Citat:
Ursprungligen postat av
Adelaide
Du har en liten poäng, det kan jag ge dig. Men det är också ihåligt av huvudsakligen två skäl.
För det första så är The Odyssey en annan typ av film än de exemplen du drar upp. Odysséen bygger på ett flera tusen år gammalt grekiskt kulturarv. Ska man röra sådana källor så får man göra det med respekt och inte blanda in massa modern identitetspolitik.
Ingen av dina exempel har status som kulturarv i någon region. Prince of Persia? Är det ens persiskt? Tror det är en amerikansk produkt. Då är det mer fritt fram att casta vem man vill för man har inget traditionellt referensmaterial så det väcker inte lika starka känslor.
För det andra så får man skilja på en skådespelares etnicitet och huruvida en skådespelare har rätt utseende för en roll. Har en skådespelare rätt utseende för en roll så spelar etniciteten ingen roll. Johnny Depp är kanske inte native american, men de lyckades få honom att se ut som en. Att Hassan Brijany är iranier kunde nog de flesta bortse ifrån - han kändes iaf marockansk i Ett Öga Rött. Tror inte jag behöver fortsätta angående hur misslyckat detta är i filmen The Odyssey.
Och gällande filmer från 1900-talet så syftade jag på filmer från 60-talet och framåt, då de flesta filmer innan 60-talet ändå inte finns kvar i dagens folkminne.
Ingen av de som spelar Hellenier(greker fanns inte under Oddyseen, det är ett senare begrepp) ser ut som Hellenier såg ut på en tiden heller.
Om Odysseus hade funnits hade han inte sett ut som Mat Damon och det är huvudkaraktären.
För likhets skull borde han spelats av en mörkbuskig grek. Samma gäller alla större roller.
Men eftersom Damon är vit är det ingen av er som bryr sig.
Istället hakar folk upp sig på två små roller som har 2-3minuter skärm tid var.
När det handlar om Page är kritiken ännu mer bisarr eftersom deras trans identitet inte har något med rollen att göra.
Ingen har heller brytt sig om att Helena har spelats av kritvita västerlänningar tidigare. Så såg Hellenier absolut inte ut förr, de var oliv/brunhyade. Dagen greker är ljusare i hyn än de var för 2000+ år sedan och inte ens dagens greker är speciellt ljushyade.
Det är alltså minst lika respektlöst att smälla in en kritvit Mat Damon som Odysseus.
Man här har jag inte hört någon kritik alls, varför kan man undra?