• 1
  • 2
2025-02-17, 14:17
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Eh... hon må vara expert på kosttillskott eller vad hon var, men hon verkar vara sosse ut i fingerspetsarna. Nån expert på samtiden verkar hon ju inte vara, men det är klart att om man kan läxa upp pöbeln på Facebook och får möjlighet att breda ut sin kränkthet genom ett kåseri i GP så ska man förstås göra det.

Jag vet inte om hon blev speciellt kränkt, även om hon förvisso medger att hon blev "lite sårad" av reaktionerna (på Facebook). Tycker hon verkar ha hantera saken bra. Så vad var det hon reagerade på?
"När Cecilia Verdinelli skrev att hon var läkare i en Facebooktråd om kosttillskott möttes hon av hånande gråtskratt-emojis. Ingenstans betyder expertisen lika lite som på världens mäktigaste sociala medium. Flera gråtskratts-emojis. Och ett enda svar som lydde ”Isf bara knip. Du är ju jävig”, som fick en massa tummar upp ... Det var kanske första gången jag fick syn på övertygelsen om att expertis automatiskt diskvalificerar en debattör ... Presentera någon som ”forskare” på Facebook och du hör klicket av tusentals revolvrar som osäkras samtidigt."
"Före algoritm-styrningen på sociala medier var det självklart att sanning hade den högsta statusen ... Och det är detta, sanningens självklara företräde, som eroderar. Det märks, bland mycket annat, i fenomenet att expertis numera tenderar att diskvalificera en debattör på sociala medier."
Jag tycker texten är bra.
Har aldrig använt Facebook, men beskrivningen av plattformen låter korrekt.
Innehållet i texten baseras till stora delar på P3 Dystopias avsnitt om sociala medier.
Bra avsnitt som jag rekommenderar alla att lyssna på.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sociala-medier

Jag gillar också citaten från Gustav Martner, klimataktivist med sin bas i Greenpeace. Inte bara det om Flashback ("det svenska nätets sista demokratiska plattform"), utan även detta:
"Martner argumenterar för att det finns ett legitimt och sunt behov av sociala medier, att en digital form för åsiktsutbyte människor emellan i grunden skulle kunna vara något gott och att särskilt barn och unga behöver en plattform att liksom leka digitalt på, någonstans att visa upp sina lermonster-animationer och kakbaks-reels och få reaktioner från jämnåriga, men att det saknas en plattform att göra det på som inte omedelbart exploaterar deras uppmärksamhet för ett vinstsyfte."
Denna målgrupp hänvisas idag till TikTik. En kinesisk aktör med högst tvivelaktiga syften.
Även Flashback nekar denna målgrupp, då vi har åldersgräns (18 år). Så de som vill laga vad som är trasigt kan börja nu direkt. Flashback är fel aktör att starta en sådan plattform.
I P3 Dystopias avsnitt så uppmärksammas även hur Youtube fungerar. Väldigt intressant faktiskt, men låter er lyssna själva om ni är intresserade.

admin
Citera
2025-02-17, 14:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag vet inte om hon blev speciellt kränkt, även om hon förvisso medger att hon blev "lite sårad" av reaktionerna (på Facebook). Tycker hon verkar ha hantera saken bra. Så vad var det hon reagerade på?
"När Cecilia Verdinelli skrev att hon var läkare i en Facebooktråd om kosttillskott möttes hon av hånande gråtskratt-emojis. Ingenstans betyder expertisen lika lite som på världens mäktigaste sociala medium. Flera gråtskratts-emojis. Och ett enda svar som lydde ”Isf bara knip. Du är ju jävig”, som fick en massa tummar upp ... Det var kanske första gången jag fick syn på övertygelsen om att expertis automatiskt diskvalificerar en debattör ... Presentera någon som ”forskare” på Facebook och du hör klicket av tusentals revolvrar som osäkras samtidigt."
"Före algoritm-styrningen på sociala medier var det självklart att sanning hade den högsta statusen ... Och det är detta, sanningens självklara företräde, som eroderar. Det märks, bland mycket annat, i fenomenet att expertis numera tenderar att diskvalificera en debattör på sociala medier."
Jag tycker texten är bra.
Har aldrig använt Facebook, men beskrivningen av plattformen låter korrekt.
Innehållet i texten baseras till stora delar på P3 Dystopias avsnitt om sociala medier.
Bra avsnitt som jag rekommenderar alla att lyssna på.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sociala-medier

