2025-02-16, 11:45
Medlem
I en annan tråd dök detta upp:

Citat:
Europa tar inte rns hälften så många patent som usa per år och inte ens en 7:e del så många som kina

(FB) USA vänder Europa ryggen. Konsekvenser?

Jag tycker det är värt en egen tråd.

Min fråga:
Hur mycket värde, inom politik och handel, har patent och varumärken idag?
Som länken säger: Kina tar många patent, men det kommer ju inga stora innvationer därifrån (åtminstone inte ännu).

Ett annat problem är att man kan söka patent över hela världen (Patent Cooperation Treaty, PCT), men då är det väldigt, väldigt dyrt och jobbigt. Och det är ändå bara varje land som måste godkänna det individuellt. Man har inget skydd alls i de länder som inte godkänner patentet.

Samma sak f.ö. med varumärken. Se hur mycket glödje IKEA, KFC och andra hade av att deras varumärke var skyddat i ryssland? Eller Kina, för den delen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kinesisk-ikea-kopia-forbryllar

Och inom de områden där det verkligen sker en snabb inovation (t.ex. AI och partikelfysik) är det i praktiken omöjligt att patentera sina upptäckter. Det går nämligen inte att patentera "abstrakta idéer", t.ex. en ny AI-algoritm. Bara dess tillämpningar. Och om algoritmen redan är känd finns det inget legalt skydd som hindrar att någon annan använder den i sin tillämpning. (Därför är t.ex. ChatGPT enligt min mening en dagslända).

Det jag vill diskutera är alltså:
- även om vi idag tar färre patent än andra regioner, är det ett tecken på att vi inte innoverar? Ligger vi efter?
- spelar det över huvud taget någon roll inom de viktigaste utvecklingsområdena?
- bonusfråga: Vet någon något exempel på en verklig innovation som sprungit ur kinesisk (eller ens asiatisk) forskning? Alltså något verkligt innovativt, inte bara en ny variant av något som redan någon uppfunnit.
Citera
2025-02-16, 11:52
Medlem
grungewhores avatar
De har en tradition av helt andra lagar kring detta än vad vi har. Du kan stämma folk för väldigt små saker för stora belopp om du inte har på fötterna.

Det är delvis denna kultur som driver amerikaner. Den andra är ekonomi, att ligga i framkant och vara bäst på det man gör ligger i landets DNA, vi tolkar detta som ett "bloated ego" men faktum är att de gör sånt som vi gör i Europa även småskaligt mycket mycket bättre. Det är den andra delen, tävlingskulturen som driver dem.

Det är därför länder som Sverige är hopplösa och har företag som IKEA som snart är 100 år gamla att visa upp.
Citera
2025-02-16, 12:06
Medlem
Tilläggas kan ju också att i statistiken över patent bör ju även de som patenttroll ligger bakom. Ofta rör dessa sig inte om några riktigt höjdaruppfinningar utan är bara till syfte att skrämma småföretagare till att betala för att slippa ses i domstol. Tänker att företeelsen är vanligare i USA.
Citera
2025-02-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
De har en tradition av helt andra lagar kring detta än vad vi har. Du kan stämma folk för väldigt små saker för stora belopp om du inte har på fötterna.

Det är delvis denna kultur som driver amerikaner. Den andra är ekonomi, att ligga i framkant och vara bäst på det man gör ligger i landets DNA, vi tolkar detta som ett "bloated ego" men faktum är att de gör sånt som vi gör i Europa även småskaligt mycket mycket bättre. Det är den andra delen, tävlingskulturen som driver dem.

Det är därför länder som Sverige är hopplösa och har företag som IKEA som snart är 100 år gamla att visa upp.

Jo, ja. Men för mycket av detta behövs inte "patent" längre.

Min fråga, eftersom jag inte är "i branchen", är om antalet patent har någon geopolitisk betydelse; om det är en indikator på något?
Eller är det stora antalet kinesiska patent mest lokala, en del av den skarpa konkurrensen mellan kinesiska företag i Kina?

Och naturligtvis bonusfrågan: Vilka stora innovationer har det kommit från Kina sedan kulturrevolutionen? Eller från Asien över huvud taget, under "modern tid"?
Citera
2025-02-16, 16:07
Medlem
Ämnet intresserar mig, så jag kollade runt lite.

Efter kulturrevolutionen har Kina och Taiwan producerat lika många nobelpristagare inom vetenskapliga grenar; nämligen en var.

Kinesiskan To Youyou (jo, hon heter så) lyckades extrahera en substans från en känd naturmedicin:
Citat:
In the 1970s, after studies of traditional herbal medicines, Tu Youyou focused on sweet wormwood and managed to extract a substance, artemisinin, which inhibits the malaria parasite.
https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/2015/tu/facts/

Taiwans bidrag: Yuan T. Lee för arbete som faktiskt tycks ha utförts i Taiwan, inte i USA (där han senare verkade)
Citat:
for their contributions concerning the dynamics of chemical elementary processes
https://www.nobelprize.org/prizes/chemistry/1986/summary/

Kanske kommer det många fler, men visst verkar det vara en stor diskrepans mellan antalet patent och verklig forskning?
(Till exempel har Nya Zeeland lika många nobelpristagare som kommunist-Kina under samma tid).
Citera
2025-05-10, 20:29
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Det jag vill diskutera är alltså:
- även om vi idag tar färre patent än andra regioner, är det ett tecken på att vi inte innoverar? Ligger vi efter?
Sverige ligger tvåa i senaste global innovation index och har legat topp 3 åtminstone de senaste tio åren. https://www.wipo.int/en/web/global-innovation-index

"Ligga efter" - ja, det beror väl på helt vad man menar. Självklart bör Sverige vara bättre på att skydda sina innovationer, och det är vi sämre på än andra länder.

Citat:
- spelar det över huvud taget någon roll inom de viktigaste utvecklingsområdena?

Ja? Kolla vilket område som helst så ser du att alla företag skyddar sina viktigaste innovationer.

Citat:
- bonusfråga: Vet någon något exempel på en verklig innovation som sprungit ur kinesisk (eller ens asiatisk) forskning? Alltså något verkligt innovativt, inte bara en ny variant av något som redan någon uppfunnit.
Kan du ge exempel på någon innovation som inte är en inkrementell utveckling av något som redan finns? Det är nästan aldrig något nytt uppstår från intet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in