2025-02-12, 17:00
Medlem
Saloths avatar
Såg ett recept på en tacogratäng med ris.
Då står det att först ha i det kokta riset i gratängformen, sedan ha i den stekta köttfärsen och sedan på med blandningen med tacosåsen och creme fraiche. Till slut ett lager ost och sen in i ugnen.
Kan man blanda allt förutom osten?

D.v.s. att istället för att lägga lager på lager så blandar man den färdigstekta köttfärsen med det kokta riset och såsen. Sedan på ett lager ost och tomat och in i ugnen.
Jag ser ju inte vad det skulle vara för nackdel.
Citera
2025-02-12, 17:42
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Då står det att först ha i det kokta riset i gratängformen, sedan ha i den stekta köttfärsen och sedan på med blandningen med tacosåsen och creme fraiche. Till slut ett lager ost och sen in i ugnen.

D.v.s. att istället för att lägga lager på lager så blandar man den färdigstekta köttfärsen med det kokta riset och såsen. Sedan på ett lager ost och tomat och in i ugnen.
Låter ju som det bästa alternativet till och med.
Citera
2025-02-12, 17:46
Moderator
Neksnors avatar
Det bör väl funka att blanda. Jag tror nästa att det kan bli bättre, har du otur så bildar köttfärsen ett lock som hindrar att såsen når riset, som då bör kunna bli torrt. Eller så går man flera, tunnare, lager.
Ris, köttfärs, sås utan kräm fräs, ris, köttfärs, sås med kräm fräs, ost.
Citera
2025-02-12, 21:40
Medlem
Sladdarens avatar
"Layering flavours" Skiktning av smaker

Refererar till det

När kockar hänvisar till "komplexa" eller "skiktade" smaker talar de om rätter som har flera, distinkta smakelement som bidrar till en rik och harmonisk övergripande smakprofil. Här är en uppdelning av vad detta innebär och hur en hemmakock kan utveckla en mer utbildad smak:

Förstå komplexa och skiktade smaker

Komplexa smaker: Det här är smaker som inte är endimensionella. De involverar ofta en kombination av söta, salta, sura, bittra och umami-smaker som skapar djup. Till exempel kan en välgjord molesås ha choklad, kryddor, chili och nötter, som var och en bidrar till den totala rikedomen.

Och om frågan ifrån TS om skiktade smaker (lager på lager)

Skiktade smaker: Detta hänvisar till smaker som utvecklas i steg när du smakar på en maträtt. Till exempel, när du biter i en vällagad maträtt, kan du först smaka en ljus syra, följt av ett välsmakande djup och avsluta med en antydan till sötma. Detta kan ofta uppnås genom tekniker som att lägga ingredienser i lager, använda olika tillagningsmetoder eller införliva olika texturer.
Utveckla en mer utbildad gom

Smaka regelbundet: Gör det till en vana att smaka på enskilda ingredienser innan de kombineras i en maträtt. Detta hjälper dig att förstå smakprofilerna för olika komponenter.

Laga mat med avsikt: Försök att laga rätter som har flera komponenter. Till exempel låter en välgjord curry eller en lasagne i lager dig utforska hur smaker interagerar.

Experimentera med kryddor: Använd örter, kryddor, syror (som vinäger eller citrus) och fetter (som oljor eller smör) för att se hur de förändrar smaken på dina rätter. Förstå hur varje element bidrar till den övergripande smaken.

Öva på att äta medvetet: När du äter, ta dig tid att njuta av varje tugga. Försök att identifiera olika smaker och texturer. Fråga dig själv vad du smakar först, vad som kommer härnäst och hur smakerna utvecklas.

Lär dig av kockar: Titta på matlagningsprogram, följ kockhandledningar eller läs kokböcker som betonar smakutveckling. Var uppmärksam på hur kockar beskriver sin tankeprocess när de lägger smaker i lager.

Para och kontrast: Experimentera med kontrasterande smaker (t.ex. sött och salt) och kompletterande smaker (t.ex. basilika med tomat). Att förstå hur dessa interaktioner fungerar kan förbättra din matlagning.

Använd kvalitetsingredienser: Färska ingredienser av hög kvalitet har ofta mer uttalade smaker, vilket kan göra det lättare att utveckla komplexitet i din matlagning.

Delta i provsmakningsevenemang: Om möjligt, delta i vin- eller matprovningar. Dessa upplevelser kan hjälpa dig att identifiera och formulera olika smaker, vilket förbättrar din övergripande smak.

För en smakdagbok: Dokumentera dina matlagningsupplevelser och de smaker du stöter på. Notera vad som fungerar bra tillsammans och vad som inte gör det, vilket kan vägleda din framtida matlagning.