Jag gillar också citaten från Gustav Martner, klimataktivist med sin bas i Greenpeace. Inte bara det om Flashback ("det svenska nätets sista demokratiska plattform"), utan även detta:
"Martner argumenterar för att det finns ett legitimt och sunt behov av sociala medier, att en digital form för åsiktsutbyte människor emellan i grunden skulle kunna vara något gott och att särskilt barn och unga behöver en plattform att liksom leka digitalt på, någonstans att visa upp sina lermonster-animationer och kakbaks-reels och få reaktioner från jämnåriga, men att det saknas en plattform att göra det på som inte omedelbart exploaterar deras uppmärksamhet för ett vinstsyfte."
Denna målgrupp hänvisas idag till TikTik. En kinesisk aktör med högst tvivelaktiga syften.
Även Flashback nekar denna målgrupp, då vi har åldersgräns (18 år). Så de som vill laga vad som är trasigt kan börja nu direkt. Flashback är fel aktör att starta en sådan plattform.
I P3 Dystopias avsnitt så uppmärksammas även hur Youtube fungerar. Väldigt intressant faktiskt, men låter er lyssna själva om ni är intresserade.

admin
Att 'sanning' rådde innan algoritmstyrning är ju nonsens. Vem kunde avgöra det? Om algoritmer styr att jag bara når kunskap från min ekokammare, varför skulle Bidensdministrationen ens behöva gå in och kräva censur.

Community notes däremot är demokrati.

Min poäng är att oavsett vad hon är expert på inom medicin, så är hon en lallare med sosseperspektiv och Musk Derangement Syndrome.
Citera
2025-02-17, 14:55
Administrator
admins avatar
Citat:
Att 'sanning' rådde innan algoritmstyrning är ju nonsens.

Kritiken handlar väl främst om att känslor fått högre status än evidens.
Tycker hon ger ett par bra exempel i texten, med hänvisningar till SCB och studier, men vill inte citera mer från texten än jag redan gjort.

Citat:
Vem kunde avgöra det? Om algoritmer styr att jag bara når kunskap från min ekokammare, varför skulle Bidensdministrationen ens behöva gå in och kräva censur.

Algoritmstyrt innehåll är, allt annat lika, sämre för mottagaren. Det gör mottagaren dummare.
Det brukar resultera i confirmation bias och att de som konsumerar innehållet slutar ifrågasätta.
Enkelt uttryckt. Du blir smartare av att någon säger emot dig. Du behöver inte hålla med, men din hjärna får arbeta, och du behöver tänka efter för att kunna argumentera för din sak.

Citat:
Min poäng är att oavsett vad hon är expert på inom medicin, så är hon en lallare med sosseperspektiv och Musk Derangement Syndrome.

Jag har noll koll på vem hon är, men tyckte texten hon skrev var bra. (Jag är inte sosse, och ogillar samtliga åtta riksdagspartier lika mycket.)
Verkar som det är stycket om Elon Musk du stör dig på mest. Om vi struntar i X och Musk. Vad tyckte du om den övriga texten?
Frågar dig inte för att övertala dig, eller få dig ändra åsikt. Är bara nyfiken.

admin
Citera
2025-02-17, 15:16
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Kritiken handlar väl främst om att känslor fått högre status än evidens.
Tycker hon ger ett par bra exempel i texten, med hänvisningar till SCB och studier, men vill inte citera mer från texten än jag redan gjort.

Algoritmstyrt innehåll är, allt annat lika, sämre för mottagaren. Det gör mottagaren dummare.
Det brukar resultera i confirmation bias och att de som konsumerar innehållet slutar ifrågasätta.
Enkelt uttryckt. Du blir smartare av att någon säger emot dig. Du behöver inte hålla med, men din hjärna får arbeta, och du behöver tänka efter för att kunna argumentera för din sak.

