2025-02-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jo du får skriva det om du har nån källa som pekar på det. Inte annars.

Att bara dra namn ur stjärten är inte OK.
Fast det är ganska skoj. Alla förstår att det handlar om någon Mohamed, men så skriver någon Petter. Men men, nya tider nu antar jag.
Citera
2025-02-17, 14:08
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolt-nick
Fast det är ganska skoj. Alla förstår att det handlar om någon Mohamed, men så skriver någon Petter. Men men, nya tider nu antar jag.

Fast det skulle väl vara ok att skriva Petter om man i samma kontext gav information om att detta är osäker information? Så tolkar jag regelskrivningen i alla fall. Att det just ska framgå när det handlar om en ren gissning eller spekulation.
Citera
2025-02-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Fast det skulle väl vara ok att skriva Petter om man i samma kontext gav information om att detta är osäker information? Så tolkar jag regelskrivningen i alla fall. Att det just ska framgå när det handlar om en ren gissning eller spekulation.
Får man skriva "Jag vet inte, men tror det är Petter"? Då visar man ju tydligt att man inte vet. Fast det gör det hela lite tråkigare.

Snälla Admin, hjälp mig. Hur ska jag, och alla andra, göra i en sån situation? Seriös fråga. Gäller regeln bara privatpersoner eller offentliga också?
Citera
2025-02-17, 14:29
Administrator
admins avatar
Citat:
Vadå, får man inte längre skriva "Det är säkert Petter" i en tråd som handlar om att nån rapartist har mördat någon?

Citat:
Får man skriva "Jag vet inte, men tror det är Petter"? Då visar man ju tydligt att man inte vet. Fast det gör det hela lite tråkigare.

Snälla Admin, hjälp mig. Hur ska jag, och alla andra, göra i en sån situation? Seriös fråga. Gäller regeln bara privatpersoner eller offentliga också?

Om du inte vet att det är Petter, men tror att så är fallet, så behöver detta framgå av texten.
När det gäller personuppgifter så hanteras dessa främst av regel 0.10.
Det är skillnad på hypotes, spekulation och ett obestyrkt påstående.
hypotes: antagande som görs utifrån tillgänglig information eller observationer, och som sedan kan testas eller undersökas för att avgöra om den är korrekt.

spekulation: gissningar, ofta med inriktning på visst problem, utan att ha fullständig eller konkret information.

obestyrkt påstående: uttalande som inte har bevisats eller styrkts av fakta, men som ändå framställs som om det vore sant, där avsändaren gör ett påstående utan att ha tillräcklig grund för det, men fortfarande uttrycker det med övertygelse.
admin
Citera
2025-02-17, 14:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Undrar vad skillnaden blir i praktiken.

Om vi leker med tanken att det finns en tråd som heter "Känd tv-profil fast för snatteri, vem?"

Inte ok att skriva:
"Pernilla Wahlgren"

Ok att skriva:
"Skulle kanske kunna vara Pernilla Wahlgren?"

Kommer nog bli rejäla omskrivningar för att försöka runda avstängningar. Retoriska knep som;

- Om jag inte visste bättre så skulle jag kunna tro att det var Pernilla Wahlgren

osv

men jag vet inte , jag bara spekulerar
Citera
2025-02-17, 14:41
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Välkommet, allt för många dödnickar som tror dem vet.
Citera
2025-02-17, 15:06
Medlem
Sålänge "Undrar om det inte kan ha varit admin som gjorde (insert bad thing here)?" är ok, så är det bara bra att "Det var admin som gjorde (insert bad thing)" inte är ok.

Är det där skillnaden ligger?
Citera
2025-02-17, 15:49
Medlem
Kedoxs avatar
Regeln i sig säger jag inte så mycket om.
Men gillar inte att Flashback reagerar så förhastat på en specifik situation.

I Sverige blev det panik när ryssen gick in i Ukraina, vips NATO. På flashback blir det panik när folk spekulerar om Örebro-dådet, vips ny regel.

Är något som inte känns bra med detta.
Citera
2025-02-17, 15:51
Medlem
immenhusens avatar
Mycket bra! Diskussionerna i samband med skjutningen i Örebro var ett haveri, där bilder och identitet på en felaktig gärningsman med samma namn snabbt blev en självklar trådsanning.

/AI
Citera
2025-02-17, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Bra, borde funnits för längesen.

Dessa fanns redan innan:

0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.

0.10. Personuppgifter
Var försiktig med personuppgifter. Gör en balanserad avvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot grundläggande rättigheter som informations- och yttrandefrihet.

Uppenbarligen har det inte hjälpt. Folk kommer fortsätta vara idioter, en till regel kommer inte göra någon skillnad. Enda sättet att stoppa är att moderatorer raderat sådana inlägg vilket de inte hinner göra.
Citera
2025-02-17, 16:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Kan tänka mig att det har att göra med Örebroattentatet där oskyldiga pekades ut som gärningsman.

Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Betyder det att det numer är förbjudet att droppa kändisars namn i trådar utan nån som helst uppbackning kring namnet? T.ex. i de trådar där det är något rykte och allt från pernilla wahlgren till peter forsberg dyker upp? Isåfall är det den bästa regeln att ske på flera år.

Inte förbjudet men du måste tydligt skriva att du bara hittar på, gissar och fantiserar helt utan faktaunderlag som en idiot.
Citera
2025-02-17, 16:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Undrar vad skillnaden blir i praktiken. Om vi leker med tanken att det finns en tråd som heter "Känd tv-profil fast för snatteri, vem?"
Inte ok att skriva:
"Pernilla Wahlgren"
Ok att skriva:
"Skulle kanske kunna vara Pernilla Wahlgren?"

OK att skriva: "Jag är en idiot så jag gissar på Pernilla Wahlgren trots att absolut inget tyder på det, jag är som sagt bara korkad och spammar tråden med skit".

Så tycker jag regeln borde tillämpas i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in