2026-07-27, 23:23
Medlem
Kommer aldrig att betala för att se en förvrängd, narrativ vävd och långtråkig hittepå film.

Det är inte Homeros epos.
Citera
2026-07-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Du har en liten poäng, det kan jag ge dig. Men det är också ihåligt av huvudsakligen två skäl.

För det första så är The Odyssey en annan typ av film än de exemplen du drar upp. Odysséen bygger på ett flera tusen år gammalt grekiskt kulturarv. Ska man röra sådana källor så får man göra det med respekt och inte blanda in massa modern identitetspolitik.

Ingen av dina exempel har status som kulturarv i någon region. Prince of Persia? Är det ens persiskt? Tror det är en amerikansk produkt. Då är det mer fritt fram att casta vem man vill för man har inget traditionellt referensmaterial så det väcker inte lika starka känslor.

För det andra så får man skilja på en skådespelares etnicitet och huruvida en skådespelare har rätt utseende för en roll. Har en skådespelare rätt utseende för en roll så spelar etniciteten ingen roll. Johnny Depp är kanske inte native american, men de lyckades få honom att se ut som en. Att Hassan Brijany är iranier kunde nog de flesta bortse ifrån - han kändes iaf marockansk i Ett Öga Rött. Tror inte jag behöver fortsätta angående hur misslyckat detta är i filmen The Odyssey.

Och gällande filmer från 1900-talet så syftade jag på filmer från 60-talet och framåt, då de flesta filmer innan 60-talet ändå inte finns kvar i dagens folkminne.

Ingen av de som spelar Hellenier(greker fanns inte under Oddyseen, det är ett senare begrepp) ser ut som Hellenier såg ut på en tiden heller.
Om Odysseus hade funnits hade han inte sett ut som Mat Damon och det är huvudkaraktären.
För likhets skull borde han spelats av en mörkbuskig grek. Samma gäller alla större roller.
Men eftersom Damon är vit är det ingen av er som bryr sig.
Istället hakar folk upp sig på två små roller som har 2-3minuter skärm tid var.
När det handlar om Page är kritiken ännu mer bisarr eftersom deras trans identitet inte har något med rollen att göra.

Ingen har heller brytt sig om att Helena har spelats av kritvita västerlänningar tidigare. Så såg Hellenier absolut inte ut förr, de var oliv/brunhyade. Dagen greker är ljusare i hyn än de var för 2000+ år sedan och inte ens dagens greker är speciellt ljushyade.

Det är alltså minst lika respektlöst att smälla in en kritvit Mat Damon som Odysseus.
Man här har jag inte hört någon kritik alls, varför kan man undra?
Citera
2026-07-27, 23:38
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ingen av de som spelar Hellenier(greker fanns inte under Oddyseen, det är ett senare begrepp) ser ut som Hellenier såg ut på en tiden heller.
Om Odysseus hade funnits hade han inte sett ut som Mat Damon och det är huvudkaraktären.
För likhets skull borde han spelats av en mörkbuskig grek. Samma gäller alla större roller.
När det handlar om Page är kritiken ännu mer bisarr eftersom deras trans identitet inte har något med rollen att göra.

Ingen har heller brytt sig om att Helena har spelats av kritvita västerlänningar tidigare. Så såg Hellenier absolut inte ut förr, de var oliv/brunhyade. Dagen greker är ljusare i hyn än de var för 2000+ år sedan och inte ens dagens greker är speciellt ljushyade.

Det är alltså minst lika respektlöst att smälla in en kritvit Mat Damon som Odysseus.

Du får väl länka belägg på hur folk såg ut i dagens Grekland under den tid som Odyssén utspelar sig. Vi andra har ju bara gamla målningar och statyer att gå efter.

Helena ser ju precis ut som en kritvit västerlänning i renässansen målningar och avbildades nästan alltid med blont hår. Tycker du vi ska slänga allt historiearv nu?

Din sista fråga förstår jag inte riktigt varför du ställer till mig. Längre bak i tråden har jag varit kritisk till Damon som Odysseus för jag hade önskat att Nolan hade letat mer bland inhemska grekiska skådespelare.
Citera
2026-07-27, 23:52
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Kan du tänka dig en svart Elisabet I av England? Inte jag heller.
Det har redan gjorts, drottning Charlotte som var gift med kung George III på 1700-talets andra hälft - spelas av en neger i Netflix-serien Queen Charlotte: A Bridgerton Story...
Citera
2026-07-28, 00:08
Medlem
Pedris avatar
Citat:

Vilka två roller syftar du på?
Citera
2026-07-28, 00:28
Medlem
Vem0ths avatar
Filmen levde inte upp till mina förhoppningar. Egentligen är jag besviken.

Det positiva, snygg miljö och ofta riktigt bra fångad fotografi kombinerat med ibland bra CGI. Bataljscenerna var väldigt bra.