Jag har noll koll på vem hon är, men tyckte texten hon skrev var bra. (Jag är inte sosse, och ogillar samtliga åtta riksdagspartier lika mycket.)
Verkar som det är stycket om Elon Musk du stör dig på mest. Om vi struntar i X och Musk. Vad tyckte du om den övriga texten?
Frågar dig inte för att övertala dig, eller få dig ändra åsikt. Är bara nyfiken.

admin
I sak har hon förstås helt rätt. Och du har rätt i att jag stör mig på att någon som expert avfärdar andra i ett ämne blir lika korkad själv när de skriver om saker de ej förstår.

Vad gäller algoritmer är det klart att ekokammare aldrig är bra för utvecklingen av det egna intellektet, men det svarar heller inte på varför man då var tvungen att censurera.

Men visst, sign of the times är att alla är experter på varje ämne de har en åsikt om, hur lite de än vet, eftersom känslan av rättfärdigande av åsikt hänger samman med det identitetssamhälle rådande polarisering skapat. Det har hon helt rätt i. Samtidigt är det ju så, som följd av det jag just skrev, att även "experter" har tilt åt ett håll. Henrik Arnstad ser fascister överallt, Anders Lindberg är expert på att ändra åsikter efter Magdalena Anderssons menscykel o s v.

Jag tror, eller kanske rentav är övertygad om, att detta är ett symtom på att auktoriteter ej går att lita på längre. Oavsett vad det handlar om. Covidhysterin var kanske spiken i kistan för medicinsk expertis då råden man gav visade sig i sin tur bygga på andras omdömen som var halvkokta idéer.

Och jag kände, eller tyckte, att artikelförfattaren gjorde sig skyldig till exakt detta avsteg på objektivitet som hon beskyllde andra för i sin artikel vad gäller Musk.
Citera
2025-02-17, 16:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
D.v.s. "vi" (läs svenska staten/staterna i världen) borde vid millenniumskiftet när sociala medier började slå igenom startat egena sociala medier och därmed haft kontroll över dem. På så vis hade "vi" kunnat styra bort all felaktig och skadlig information. Idag när kontrollen ligger hos olika privata aktörer struntar de i vad som är sant eller inte. Detta är ett av vår tids största misstag.

Överheten kommer aldrig att åstadkomma någonting av demokratiskt värde.

Sanningssökande sammanhang kan enbart uppstå antingen genom en autonom gräsrotsuppbyggnad eller, i historiska undantag, genom skillnadgörande upplysta despoter.

FB är ett historiskt undantag genom en skillnadgörande upplyst despot. Ett rent konstaterande.
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
https://www.gp.se/kultur/kommentar/m...f-a7470ded97d7
Han beskriver på goda grunder det stundvis förhånade och illa ansedda Flashback som det svenska nätets sista demokratiska plattform, demokratiskt i den meningen att inläggen kommer i rak kronologisk ordning, utan manipulation eller känsloekonomisk rangordning, och därmed en plattform som användaren har en chans att förstå.

Detta. Allas lika värde i verkligheten.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-02-17 kl. 16:35.
Citera
2025-02-20, 22:17
Medlem
-GGs avatar

Hennes höga hästar kan lätt testas.
Eller om hon egentligen är en socialdemokrat som använder en läkartitel som täckmantel.

Får sanningen företräde och högst status - när den beskrivs av andra experter och läkare som ej håller med henne? Allt det som etablerade medier vägrar att ens ta i för att det går emot politiskt korrekthet.

T ex, angående covid-vaccinen, där kända namn har kritiserat vaccinen och där många har vänt efter att ha tagit del av hårresande resultat. Experter i all väsentlig mening.
Eller för den delen när forskning kring IQ-skillnader mellan svarta och vita reproducerar redan kända data, och om inte "en sanning" så i alla fall någonting som man måste närma sig, i stället för att bespotta och avmeritera de som säger vad forskningen visar på.

Det hela är mycket enkelt. Är man för sanningens företräde även när det är väldigt politiskt obekvämt men det kan addera en viktig bild till det som är styrande och godkända modeller i dag. Om inte, bör man hålla sin expertis för sig själv och vad man vill att den ska ha för syfte i en sanningsdriven diskussion, eftersom det inte är någon objektiv sanning man far efter.
Senast redigerad av -GG 2025-02-20 kl. 22:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in