• 1
  • 2
2025-02-13, 07:10
Medlem
Muppetys avatar
Jag är med i diverse grupper om frimärken o mynt på Facebook, o det kan man ju tycka ska vara en samling stillsamma människor. Men vad sura o arroganta en hel del är! En grupp heter Mynt , Sedlar , Frimärken , Mm Köpes Säljes, det förekommer en del handel med silver o guld också, men så la en ut silverbägare o jag kom på att jag har likadana, dock är mina i tenn, så jag skrev "Chansar på att dessa är ok att lägga ut här" o skrev tydligt att de var i tenn. Även om det inte är mynt eller frimärken, så är det Mm (med mera, det står inte var gränserna går) i.a.f. Passar det inte så får väl admin i gruppen ta bort det.

Men genast kommer det dumma kommentar, den ena dummare än den andra. O det är inte bara detta inlägg jag syftar på. En annan gång kom det in en kille som hade två frimärken (helt vanliga massproducerade med kungen på) o undrade om de var värda nått. Folk skriver att han är efterbliven o hånskrattar åt honom. Klart man vänder sig till en frimärksgrupp om man inte har en aning om sina frimärken?

Varför kan de inte åtminstone bara ignorera det innehåll de inte tycker passar, utan måste tvunget vräka ur sig dumheter? Är detta specifikt för griniga gamla gubbar som samlar på sånt? Såklart finns det snälla också, t.ex. Herr Dittling här på forumet är väldigt vänlig om man har frimärksfrågor. Men varför ska många andra tvunget hålla på så? Trodde faktiskt inte det om nått så stillsamt som mynt- o frimärkssamlare!
Citera
2025-02-13, 07:22
Medlem
Tycker det låter nästan exakt som här på flashback? Byt bara ut frimärken mot inlägg.
Citera
2025-02-13, 07:23
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag är med i diverse grupper om frimärken o mynt på Facebook, o det kan man ju tycka ska vara en samling stillsamma människor. Men vad sura o arroganta en hel del är! En grupp heter Mynt , Sedlar , Frimärken , Mm Köpes Säljes, det förekommer en del handel med silver o guld också, men så la en ut silverbägare o jag kom på att jag har likadana, dock är mina i tenn, så jag skrev "Chansar på att dessa är ok att lägga ut här" o skrev tydligt att de var i tenn. Även om det inte är mynt eller frimärken, så är det Mm (med mera, det står inte var gränserna går) i.a.f. Passar det inte så får väl admin i gruppen ta bort det.

Men genast kommer det dumma kommentar, den ena dummare än den andra. O det är inte bara detta inlägg jag syftar på. En annan gång kom det in en kille som hade två frimärken (helt vanliga massproducerade med kungen på) o undrade om de var värda nått. Folk skriver att han är efterbliven o hånskrattar åt honom. Klart man vänder sig till en frimärksgrupp om man inte har en aning om sina frimärken?

Varför kan de inte åtminstone bara ignorera det innehåll de inte tycker passar, utan måste tvunget vräka ur sig dumheter? Är detta specifikt för griniga gamla gubbar som samlar på sånt? Såklart finns det snälla också, t.ex. Herr Dittling här på forumet är väldigt vänlig om man har frimärksfrågor. Men varför ska många andra tvunget hålla på så? Trodde faktiskt inte det om nått så stillsamt som mynt- o frimärkssamlare!
Skriver man något dumt på ett forum med nördar blir man "flamed" Det blir du även här om du skriver något dumt. Folk som är insnöade på sin sak antar att man borde vete.. Hänger (hängt) på en del datorforum Där blir man regelbundet bränd levande, men det får man leva med. Man lär sig alltid något.

Dittling är en snäll gubbe, jag är oftast också en snäll gubbe som hjälper om någon frågar, världen är full av alla sorter och det har man lärt sig vid vår ålder (vet inte hans ålder, men något jämngammal med mig)

Man lär sig om man frågar, även om man blir bränd på bål i bland, det är värt det fast det kan hugga för stunden.
Citera
2025-02-13, 08:36
Medlem
Zaedrewss avatar
De vill verka sig kunniga. Förmodligen inte gubbar heller som är mest otrevliga. Utan medelålders eller yngre. Gubbar kommer nog från en generation där man ser mer att uppmuntra nya och unga att intressera sig.

Jag menar för att det de samlar på ska bli så värdefullt som möjligt krävs det att nya börjar intressera sig och vill ha dessa mynt och frimärken.
Citera
2025-02-13, 08:50
Filateli och numismatik (ni som behöver googla är förlåtna) är ämnen som man med enkelhet kan läsa in sig på själv annars. Jag kommer troligen börja pyssla med frimärken om något decennium eller så och då räknar jag det som en möjligen inkomstbringande hobby.
Citera
2025-02-13, 09:38
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Det var otippat, förutsatte själv att det var en skara timida figurer.
Senast redigerad av Turbulentxxx 2025-02-13 kl. 09:44.
Citera
2025-02-13, 09:44
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Det var otippat, förutsatt själv att det var en skara timida figurer.
Alla gubbhobbys som handlar om att samla och katalogisera är fyllda av människor som finns på spektrumet men som är lite för gamla för att ha hunnit diagnostiseras av skolan och vården. Att frimärkssamlare därför skulle ha skrala sociala skills förvånar knappast någon. Jag tror även att personhygienen brister hos en del och att många av dem dessutom är ensamstående.

Fördomar? Kanske.
Citera
2025-02-13, 09:53
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Alla gubbhobbys som handlar om att samla och katalogisera är fyllda av människor som finns på spektrumet men som är lite för gamla för att ha hunnit diagnostiseras av skolan och vården. Att frimärkssamlare därför skulle ha skrala sociala skills förvånar knappast någon. Jag tror även att personhygienen brister hos en del och att många av dem dessutom är ensamstående.

Fördomar? Kanske.
Är nog beredd att hålla med i den tankegången.
Tänker jag frimärkssamlare ser jag framför mig en äldre herre (kanske luktar illa) med glasögon, rutig pull over och mörkröda manchesterbyxor sitta vid ett stökigt bord i en stökig liten hyresrätt.
Även det fördomar kanske?
Citera
2025-02-13, 10:22
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reisq
Tycker det låter nästan exakt som här på flashback? Byt bara ut frimärken mot inlägg.
Ja, titta på gruppen bilar.
Någon ställer frågan "varför startar inte min bil?".
Eftersom dom glömmer berätta vad det är för bil, vad som har hänt och vad de har testat, blir de påhoppade.

Med rätta tycker man ibland...
Citera
2025-02-13, 13:32
Medlem
pn222jws avatar
Militaria-branschen är iallafall väldigt trevligt folk med genuint intresse som typ medlemmar i "Armémusei Vänner". (En viss högerideologisk stil men inte alls extremistiskt). Jag sörjer verkligen några affärer som fanns i Stockholm fram till 00-talet.
Citera
2025-02-13, 20:50
Bannlyst
Jag började gapskratta högt av ditt inlägg. Ska nog gå med själv och lägga upp ett retarderat inlägg och se om det spårar ur
Citera
2025-02-14, 06:49
Medlem
Pungsvings avatar
Folk är mycket sjuka. Mycket energi går åt att dölja det. Men om de har intresse för något så släpper man garden och ens sjukdom får fritt spelrum när man lägger sig i. Detta gäller inte bara frimärken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in