• 1
  • 2
2025-02-13, 17:32
Medlem
Alla som ska tävla i VM-final kan köra efter en förkylning alla andra bör vila helt från träning då det inte betyder något.
Citera
2025-02-13, 17:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potler
Förkylning är virus som kan övergå i infektion.
Det är då det gröna kommer.

Nej en förkylning är en infektion från att du har en infektion från VIRUSET. Det gröna är en bakteriell infektion men du kan få myokardit av virusinfektioner också.
Citera
2025-02-13, 17:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Förkylning är ovan hals. Man kan ge järnet. Påverkar inte förloppet överhuvudtaget.

Jo. Förkylningsvirus orsakar myokardit, en av de vanligare orsakerna t.o.m. Betydligt vanligare än "covidsprutan".
Citera
2025-02-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
När alla symptom på förkylning är borta.

Ingen snuva. Ingen hosta.
Jag skulle föreslå som ovanstående gör, fast lägga till ytterligare minst 3 dagars vila efter symptomen är helt borta.
Beror även på vilken slags träning du gör. Den som är mest hård för hjärtat och cirkulationen, typ cardio, ska man nog börja lugnt med, medan muskelträning i måttlig mängd är nog snällare mot kroppens centrala fungerande.
Ska du återuppta maraton-löpnings träning borde du nog vänta ännu längre, en vecka eller så.

Är du osäker, fråga kunniga inom sjukvården.
Citera
2025-02-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Alla som ska tävla i VM-final kan köra efter en förkylning alla andra bör vila helt från träning då det inte betyder något.

Förstår vad du menar och håller med men att det inte skulle betyda något på en individuell nivå stämmer nog inte för alla utan man vill ju inte förlora det man har lyckats bygga upp i styrka osv

Men en vecka är ju bara bra för kroppen att vila och att undvika träning när man är sjuk är ju en självklarhet
Citera
2025-02-15, 03:11
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Var genomförkyld förra veckan, de senaste dagarna mår jag bra men har envist grönt snor/slem i halsen som jag harklar upp eller snyter ut. Främst på morgnarna. Hur länge ska man behöva hålla sig ifrån gymmet? Är gym/styrketräning det handlar om inte konditions-träning.

Mår du bra som du säger så är det bara att köra. Jag känner mig bäst själv, har som tumregel att inte träna vid halsont eller feber.

Däröver lägger jag upp träningen utefter mina förutsättningar, går ut försiktigt och tar det från där.
Citera
2025-02-15, 05:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Om du annars känner dig frisk så går det bra. Du märker nog om det känns som det ska efter ett tungt set.
Citera
2025-02-15, 10:38
Medlem
FitGirlies avatar
Vila en vecka och kom tillbaks motiverad som aldrig förr.
Citera
2025-04-14, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potler
Förkylning är virus som kan övergå i infektion.
Det är då det gröna kommer.

Men förtusan, förkyldning ÄR infektion i näsa, hals eller svalg, ALLTID INFEKTION!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in