2025-02-13, 08:25
Medlem
draåthelvetes avatar
Jag har sett att vissa lokaltidningar publicerat följetonger av historiska kriminalfall, såsom mord och liknande på orten lokaltidningen ska spegla.

Detta får mig att fundera på varför man gör det?

Är det för att på något sätt normalisera att "det alltid har varit så här"?

Hur går då det ihop med att "det aldrig har varit tryggare"?

Det blir ju väldigt parodiskt att båda dessa uttalanden kommer från medierna som vi ska ha nån slags tillit till.
Citera
2025-02-13, 08:33
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draåthelvete
Jag har sett att vissa lokaltidningar publicerat följetonger av historiska kriminalfall, såsom mord och liknande på orten lokaltidningen ska spegla.

Detta får mig att fundera på varför man gör det?

Är det för att på något sätt normalisera att "det alltid har varit så här"?

Hur går då det ihop med att "det aldrig har varit tryggare"?

Det blir ju väldigt parodiskt att båda dessa uttalanden kommer från medierna som vi ska ha nån slags tillit till.
Har du missat att true crime genren är väldigt populär, det finns massor av Youtubekanaler och poddar i ämnet så det är knappast något som lokalblaskorna hittat på själva.

Sedan kan det vara intressant att läsa om gamla brott och inse att den gamla devisen om att samhället var så tryggt förr inte alltid stämmer.
Citera
2025-02-13, 10:10
Medlem
moralhoras avatar
"True crime" är väldigt populärt i kombination med att det är rätt enkelt att producera direkt från skrivbordet. Allting är inte en konspiration.
Citera
2025-02-13, 10:42
Medlem
Fundera på vad som är störst. Medias lömska agenda eller din paranoida föreställning om densamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in