• 1
  • 2
2025-02-18, 12:09
Medlem
Cyberpunk-s avatar
Tänkte börja reparera smartphones som en sidoinkomst och vill gärna ha tips från er som har erfarenhet.

Jag planerar att börja med Apple och Samsung (S- och A-modellerna), men kanske även andra märken beroende på efterfrågan.

Vilka budgetmodeller skulle ni rekommendera att köpa in för att öva på? Och vilka reparationer, förutom batteri- och skärmbyten, är viktiga att lära sig och som folk ofta behöver hjälp med?

Tar gärna emot alla typer av råd och tips!
Citera
2025-02-18, 12:16
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Du är 10 år för sen, nyare telefoner blir tyvärr bara svårare och svårare att reparera.
Citera
2025-02-18, 12:34
Medlem
Cyberpunk-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Du är 10 år för sen, nyare telefoner blir tyvärr bara svårare och svårare att reparera.

Hur pass svårt är svårt? Kan du förklara lite mer ingående vad det svåra är? Är det i princip omöjligt att inga reparatörer kan åtgärda fel på t.ex. iPhone 16 Pro? Kan inte vara omöjligt, sedan justeras väl priset beroende på svårighetsgrad och tid det tar att reparera. Ser en massa butiker som håller på med det så det borde inte vara omöjligt att lära sig.
Citera
2025-02-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberpunk-
Hur pass svårt är svårt? Kan du förklara lite mer ingående vad det svåra är? Är det i princip omöjligt att inga reparatörer kan åtgärda fel på t.ex. iPhone 16 Pro? Kan inte vara omöjligt, sedan justeras väl priset beroende på svårighetsgrad och tid det tar att reparera. Ser en massa butiker som håller på med det så det borde inte vara omöjligt att lära sig.
Inget är omöjligt. Kör! Så länge du har intresset och är villig att lägga ner en del tid på det framför allt så här i början.
Citera
2025-02-18, 13:02
Medlem
0.1s avatar
Det är ju typ samma sak i alla telefoner när du väl kommer in i dem. Jag tycker det jobbiga är att ta sig in i dem nu när de ska vara så vattentäta och skit. Extra irriterande om jag skulle göra det åt en betalande kund och inte kan fula som jag gör på mina egna telefoner.
Citera
2025-02-18, 13:19
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Idag är det limmat glas så ja du är några är sent ute
Citera
2025-02-18, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Idag är det limmat glas så ja du är några är sent ute
Snarare tvärtom skulle jag säga med tanke på vad en ny märkestelefon kostar.
Det limmade glaset går att ta bort på några minuter. Finns även särskilda (billiga) verktygskit och en massa klipp på Youtube. Ett batteribyte kräver exempelvis att man tar bort skärmen på många av dagens telefonen.
Citera
2025-02-18, 14:26
Medlem
Surfa in på ifixit.com där hittar du instruktioner, utrustning och även delar.

Kan garantera att det inte kommer bli lönsamt. Garanterat inte om du ska göra det vitt. Men om du tycker det är kul att skruva så kör på.
Citera
2025-02-18, 14:48
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Tänkte börja reparera smartphones som en sidoinkomst och vill gärna ha tips från er som har erfarenhet.

Jag planerar att börja med Apple och Samsung (S- och A-modellerna), men kanske även andra märken beroende på efterfrågan.

Vilka budgetmodeller skulle ni rekommendera att köpa in för att öva på? Och vilka reparationer, förutom batteri- och skärmbyten, är viktiga att lära sig och som folk ofta behöver hjälp med?

Tar gärna emot alla typer av råd och tips!
Vad händer om du wipar deras hårddisk och de inte har backup?

Hur många misstag kan du göra för varje 100 jobb som du utför?

Lycka till.

Öva på Iphone 6.
Citera
2025-02-18, 14:51
Medlem
Börja med att köpa trasiga mobiler på Ebay, Blocket eller Tradera och försök reparera dem. Man kan inte börja direkt med kunders mobiler. Det finns massor med Youtubevideor som visar hur man reparerar alla möjliga fel.

Jag ställer mig dock lite frågande till hur man skulle kunna reparera mobiler om man inte vet hur elektronik fungerar. Man bör känna till vad de olika komponenterna har för funktion, och hur fel på dem yttrar sig.
Senast redigerad av byrokrat 2025-02-18 kl. 15:11.
Citera
2025-02-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Börja med att köpa trasiga mobiler på Ebay, Blocket eller Tradera och försök reparera dem. Man kan inte börja direkt med kunders mobiler. Det finns massor med Youtubevideor som visar hur man reparerar alla möjliga fel.

Jag ställer mig dock lite frågande till hur man skulle kunna reparera mobiler om man inte vet hur elektronik fungerar. Man bör känna till vad de olika komponenterna har för funktion, och hur fel på dem yttrar sig.

Dessutom har mobiler sedan länge haft integrerat felsökningssystem så man kan koppla in sig till och det körs analys och div tester och få typ felkoder som på en bil.
Citera
2025-02-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dessutom har mobiler sedan länge haft integrerat felsökningssystem så man kan koppla in sig till och det körs analys och div tester och få typ felkoder som på en bil.
Det visste jag inte. Jag har aldrig någonsin stött på ett integrerat felsökningssystem som ger felkoder. Eller menar du något i stil med det här?

https://www.ebay.com/itm/16595932365...0aAgkvEALw_wcB
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in