Nu till det bittra. Skådespeleriet?! Varför beter sig A-klassare inom Hollywood som amatörer? Liksom teaterskolenivå på det hela. Matt Damon visar liksom noll känslor för en karaktär som får uppleva så jävla mycket skit och hela tiden ser varje hemska situation som "Jahapp, då var det dax igen! Få se om jag lever igenom detta!".
Även övriga skådisarna kliver in i scener som det vore en uppvisning inför läraren ensam.
Liksom en hel del brister inom post-produktionen som dålig CGI och färgsättning, var filmen på något sätt under en strikt deadline?
Sen att filmen var så jäkla lång, 2 timmar 50 minuter men det kändes som klockan hade passerat midnatt halvvägs in då filmen började kl 20:45. Många utdragna scener utan syfte plus alla stjärnskådisar är liksom där för att visa sitt nylle framför kameran sedan aldrig ses igen... liksom ge dessa skådisar ett syfte.

Nog den sämsta filmen jag sett från Nolan, 3 av 10.
Citera
2026-07-28, 00:52
Medlem
Citat:
Du får väl länka belägg på hur folk såg ut i dagens Grekland under den tid som Odyssén utspelar sig. Vi andra har ju bara gamla målningar och statyer att gå efter.

Helena ser ju precis ut som en kritvit västerlänning i renässansen målningar och avbildades nästan alltid med blont hår. Tycker du vi ska slänga allt historiearv nu?

Din sista fråga förstår jag inte riktigt varför du ställer till mig. Längre bak i tråden har jag varit kritisk till Damon som Odysseus för jag hade önskat att Nolan hade letat mer bland inhemska grekiska skådespelare.

Renässansen är extrem vit/eurocentriskt. Det har exakt noll med antika grekland att göra(eller annan äldre kultur heller för den delen)
Målningar från denna period är extremt missvisande för tidig historia. De har porträtterat Helena efter de skönhetsideal som rådde i västra europa under den tiden.
En konstnär i Europa under denna tiden skulle aldrig ha målat en kvinna som beskrevs som vacker som annat än kritvit.
Helena är en sagofigur så hon har aldrig funnits. Men faktiska adelskvinnor i antika Hellas var absolut inte kritvita. Helenas pappa var Zeus, han kan ha sett ut hur som helst, han skiftade skepnad. När han befruktade Drottning Leda var han i skepnaden av en svan.
Drottning Leda Var av Anatoliskt ursprung, dessa var oliv/brunhyade. precis som de flesta folkslagen som levde kring medelhavet, inklusive Hellenerna.

Från renässansen och framåt har vi i väst haft en extremt vit-eurocentrisk bild av historien.
Allt har porträtterats och beskrivits från en vit synvinkel och speglar vita Europas syn på saker. Vilket ofta har väldigt lite med hur det faktiskt var historiskt sett.
Citera
2026-07-28, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pedri
Vilka två roller syftar du på?
Eliot Page som Sinon(eftersom Page är trans, detta är dock inget som har någon som helst påverkan på karaktären i filmen) och Lupita Nyong'o som Helen of Troy(eftersom Nyong'o är svart och kritikerna anser att Helen skulle spelas av en vit kvinna).
Citera
2026-07-28, 01:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag fattar inte varför man ska ändra etnicitet på karaktärer som har en tydlig utseendeskildring.

Sånt gjordes ju aldrig i filmer från 1900-talet eller ens 00-talet.

Indier, asiater och afroamerikaner får jättegärna spela hjältar och soldater. Men verk som Odysséen är antika europeiska sagor - och ska castas därefter.

Jag skyller på musikalen Hamilton. Alla är svarta! Alla gamla presidenter etc är svarta eller Latino!

Sen kom Netflix Bridgerton. De döpte om den brittiska drottningen men det var uppenbart att det var 1700-tals Drottning Elizabeth hon skulle gestalta (svart kvinna) och sen har det bara fortsatt - Queen Charlotte osv.
Citera
2026-07-28, 01:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Skulle se den enbart för det var 70mm på Royal i Malmö. Vad händer, Jo 30 sekunder innan filmen säger en nonchalant person i personalen att det är 35 mm och ni får kontakta kundservice. Efter det var jag så besviken så orkade knappt se filmen. Betalat typ 270 spänn...

Snälla du kräv pengarna tillbaka!
Citera
2026-07-28, 01:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Sabla bullshit!!! Grekland kallades för De ljushylltas land. Vad fan tror du "Hellas" betyder?? Det var många blonda och vita, ljusa människor i Grekland förr i tiden under denna era. Sämst är du!

Citat:

Citera
2026-07-28, 01:57
Medlem
Pedris avatar
Citat:
Eliot Page som Sinon(eftersom Page är trans, detta är dock inget som har någon som helst påverkan på karaktären i filmen) och Lupita Nyong'o som Helen of Troy(eftersom Nyong'o är svart och kritikerna anser att Helen skulle spelas av en vit kvinna).
Jag störde mig mest på indiern som var Odysseus högra hand och med mest hela tiden. Förutom de du nämner så kan man lägga till Helens tvillingsyster, flera svarta framstående soldater, Zendaya som gudinnan Athena, samt Travis Scott som står och rappar i filmen.

Det är de jag har sett nämnas i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in