.

Är man osäker så är dock alltid tilläggsförsäkringar som assistans, bärgning, och hyrbil med mera bra att betala för i sin ordinarie bilförsäkring. Då har man alltid ett telefonnummer att ringa vilken tid på dygnet man än får problem.
Citera
2025-02-19, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Har man en assistansförsäkring så kan man kontakta sitt försäkringsbolag så tas bilen till en närliggande verkstad. Vil man ha bilen bärgad hela vägen hem till sin hemstad så får man själv bekosta det kalaset, vilket ju lätt kan kosta minst 10-25 tusen med transportföretag.

Har man ingen assistansförsäkring så får man själv kontakta bärgare och betala vad det kostar att flytta bilen. Har man väl fått den bärgad till en verkstad och inte vill att verkstaden ska åtgärda den så kan man ju förslagsvis kontakta närmaste bilskrot och få bilen hämtad dit. Brukar kosta typ 1500 kronor eller så.

Personligen åker jag mycket veteranbil runt i Europa.
Bland annat med min gamla Amazon från 1958.
Senaste resan var Island runt.
Har faktiskt bara en vanlig trafikförsäkring på den.
Har egentligen bara fått stopp en gång då en kylarslang brast i Portugal. Hade ingen assistans, men ringde till en bilverkstad som hjälpte med bärgare. Kostade 185 Euro. Det finns i stort sett alltid hjälp att få på ett eller annat sätt var man än må befinna sig i världen, men det är sällan kostnadsfritt.

Är man osäker så är dock alltid tilläggsförsäkringar som assistans, bärgning, och hyrbil med mera bra att betala för i sin ordinarie bilförsäkring. Då har man alltid ett telefonnummer att ringa vilken tid på dygnet man än får problem.

Spännande, gick det inte att fixa med silvertejp och vodka?
Citera
2025-02-19, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q0la
Googla "assistansförsäkring"..
Finns från 29kr/månad.

Den jag har är personbunden och gäller även för andra bilar om jag åker med som passagerare.
Enda kravet är att bilen har en halvförsäkring.

Den försäkringen är tillräcklig för mina behov.

Jaså, vilken försäkring är det?
Citera
2025-02-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det hände mig förra året. Krockade bilen så det var bara att ringa bärgare och sen fixa hyrbil. Bärgning + 75% av hyrbilsavgiften stod försäkringsbolaget för. Eftersom bilen blev inlöst så behövde jag även betala en självrisk.

Så du är nöjd? Vilket försäkringsbolag?
Citera
2025-02-19, 09:01
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag har körkort men inte kört så mycket senaste åren, men nu ska jag på bilresa inom Sverige till våren,främst södra Sverige från Stockholm och söderut.

Om min bil skulle gå sönder av nån anledning och jag inte kan köra, vad gör jag då och hur får jag hem den?

Säg att den går sönder 2 mil från närmsta ort en onsdag kl 22.
Är det bara ringa taxi och sen ta flyget hem och ringa bärgaren som då får köra den 70 mil till min hemstad?

Bärgare kör den till närmast verkstad.
Citera
2025-02-19, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Hör av dig till ditt försäkringsbolag och teckna eventuella tilläggsförsäkringar. Vår bil gick sönder medan vi var nere på kontinenten. Det var inga problem för dem att bärga bilen till närmsta ackrediterade bilmekaniker, samt ordna boende till oss under tiden.

/AI

Vad för försäkringsbolag har du?
Samt fick du betala reparation av bilen?
Citera
2025-02-19, 11:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så om motorn skär så står försäkringsbolaget för alla kostnader eller vad menar du?
Hur får jag hem bilen?

Försäkringen brukar väl stå för bärgningen? Själva reparationen lär du ju få betala helt själv om inte bilan är så pass ny att du har garantier kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in