• 1
  • 2
2025-02-13, 09:46
Medlem
Var genomförkyld förra veckan, de senaste dagarna mår jag bra men har envist grönt snor/slem i halsen som jag harklar upp eller snyter ut. Främst på morgnarna. Hur länge ska man behöva hålla sig ifrån gymmet? Är gym/styrketräning det handlar om inte konditions-träning.
Citera
2025-02-13, 10:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Var genomförkyld förra veckan, de senaste dagarna mår jag bra men har envist grönt snor/slem i halsen som jag harklar upp eller snyter ut. Främst på morgnarna. Hur länge ska man behöva hålla sig ifrån gymmet? Är gym/styrketräning det handlar om inte konditions-träning.

3 månader är optimalt. 1 månad är ett måste.
Citera
2025-02-13, 10:17
Medlem
När alla symptom på förkylning är borta.

Ingen snuva. Ingen hosta.
Citera
2025-02-13, 10:18
Bannlyst
Du kan träna med förkylning… gränsen går vid infektion.
Citera
2025-02-13, 10:24
Medlem
hockexs avatar
Ja alltså om det inte vore för smittan så kan du träna ändå fast med mycket lättare vikter. Men nu ger du fan i att åka till gymmet och smitta ner herdligt folk, gör lite armhävningar hemma istället
Citera
2025-02-13, 10:39
Medlem
Du kan träna igen när du känner dig frisk. Man kan vara lite täppt i näsan eller vara lite snorig men har du känningar i halsen ska du inte träna.

Snor och slem är egentligen vita blodkroppar som kapslar in viruset. Ju tjockare och grönare snor ju mer vita blodkroppar. Det är också då en indikation på att du kvar virus i kroppen.

Din träning är i onödan. Kroppen har annat fokus än att bygga upp dig. Du tränar halvt förgäves och du kan förvärra situationen.
Bättre att du vilar tills du är redo
Citera
2025-02-13, 11:52
Medlem
pulverhonungs avatar
Lugnt att träna med lite förkylning men bör undvikas vid halsont/hosta.
Citera
2025-02-13, 14:12
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Genomförkyld?
Skulle säga fem dagar efter sista feberdagen.
Börja lätt och med lätta vikter och inte med hög puls.
Vaksam som Glenn säger på trötthet, yrsel, hjärtklappning, tryck över bröstet etc
Snoret spelar väl ingen roll
Citera
2025-02-13, 16:52
Medlem
Dulces avatar
Personligen skulle jag inte riskera att träna när man är förkyld. Men de är nog lite individuellt. Jag brukar bli sjukare om jag anstränger mig med förkylning.
Citera
2025-02-13, 16:55
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Du kan träna med förkylning… gränsen går vid infektion.

Förkylning är en infektion. Och du kan få myokardit om du tränar med en infektion så du ska inte göra det nej. En vecka ska du vänta.

Om du är rädd för att få myokardit för en covidspruta och tycker det är OK att träna trots att du är sjuk så vet jag inte vad jag ska säga.
Citera
2025-02-13, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Förkylning är en infektion. Och du kan få myokardit om du tränar med en infektion så du ska inte göra det nej. En vecka ska du vänta.

Besvär ovan halsen kan man ignorera, det vill säga snuva, snor med mera.

Besvär under halsen ska man ta på mer allvar, det vill säga infektion i luftvägarna, influensa med mera.

Förkylning är ovan hals. Man kan ge järnet. Påverkar inte förloppet överhuvudtaget.
Citera
2025-02-13, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Om du är rädd för att få myokardit för en covidspruta och tycker det är OK att träna trots att du är sjuk så vet jag inte vad jag ska säga.

Förkylning är virus som kan övergå i infektion.
Det är då det gröna kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in