2026-07-27, 18:16
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Odysseus är en sagohjälte. Nelson Mandela fanns till nyligen helt på riktigt. Att berätta en historia om en person som slåss med en enögd jätte jmfrt med att skildra en verklig människans liv är två helt olika saker.
Då kan man byta ut i princip alla karaktärer i serier och film eftersom väldigt få är rena sanningsenliga biografier. Sopranos hade kunnat vara spelat av hälften etniska thailändare och hälften kenyaner, Madicken av hälften mexikaner och andra hälften indier. Ingen karaktär i de serierna är verkliga personer och plats och sammanhang spelar inte någon roll då det är påhittade historier med påhittade karaktärer. Skulle du uppskatta Madicken och Sopranos lika mycket om det såg ut så?
Senast redigerad av sebastian_ 2026-07-27 kl. 18:34.
Citera
2026-07-27, 19:06
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalen
Hur i helvete kan diskussionerna alltid handla om vem som är vit, svart, grön eller blå. Det kan ni ta i en annan tråd. Har någon något annat att säga om filmen? Är den sevärd ens?

Svårt att säga, då smaken är olika. Personligen tycker jag inte att det är en bra film. Den känns seg och är alltför lång. Jag har inget tålamod för långa filmer med mycket snack. Dialogen var för övrigt inte mycket att hänga i granen. I filmen Troy från 2004 är dialogen till stor del hämtad direkt ur källmaterialet, Iliaden. Särskilt minns jag scenen där kung Priamos av Troja bönfaller den grekiske hjälten Akilles att överlämna sin döde sons kropp till honom så att han kan ge honom en anständig begravning. Känner inte samma vibbar i The Odyssey. Den enda anledningen till att jag ville se den här filmen var för att se vad allt tjafs är om. Tycker inte den här filmen förtjänar vare sig all hype eller allt hat, den är bara meh.
Senast redigerad av M_A_R 2026-07-27 kl. 19:13.
Citera
2026-07-27, 19:56
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Även om vi bortser från allt woke så förstår jag inte hur man kan föredra The Odyssey framför Troja.

Troja har tempo och mycket action. Snyggt foto. Väldigt påkostad rekvisita.

The Odyssey halvsover man till. Tempot är segare och det känns som något fattas. Mer prat än action.

Jag gjorde lite research på Troja för att friska upp mitt minne och såg till min förvåning att den är hela 2 timmar och 43 minuter lång. Den kändes inte alls så lång när jag såg den. Den officiella speltiden för The Odyssey är 2 timmar och 52 minuter om man räknar med alla eftertexter också. Och den känns precis så lång. Gäsp.
Senast redigerad av M_A_R 2026-07-27 kl. 19:58.
Citera
2026-07-27, 20:11
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Jag gjorde lite research på Troja för att friska upp mitt minne och såg till min förvåning att den är hela 2 timmar och 43 minuter lång. Den kändes inte alls så lång när jag såg den. Den officiella speltiden för The Odyssey är 2 timmar och 52 minuter om man räknar med alla eftertexter också. Och den känns precis så lång. Gäsp.
Flera av de historiska filmerna blev slaktade i redigeringsrummet på den tiden. Du såg förmodligen directors cut nu och den klippta versionen innan. Kingdom of heaven är lika anti kristendom i den oklippta versionen men man får i alla fall lite mer kött på benen. Man kan egentligen säga det om de flesta filmer med potential, alla borde släppas som directors cut.
Citera
2026-07-27, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag fattar inte varför man ska ändra etnicitet på karaktärer som har en tydlig utseendeskildring.

Sånt gjordes ju aldrig i filmer från 1900-talet eller ens 00-talet.

Indier, asiater och afroamerikaner får jättegärna spela hjältar och soldater. Men verk som Odysséen är antika europeiska sagor - och ska castas därefter.

Sånt gjordes extremt ofta tidigare.
Men då handlade det om att i princip alla spelades av vita.
Indier, Asiater, Indianer(native americans), afro amerikaner och afrikaner, i princip alla spelades av vita.
De köra brown, black och yellow face på latinos, svarta och öst asiater. För araber körde de mest lite mörkare vita bara.

Brown, black och yellow face började avta först på 60 talet för att i huvudsak slutas användas helt i slutet av 70-talet. Finns dock senare exempel som t.ex. The Lone Ranger (2013) med Depp som Tonto. Angelina Jolie i A Mighty Heart 2008.

Filmer där vita har huvud/stora bi-roller vars karaktärer ursprungligen är annan etnicitet.
Vi har Jake Gyllenhaal in Prince of Persia 2013, Emma Stone in Aloha (2015), Scarlett Johansson i Ghost in the Shell (2017).21(den där filmen om korträknare, i verkligheten var alla studenterna av asiatiskt påbrå, i filmen alla helvita).
Liam Neeson som Ra's al Ghul i Batman(2005). Jennifer Connelly i A Beautiful Mind. Bullet Train(2022) med bla Brad Pitt, ursprungligen mest asiatiska karaktärer, i filmen i princip alla vita.

Det finns hundratals om inte tusentals exempel, men 99% av dessa är där vita porträtterar karaktärer av annan etnicitet.
Men för oss vita så är vit "baslinjen" så vi tänker inte inte ens på det.
Idag spelas ca 70% av alla större roller i "main stream" filmer av vita skådespelare.
Citera
2026-07-27, 21:38
Medlem
Även om filmen är en kassasucce(?).

