2025-02-14, 19:30
Avslutad
Enligt framstående DNA-forskning var folk ungefär lika korkade på stenåldern som idag. Däremot har vi idag inte tillgång till diverse tekniska faciliteter som fanns då, exempelvis enkla kanotliknande konstruktioner och primitiva metoder för att antända bränsle.

Efter denna introduktion till ämnet kommer jag till min egentliga fråga:
Hur skämtade folk på stenåldern?

Jag tror själv efter moget övervägande att jag kan komma på ett skämt som var gångbart på stenåldern.

Om två personer har besökt en person som var väldigt sjuk, och på tillbakavägen säger den ena till den andra: "Han verkade inte vara frisk".
Alltså ett påstående som är uppenbart sant men överraskande orelevant som därför blir skojigt.
Citera
2025-02-14, 19:33
Medlem
manfalangs avatar
De skämtade inte antagligen. De fullt upp med att överleva mot vilda djur dessutom hade de inget språk mer än läten.
Citera
2025-02-14, 19:36
Medlem
Typ så här. Ugg, Ugg ugg. Hörru du. Håll dig till ämnet.
Citera
2025-02-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
De skämtade inte antagligen. De fullt upp med att överleva mot vilda djur dessutom hade de inget språk mer än läten.
Generellt sätt jobbar jägar- samlarfolk lite. Det var med jordbruket slitet började. Det är till sådana folk man får gå om man skall få en idé om hur stenåldersfolk skämtade. Finns säkert vetenskapliga artiklar skrivet i ämnet.
Citera
2025-02-14, 19:41
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Generellt sätt jobbar jägar- samlarfolk lite. Det var med jordbruket slitet började. Det är till sådana folk man får gå om man skall få en idé om hur stenåldersfolk skämtade. Finns säkert vetenskapliga artiklar skrivet i ämnet.
Du menar att de hade ett språk där man kunde skämta? Nä du, det var nog mest grymtande och kroppspråk. Det verbala som man kunde förstå kom säkert först efter den sena stenåldern.
Citera
2025-02-14, 19:41
Medlem
Mycket slapstick tror jag. Lägga krokben så att någon trillar rakt i mammutbajs och sånt.
Citera
2025-02-14, 19:49
Medlem
Citat:

Stenåldern kallas väl perioden som började ca 3,3 miljoner år sedan och slutade för ca 11 700 år sedan.

Menar du att människan inte hade något tal utan enbart gjorde läten i slutet av stenåldern?

Enligt en äldre teori utvecklade människan talet kring 200 000 år sedan. Men det kan ha varit så länge som för 27 miljoner år sedan, enligt en nyare teori.

https://www.theatlantic.com/science/archive/2019/12/when-did-ancient-humans-start-speak/603484/
Citera
2025-02-14, 19:49
Medlem
Citat:
Du menar att de hade ett språk där man kunde skämta? Nä du, det var nog mest grymtande och kroppspråk. Det verbala som man kunde förstå kom säkert först efter den sena stenåldern.
Något stöd för det? Så mycket har inte Homo sapiens ändrats. Veta kan vi dock inte förrän folk nådde det stadium att de hade ett skriftspråk.
Citera
2025-02-14, 19:51
Medlem
Niguers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Enligt framstående DNA-forskning var folk ungefär lika korkade på stenåldern som idag. Däremot har vi idag inte tillgång till diverse tekniska faciliteter som fanns då, exempelvis enkla kanotliknande konstruktioner och primitiva metoder för att antända bränsle.

Efter denna introduktion till ämnet kommer jag till min egentliga fråga:
Hur skämtade folk på stenåldern?

Jag tror själv efter moget övervägande att jag kan komma på ett skämt som var gångbart på stenåldern.

Om två personer har besökt en person som var väldigt sjuk, och på tillbakavägen säger den ena till den andra: "Han verkade inte vara frisk".
Alltså ett påstående som är uppenbart sant men överraskande orelevant som därför blir skojigt.

a: "kolla, en sabeltandad tiger!"
b: "jag visste inte ens att den kunde prata."
Citera
2025-02-14, 19:52
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunundrum
Mycket slapstick tror jag. Lägga krokben så att någon trillar rakt i mammutbajs och sånt.
Det tror jag med, snubbelhumor är tidlös.
Sen tror jag att internhumor var stor med. Om någon oerfaren jägare råkade äta någon olämplig fick han höra det i tid och otid. Galghumor var säkert poppis med, en förlösande och mänskligt strategi för att orka med svårare stunder.
Citera
2025-02-14, 19:54
Medlem
Om vi bryter ned vad ett skämt faktiskt är "till en interaktion med humor"
så är det något alla? arter sysslar med.

kattungar leker osv osv

Så precis då som nu så är chansen att man skämtade med varandra på alla sätt möjligt att kommunicera på.
Citera
2025-02-14, 19:57
Bannlyst
Sumerierna skrev 𒊩 (munnus) för kvinna. Tror det säger en del om både språket och humorn på den tiden, det vill säga yngre stenålder, på gränsen till bronsålder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in