• 1
  • 2
2006-08-25, 18:17
Medlem
Sjuttiotvs avatar
Råkade ut för en liten olycka i köket idag när jag försökte mig på något som skulle likna matlagning. Resultatet av det blev en liten spricka på spisen, som ser ut så här. Sprickan blir större och större.

Råkade ut för samma sak för ett par månader sen. Då påstod återförsäljaren att en ny glasskiva skulle kosta 3000 kronor + arbete, så det blev en ny. Fick tillbaka hälften på försäkringen.

Men, finns det något annat sätt att laga det på?
Citera
2006-08-25, 18:29
Medlem
Nope bara att fixa ny. Hände mej också för ett par år sedan, kostade runt 3000 då.
Citera
2006-08-25, 19:45
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiotvå
Råkade ut för en liten olycka i köket idag när jag försökte mig på något som skulle likna matlagning.

..../.....

Råkade ut för samma sak för ett par månader sen.

Vad händer i ditt kök egentligen? Två ggr på ett par månader.......
Citera
2006-08-25, 20:55
Medlem
Sjuttiotvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Vad händer i ditt kök egentligen? Två ggr på ett par månader.......
Är ruskigt lätt hänt. Första gången var det en tappad glasburk. Nu var det en stekpanna som blev för varm.

Får göra som masso säger och köpa en ny, och vara försiktig.
Citera
2006-08-26, 09:53
Medlem
Du kanske skulle gå tillbaka till gamla hedliga kokplattor istället så slipper du byta ut keramikhällen stup i kvarten, då lär du spara många sköna tusenlappar också i längden
Citera
2006-08-27, 21:07
Bannlyst
Har haft glashäll i samma spis i snart 12 år nu. Hur lyckas du? du måste ha en skit häll
Citera
2007-03-30, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicklasKO
Har haft glashäll i samma spis i snart 12 år nu. Hur lyckas du? du måste ha en skit häll

Jag undrar samma sak. Mina föräldrar har haft samma häll i 23år och den har aldrig spruckit. Är det dålig kvalitet på de som säljs idag?

Förresten, hur bra funkar hällarna med touchkontroll? Kan man räkna med 20årig livslängd på dem?
Citera
2007-03-30, 16:26
Medlem
BalleKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiotvå
Råkade ut för en liten olycka i köket idag när jag försökte mig på något som skulle likna matlagning. Resultatet av det blev en liten spricka på spisen, som ser ut så här. Sprickan blir större och större.

Råkade ut för samma sak för ett par månader sen. Då påstod återförsäljaren att en ny glasskiva skulle kosta 3000 kronor + arbete, så det blev en ny. Fick tillbaka hälften på försäkringen.

Men, finns det något annat sätt att laga det på?

Kan man inte bara byta själva glaset, måste man byta hela hällen?

En fråga för Megaforce!

Hallå Megaforce var är du?
Citera
2007-03-30, 17:06
Medlem
Burtons avatar
Glasburkar + Glashäll är väll inte bästa kombinationen, men man får ju se till att hålla i grejerna ordentligt när man härjar runt i köket.

Men du kanske är slapphänt
Citera
2007-03-30, 17:15
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleKalle

En fråga för Megaforce!

Har jobbat mycket med spisar ,dock aldrig bytt häll på en keramisk spishäll då detta är så pass nytt på mitt jobb ,men kan ändå säga följande efter att ha kollat i sprängskisser :
Jo man byter bara själva glas hällen ,själva värme enheterna som sitter under glashällen skruvas bara loss ,och sedan byter man glass hällen samt återmontera värmespiralerna/enheterna.

3000 kr låter inte alls orimligt ,dem är dyra jämfört med dem gamla hederliga kokplattor ,tyvärr.
sedan har ju tillverkarna monopol på reservdelar ,detta driver ju upp priset enormt.
Hade det funnits "pirat delar " hade pris nivån ,varit helt annorlunda ,tyvärr finns inte detta längre
Citera
2007-03-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legokneckt
Jag undrar samma sak. Mina föräldrar har haft samma häll i 23år och den har aldrig spruckit. Är det dålig kvalitet på de som säljs idag?

Förresten, hur bra funkar hällarna med touchkontroll? Kan man räkna med 20årig livslängd på dem?

Köper man skit så får man skit, så enkelt är det! En tretusenkronorsspis med glashäll jämfört med en tolvtusenkronorsspis med glashäll är ju en djävla skillnad eller hur?

Trådskaparen Sjuttiotvå har dels haft otur och dels har han införskaffat sig en spis av den billigare sorten som en masse säljs i olika varuhus för tre-fyra tusen.

Dina föräldrar gav dock säkert många tusenlappar på den tiden och fungerar den fortfarande utan problem så gjorde dom en klok investering.

Touchkontroller var i en början lite svåra att handskas med och då är jag nere på 70-80-talet. Men sen dess har tekniken förfinats och idag fungerar den helt Ok, minst lika bra som mekaniska knappar
Citera
2007-03-30, 20:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleKalle

En fråga för Megaforce!

Här är jag. När det gäller glaset så går det att reparera, men förmodligen bara om sprickan inte är ovan på en värmezon.

Glasmästerier som jobbar med bilrutor använder en metod där man sprutar in en storts glasmassa med vakuummetod i sprickan som sedan poleras och härdas. Samma metod skulle säkert fungera på en glashäll också, men lagningen tål nog inte höga temperaturer.

Vi har också en häll och den har fått sina törnar, men sprickorna är små och växer inte. Däremot fungerar inte touchfunktionerna särskilt bra och har aldrig gjort det. Vanligt fel på Siemens-hällar så köp inte Siemens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in