• 1
  • 2
2025-02-16, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Födelar vad man läser. Om man typ sparade spel i dess fysiska form. Inte ens öppnade helst. Kan man idag få miljoner för ett typ Mario Kart i originalförpackning. Då äger man ju faktiskt detta Mario Kart. Har en fysiskt sak som kan bevisa det.
De flesta moderna spel kan man spela tillsammans med andra. Man är då helt beroende av att tillverkaren finns kvar och att de erbjuder plattformen.

Visst, det tar några timmar att ladda hem ett spel men från att man man bestämmer sig för att köpa ett fysiskt spel tills att man har det i handen och är redo att påbörja spelandet tar också många timmar. Skulle därför säga att det i nästan alla fall faktiskt går fortare att ladda hem ett spel jämfört med att bestämma sig för att åka till den stora elektronikbutiken utanför stan och köpaett spel.

Ett fysiskt lagringsmedia är dyrt och inte lika snabbt som att ha det installerat direkt på datorn. Även om man köpt en fysisk skiva, extern hårddisk eller i minneskort så hade man tvingats installera innehållet på datorn.
Citera
2025-02-17, 04:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Nej man kan inte få miljoner för ett nytt Mario Kart, det var scam helt och hållet från företagens sida, tillbaka till ämnet, Switch finns ju som erbjuder fysiska spel och retro förstås

Helt ärligt på det? Läste ju senast att en Nokia. I originalförpackning aldrig bruten hade gått på auktion för 3 miljoner. Det finns folk som betalar dyra pengar för det här.
Citera
2025-02-17, 14:10
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Helt ärligt på det? Läste ju senast att en Nokia. I originalförpackning aldrig bruten hade gått på auktion för 3 miljoner. Det finns folk som betalar dyra pengar för det här.

Har varit mycket snack om såna saker att det är ett sett för auktionshus etc att trissa up priser
Citera
2025-07-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Skaffade nyligen en ny dator och fick genomgå processen att åter ladda ner de spel jag hade installerade på den förra. Det tog en halv dag och då har jag ändå standardhastighet på mitt internet. Nu när nya titlar börjar ligga på 150+ GB undrar jag inte om det vore läge för en comeback för fysiska spelmedia, alltså i stil med diskett, CD och DVD? Med rätt teknik skulle det gå betydligt snabbare att installera större spel. Sker det överhuvudtaget någon teknikutveckling inom detta område?

Ett annat problem med exklusivt "digitalt ägande" är att man är beroende av det företag som tillhandahåller titeln. Om vi leker med tanken att Valve skulle gå i konkurs (jag vet osannolikt, men rent hypotetiskt) skulle massor av människor inte längre ha tillgång till sina spel. Samma sak gäller alla former av molntjänster egentligen. Vi blir mer och mer beroende av extern lagring och distribution vilket innebär en maktförskjutning bort från konsumenten. Finns det en ökad efterfrågan av fysiska media utifrån den aspekten?

Nintendo lär vara sist att följa trenden.
Citera
2025-07-27, 10:59
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Skaffade nyligen en ny dator och fick genomgå processen att åter ladda ner de spel jag hade installerade på den förra. Det tog en halv dag och då har jag ändå standardhastighet på mitt internet. Nu när nya titlar börjar ligga på 150+ GB undrar jag inte om det vore läge för en comeback för fysiska spelmedia, alltså i stil med diskett, CD och DVD? Med rätt teknik skulle det gå betydligt snabbare att installera större spel. Sker det överhuvudtaget någon teknikutveckling inom detta område?

Ett annat problem med exklusivt "digitalt ägande" är att man är beroende av det företag som tillhandahåller titeln. Om vi leker med tanken att Valve skulle gå i konkurs (jag vet osannolikt, men rent hypotetiskt) skulle massor av människor inte längre ha tillgång till sina spel. Samma sak gäller alla former av molntjänster egentligen. Vi blir mer och mer beroende av extern lagring och distribution vilket innebär en maktförskjutning bort från konsumenten. Finns det en ökad efterfrågan av fysiska media utifrån den aspekten?

Det är väl härligt eller hur, så man inte vet vad man ska köpa för spel, då, ska man sitta i timmar på facebook för få reda på ett nytt spel, för alla älskar ju använda facebook, eller hur +
eller om de lägger ned, samma med musik, där plöätsligt saker kan försvinna eller, Spotify typ lägger ned, då får man börja om, som om man kommer ihåg all musik man har i biblioteket.
Men som sagt musik är är ju skit, man ska vara hård mot musik lyssna på fåtal, då minns man. Musik, filme, media, de är ju inte som kläder där designers är genier, säckiga fina klumpiga kläder osv, GENIALT..
Citera
2025-07-28, 20:14
Medlem
Mx_1337s avatar
Kommer köpa fysiska spel till konsol så länge det går. Har en hel del fysiska spel till PS4 och PS5. Nästa generation kommer säkert ha fysiska spel, i mindre utsträckning än nu, men sen tror jag tyvärr det kan vara över.
Personligen, som en som gillar fysiska spel, tycker jag det är konstigt att digitala dominerar så pass som det gör. Del för att man faktiskt äger ett fysiskt spel mycket mer än ett digitalt, men också för att digitala ofta dessutom är dyrare än fysiska. Man får mycket mer för pengarna för ett fysiskt spel, även om man kanske får vänta några dagar längre på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in