2025-02-15, 16:54
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
för alla homo sapiens kommer ju från Afrika har man trott.

Har man trott det säger du? Som i att det inte längre är vad man tror?

I verkligheten vet vi att människan utvecklades i afrika och migrerade i omgångar därifrån, dels mot kina och dels mot europa.

Det är inga teorier och inget som ”man har trott”, utan vi har en stor mängd med bevis på detta i form av skelett och på senare år även DNA.
Citera
2025-02-15, 17:01
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Sumerierna skrev 𒊩 (munnus) för kvinna. Tror det säger en del om både språket och humorn på den tiden, det vill säga yngre stenålder, på gränsen till bronsålder.

De där får du utveckla, förstår inte hur du kan tro att man som läsare ska kunna förstå din text, går att tolka på flera olika sätt.
Citera
2025-02-15, 18:35
Medlem
Bassplays avatar
Fisar, rapar, skratta åt någon som ramlar eller halkar..
Citera
2025-02-15, 18:55
Medlem
Det första skämtet som finns i skriven form är från 70 före kristus. Om en tjej som råkar fisa när hon sitter i knät på en man. Hittar inte källan dock.
Citera
2025-02-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Har man trott det säger du? Som i att det inte längre är vad man tror?

I verkligheten vet vi att människan utvecklades i afrika och migrerade i omgångar därifrån, dels mot kina och dels mot europa.

Det är inga teorier och inget som ”man har trott”, utan vi har en stor mängd med bevis på detta i form av skelett och på senare år även DNA.

Jag vet och jag uttryckte mig otydligt och ofullständigt för att inte hamna off topic. Ja, homo sapiens utvandrade ur Afrika men korsade sig delvis med andra människoarter (subtyper) som Neandertalare respektive Denisovamänniskor som tog över den euroasiatiska kontinenten.
Citera
2025-02-15, 19:37
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunundrum
Mycket slapstick tror jag. Lägga krokben så att någon trillar rakt i mammutbajs och sånt.

Själv hade jag gjort helikoptern lite då och då.
Citera
2025-02-15, 23:47
Medlem
Waldorfnisses avatar
Kan ju bara spekulera, men skämt kopplade till sex och sexualitet borde de väl ha dragit! Det är så allmängiltigt och något vi har haft med oss genom alla tider. Lite kukskämt till den grillade mammuten kan ju inte suttit fel!
Citera
2025-02-15, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Det första skämtet som finns i skriven form är från 70 före kristus. Om en tjej som råkar fisa när hon sitter i knät på en man. Hittar inte källan dock.

Måste rätta dig här, texten ifråga är en sumerisk vits, funnen på en stentavla i södra Irak och den är daterad till 1900 år före kristus.

Texten i sin helhet ska tydligen vara:

"Något som aldrig har inträffat sedan tidernas gryning: En ung kvinna pruttade INTE i sin mans knä."
Citera
2025-02-15, 23:56
Medlem
Glödskals avatar
De ristade in nidbilder på feta kvinnor på grottväggar och garvade åt dem. ”Haha, på pricken likt fetto-Uggabugga!”

Forskare 10000 år senare: ”uppenbarligen en vördad fruktbarhetsgudinna”
Citera
2025-02-15, 23:58
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Själv hade jag gjort helikoptern lite då och då.

Med vad?
Citera
2025-02-16, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo2
Jag har funderat på hällristningar en del, vad de egentligen betyder. Visserligen bronsålder eller sen stenålder, men frågan om det finns humor i dem är lika intressant.

Nutida arkeologer och dylika skönandar vill alltid tolka in högtravande motiv som religion eller hjältedåd. Men exempelvis bilder av personer som knullar djur kanske är exempel på den tidens humor? Nån blev tagen på bar gärning och blev utskrattad, och det var så roligt att man förevigade skammen till allas glädje. Hällristning is forever typ.

Helt klart mycket intressant!
Citera
2025-02-17, 16:13
Medlem
psaks avatar
Om det nu är den tidigaste människan du är ute efter så bör ju vilka skämt som helst varit rätt framgångsrika eftersom ingen redan hört dem

Dessutom kan det ju inte funnits många spärrar pga brist på 'civilisation'. Inga tabun som i modern tid direkt, så det gick antagligen vilt till med det där (också).
Människan trevade sig fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in