Citat:
Eh... hon må vara expert på kosttillskott eller vad hon var, men hon verkar vara sosse ut i fingerspetsarna. Nån expert på samtiden verkar hon ju inte vara, men det är klart att om man kan läxa upp pöbeln på Facebook och får möjlighet att breda ut sin kränkthet genom ett kåseri i GP så ska man förstås göra det.
Jag vet inte om hon blev speciellt kränkt, även om hon förvisso medger att hon blev "lite sårad" av reaktionerna (på Facebook). Tycker hon verkar ha hantera saken bra. Så vad var det hon reagerade på?
"När Cecilia Verdinelli skrev att hon var läkare i en Facebooktråd om kosttillskott möttes hon av hånande gråtskratt-emojis. Ingenstans betyder expertisen lika lite som på världens mäktigaste sociala medium. Flera gråtskratts-emojis. Och ett enda svar som lydde ”Isf bara knip. Du är ju jävig”, som fick en massa tummar upp ... Det var kanske första gången jag fick syn på övertygelsen om att expertis automatiskt diskvalificerar en debattör ... Presentera någon som ”forskare” på Facebook och du hör klicket av tusentals revolvrar som osäkras samtidigt."
"Före algoritm-styrningen på sociala medier var det självklart att sanning hade den högsta statusen ... Och det är detta, sanningens självklara företräde, som eroderar. Det märks, bland mycket annat, i fenomenet att expertis numera tenderar att diskvalificera en debattör på sociala medier."Jag tycker texten är bra.
Har aldrig använt Facebook, men beskrivningen av plattformen låter korrekt.
Innehållet i texten baseras till stora delar på P3 Dystopias avsnitt om sociala medier.
Bra avsnitt som jag rekommenderar alla att lyssna på.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sociala-medier
Jag gillar också citaten från Gustav Martner, klimataktivist med sin bas i Greenpeace. Inte bara det om Flashback ("det svenska nätets sista demokratiska plattform"), utan även detta:
"Martner argumenterar för att det finns ett legitimt och sunt behov av sociala medier, att en digital form för åsiktsutbyte människor emellan i grunden skulle kunna vara något gott och att särskilt barn och unga behöver en plattform att liksom leka digitalt på, någonstans att visa upp sina lermonster-animationer och kakbaks-reels och få reaktioner från jämnåriga, men att det saknas en plattform att göra det på som inte omedelbart exploaterar deras uppmärksamhet för ett vinstsyfte."Denna målgrupp hänvisas idag till TikTik. En kinesisk aktör med högst tvivelaktiga syften.
Även Flashback nekar denna målgrupp, då vi har åldersgräns (18 år). Så de som vill laga vad som är trasigt kan börja nu direkt. Flashback är fel aktör att starta en sådan plattform.
I P3 Dystopias avsnitt så uppmärksammas även hur Youtube fungerar. Väldigt intressant faktiskt, men låter er lyssna själva om ni är intresserade.
admin