Har råttorna börjat fly och distansera sig från Odyssey skeppet?

Översättaren Emily Wilson som gjord en modern och PK översättning av Odysses klagar på filmen och manuset.
Trots att det faktum är just hennes specifika översättning som Nolan baserar sitt manus på och som har givit filmen de brister den har.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/7pjRjw/the-odyssey-homeros-oversattaren-emily-wilson-sagar-filmen
Citera
2026-07-27, 21:59
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy

Översättaren Emily Wilson som gjord en modern och PK översättning av Odysses klagar på filmen och manuset.
Trots att det faktum är just hennes specifika översättning som Nolan baserar sitt manus på och som har givit filmen de brister den har.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/7pjRjw/the-odyssey-homeros-oversattaren-emily-wilson-sagar-filmen

Otippat att litteraturnördar ogillar filmer som baseras på deras älsklingsböcker.

Förstår inte riktigt problemet. Det är väl bara att skippa att titta på den om man ogillar ens tanken. Jag skulle tex aldrig sätta mig och lyssna igenom en modern svensk gangsterrap-skiva bara för att andra gör det. Jag vet att jag kommer avsky eländet.

Filmen verkar gå riktigt bra, och generellt är betygen höga. Kommer bli storslam på Oscars 2027 om inget annat utmanar.
Citera
2026-07-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy

Professor Emily Wilsons recension och analys är verkligen episk läsning:

https://www.lrb.co.uk/the-paper/v48/n14/emily-wilson/an-uncomplicated-man
Citera
2026-07-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehuruvida
Professor Emily Wilsons recension och analys är verkligen episk läsning:

https://www.lrb.co.uk/the-paper/v48/n14/emily-wilson/an-uncomplicated-man
Även duktiga författare kan skriva artiklar med efterblivet substansvärde. Det är ditt jobb att bedömma det.

Filmen får beröm. Den tappar dock 2 poäng (på en 10-gradig skala) för att kvinnor pratade för lite.

Jaja.
Citera
2026-07-27, 22:51
Medlem
wernblom88s avatar
Skulle se den enbart för det var 70mm på Royal i Malmö. Vad händer, Jo 30 sekunder innan filmen säger en nonchalant person i personalen att det är 35 mm och ni får kontakta kundservice. Efter det var jag så besviken så orkade knappt se filmen. Betalat typ 270 spänn...
Citera
2026-07-27, 22:54
Medlem
gratrunkarns avatar
fins inga chans jag ser bög propaganda ock betalar för det sjönt att se att denna film total flopp nu är det i slut på pk film ock komma bara bli rigtig manliga filmer som det ska vara
Citera
2026-07-27, 22:57
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Sånt gjordes extremt ofta tidigare.
Men då handlade det om att i princip alla spelades av vita.
Indier, Asiater, Indianer(native americans), afro amerikaner och afrikaner, i princip alla spelades av vita.
De köra brown, black och yellow face på latinos, svarta och öst asiater. För araber körde de mest lite mörkare vita bara.

Brown, black och yellow face började avta först på 60 talet för att i huvudsak slutas användas helt i slutet av 70-talet. Finns dock senare exempel som t.ex. The Lone Ranger (2013) med Depp som Tonto. Angelina Jolie i A Mighty Heart 2008.

Filmer där vita har huvud/stora bi-roller vars karaktärer ursprungligen är annan etnicitet.
Vi har Jake Gyllenhaal in Prince of Persia 2013, Emma Stone in Aloha (2015), Scarlett Johansson i Ghost in the Shell (2017).21(den där filmen om korträknare, i verkligheten var alla studenterna av asiatiskt påbrå, i filmen alla helvita).
Liam Neeson som Ra's al Ghul i Batman(2005). Jennifer Connelly i A Beautiful Mind. Bullet Train(2022) med bla Brad Pitt, ursprungligen mest asiatiska karaktärer, i filmen i princip alla vita.

Det finns hundratals om inte tusentals exempel, men 99% av dessa är där vita porträtterar karaktärer av annan etnicitet.
Men för oss vita så är vit "baslinjen" så vi tänker inte inte ens på det.
Idag spelas ca 70% av alla större roller i "main stream" filmer av vita skådespelare.

Du har en liten poäng, det kan jag ge dig. Men det är också ihåligt av huvudsakligen två skäl.

För det första så är The Odyssey en annan typ av film än de exemplen du drar upp. Odysséen bygger på ett flera tusen år gammalt grekiskt kulturarv. Ska man röra sådana källor så får man göra det med respekt och inte blanda in massa modern identitetspolitik.

Ingen av dina exempel har status som kulturarv i någon region. Prince of Persia? Är det ens persiskt? Tror det är en amerikansk produkt. Då är det mer fritt fram att casta vem man vill för man har inget traditionellt referensmaterial så det väcker inte lika starka känslor.

För det andra så får man skilja på en skådespelares etnicitet och huruvida en skådespelare har rätt utseende för en roll. Har en skådespelare rätt utseende för en roll så spelar etniciteten ingen roll. Johnny Depp är kanske inte native american, men de lyckades få honom att se ut som en. Att Hassan Brijany är iranier kunde nog de flesta bortse ifrån - han kändes iaf marockansk i Ett Öga Rött. Tror inte jag behöver fortsätta angående hur misslyckat detta är i filmen The Odyssey.

Och gällande filmer från 1900-talet så syftade jag på filmer från 60-talet och framåt, då de flesta filmer innan 60-talet ändå inte finns kvar i dagens folkminne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in