2025-02-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jo du fr skriva det om du har nn klla som pekar p det. Inte annars.

Att bara dra namn ur stjrten r inte OK.
Fast det r ganska skoj. Alla frstr att det handlar om ngon Mohamed, men s skriver ngon Petter. Men men, nya tider nu antar jag.
Citera
2025-02-17, 14:08
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolt-nick
Fast det r ganska skoj. Alla frstr att det handlar om ngon Mohamed, men s skriver ngon Petter. Men men, nya tider nu antar jag.

Fast det skulle vl vara ok att skriva Petter om man i samma kontext gav information om att detta r osker information? S tolkar jag regelskrivningen i alla fall. Att det just ska framg nr det handlar om en ren gissning eller spekulation.
Citera
2025-02-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Fast det skulle vl vara ok att skriva Petter om man i samma kontext gav information om att detta r osker information? S tolkar jag regelskrivningen i alla fall. Att det just ska framg nr det handlar om en ren gissning eller spekulation.
Fr man skriva "Jag vet inte, men tror det r Petter"? D visar man ju tydligt att man inte vet. Fast det gr det hela lite trkigare.

Snlla Admin, hjlp mig. Hur ska jag, och alla andra, gra i en sn situation? Seris frga. Gller regeln bara privatpersoner eller offentliga ocks?
Citera
2025-02-17, 14:29
Administrator
admins avatar
Citat:
Vad, fr man inte lngre skriva "Det r skert Petter" i en trd som handlar om att nn rapartist har mrdat ngon?

Citat:
Fr man skriva "Jag vet inte, men tror det r Petter"? D visar man ju tydligt att man inte vet. Fast det gr det hela lite trkigare.

Snlla Admin, hjlp mig. Hur ska jag, och alla andra, gra i en sn situation? Seris frga. Gller regeln bara privatpersoner eller offentliga ocks?

Om du inte vet att det r Petter, men tror att s r fallet, s behver detta framg av texten.
Nr det gller personuppgifter s hanteras dessa frmst av regel 0.10.
Det r skillnad p hypotes, spekulation och ett obestyrkt pstende.
hypotes: antagande som grs utifrn tillgnglig information eller observationer, och som sedan kan testas eller underskas fr att avgra om den r korrekt.

spekulation: gissningar, ofta med inriktning p visst problem, utan att ha fullstndig eller konkret information.

obestyrkt pstende: uttalande som inte har bevisats eller styrkts av fakta, men som nd framstlls som om det vore sant, dr avsndaren gr ett pstende utan att ha tillrcklig grund fr det, men fortfarande uttrycker det med vertygelse.
admin
Citera
2025-02-17, 14:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Undrar vad skillnaden blir i praktiken.

Om vi leker med tanken att det finns en trd som heter "Knd tv-profil fast fr snatteri, vem?"

Inte ok att skriva:
"Pernilla Wahlgren"

Ok att skriva:
"Skulle kanske kunna vara Pernilla Wahlgren?"

Kommer nog bli rejla omskrivningar fr att frska runda avstngningar. Retoriska knep som;

- Om jag inte visste bttre s skulle jag kunna tro att det var Pernilla Wahlgren

osv

men jag vet inte , jag bara spekulerar
Citera
2025-02-17, 14:41
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Vlkommet, allt fr mnga ddnickar som tror dem vet.
Citera
2025-02-17, 15:06
Medlem
Slnge "Undrar om det inte kan ha varit admin som gjorde (insert bad thing here)?" r ok, s r det bara bra att "Det var admin som gjorde (insert bad thing)" inte r ok.

r det dr skillnaden ligger?
Citera
2025-02-17, 15:49
Medlem
Kedoxs avatar
Regeln i sig sger jag inte s mycket om.
Men gillar inte att Flashback reagerar s frhastat p en specifik situation.

I Sverige blev det panik nr ryssen gick in i Ukraina, vips NATO. P flashback blir det panik nr folk spekulerar om rebro-ddet, vips ny regel.

r ngot som inte knns bra med detta.
Citera
2025-02-17, 15:51
Medlem
immenhusens avatar
Mycket bra! Diskussionerna i samband med skjutningen i rebro var ett haveri, dr bilder och identitet p en felaktig grningsman med samma namn snabbt blev en sjlvklar trdsanning.

/AI
Citera
2025-02-17, 15:58
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Bra, borde funnits fr lngesen.

Dessa fanns redan innan:

0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida phittade uppgifter om personer, fretag eller organisationer med uppst att utstta dessa fr andras missaktning, eller att avsiktligen sprida frvrngd eller phittad information med uppst att vilseleda, r frbjudet.

0.10. Personuppgifter
Var frsiktig med personuppgifter. Gr en balanserad avvgning dr den enskildes intresse av en fredad privat sfr vgs mot grundlggande rttigheter som informations- och yttrandefrihet.

Uppenbarligen har det inte hjlpt. Folk kommer fortstta vara idioter, en till regel kommer inte gra ngon skillnad. Enda sttet att stoppa r att moderatorer raderat sdana inlgg vilket de inte hinner gra.
Citera
2025-02-17, 16:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Kan tnka mig att det har att gra med rebroattentatet dr oskyldiga pekades ut som grningsman.

Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Betyder det att det numer r frbjudet att droppa kndisars namn i trdar utan nn som helst uppbackning kring namnet? T.ex. i de trdar dr det r ngot rykte och allt frn pernilla wahlgren till peter forsberg dyker upp? Isfall r det den bsta regeln att ske p flera r.

Inte frbjudet men du mste tydligt skriva att du bara hittar p, gissar och fantiserar helt utan faktaunderlag som en idiot.
Citera
2025-02-17, 16:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Undrar vad skillnaden blir i praktiken. Om vi leker med tanken att det finns en trd som heter "Knd tv-profil fast fr snatteri, vem?"
Inte ok att skriva:
"Pernilla Wahlgren"
Ok att skriva:
"Skulle kanske kunna vara Pernilla Wahlgren?"

OK att skriva: "Jag r en idiot s jag gissar p Pernilla Wahlgren trots att absolut inget tyder p det, jag r som sagt bara korkad och spammar trden med skit".

S tycker jag regeln borde tillmpas i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in