Genom att aktivt engagera dig i smakerna i din matlagning och dina måltider kan du utveckla en mer nyanserad smak och en djupare uppskattning för den komplexitet och skiktning som kockar strävar efter i sina rätter.

https://www.quora.com/What-do-chefs-...or-such-things

Citera
2025-02-12, 21:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth

Det är ett komplex ämne du tar upp på nåt sätt att försöka förklara utan specifika kunskaper om matkemi biologi ang tungan och hjärnans uppfattning om smaker.

Allmänt om smakbrytningar som inte blandar sig signifikant. Så får det en annan arom textur och färskhet och fräschhet när alla komponenterna tuggas och blandas i munnen istället för att blandas ihop med varann som en gröt som gör att allt i rätten tar maximal smak av varandra och gifter sig totalt med en annan grötighet istället för att bara närma sig med lite safter i utbyte och även krispet i behåll. Typ så..

Tänk dig själv att göra en sallad som är helmixad slät i en mixer och äta det som en gröt med salladsdressing liksom ...

Eller låta grönsakerna ha specifikt stora bitar och ligga och gotta sig intill varann i en sallad där vinegrätten droppas över lite och även i som en marinad..

Eller tänk dig själv göra pannkakor med grädden i pannkakan och sylt i pannkakan eller seprarera dom tre

Eller mixa en macka slät i en mixer men skinka ost tomat sallad och sen kavla den tillbaka som en macka och sen äta..

Jag tycker du gör bäst i att testa både på en gång i två mindre formar och då kommer du ganska snabbt fram till ditt beslut vad som passar dig ;-) och du kommer alltid minnas det varken du vill eller inte för du kommer att tillämpa det på liknande rätter även i framtiden utan att tänka på det

Övning ger färdighet
Citera
2025-02-13, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Eller mixa en macka slät i en mixer men skinka ost tomat sallad och sen kavla den tillbaka som en macka och sen äta..
Det vill jag prova.
Citera
2025-02-13, 08:52
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det är ett komplex ämne du tar upp på nåt sätt att försöka förklara utan specifika kunskaper om matkemi biologi ang tungan och hjärnans uppfattning om smaker.

Allmänt om smakbrytningar som inte blandar sig signifikant. Så får det en annan arom textur och färskhet och fräschhet när alla komponenterna tuggas och blandas i munnen istället för att blandas ihop med varann som en gröt som gör att allt i rätten tar maximal smak av varandra och gifter sig totalt med en annan grötighet istället för att bara närma sig med lite safter i utbyte och även krispet i behåll. Typ så..

Tänk dig själv att göra en sallad som är helmixad slät i en mixer och äta det som en gröt med salladsdressing liksom ...

Eller låta grönsakerna ha specifikt stora bitar och ligga och gotta sig intill varann i en sallad där vinegrätten droppas över lite och även i som en marinad..

Eller tänk dig själv göra pannkakor med grädden i pannkakan och sylt i pannkakan eller seprarera dom tre

Jag tycker du gör bäst i att testa både på en gång i två mindre formar och då kommer du ganska snabbt fram till ditt beslut vad som passar dig ;-) och du kommer alltid minnas det varken du vill eller inte för du kommer att tillämpa det på liknande rätter även i framtiden utan att tänka på det

Övning ger färdighet

Tack för din input.
Nu är jag rådvill hur jag ska göra även fast jag tror att jag kommer hålla mig till min plan.
Citera
2025-02-14, 16:02
Bannlyst
Ja palla krångla till saker när man lagar mat… Klart det blir bra ändå
Citera
2025-02-15, 10:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeligKapybara
Ja palla krångla till saker när man lagar mat… Klart det blir bra ändå

Det kan bli bra, det kan bli ifrån bra till mycket bättre ochså.
Iaf så tror jag att dom vill ta genvägar och tjäna några minuter och spara tid genom att blanda ihop allt nästan iaf, istället för att stapla, lägga lager på lager, skikta. Det bästa är att egentligen bara ta och skaffa en en pytteliten form eller kärl och testa det i ugnen eller i en kastrull. Dvs att blanda ihop allt, och smaka av ?

Kanske man som person tycker att det blir godare blir enklare, eller att det duger mer än väl ändå i smak för att man vill att det ska gå extra fort och göra ett snabbspår till en gratäng tex. Kanske blir inte lika gott som lager på lager men man gillar ändå rätten på ett på ett annat sätt, eftersom helhetssmaken är annorlunda

Citera
2025-02-15, 12:31
Medlem
Saloths avatar
Jag gjorde som jag tänkte, blev väldigt bra och gott!
Även fast jag använde risoni istället för ris.
Jag hade även för mycket creme fraiche ca 3 dl.
Nästa gång så ska jag prova med hälften.
Jag gjorde så här

500 gram nötfärs med en påse tacokrydda och lite vatten.
3 dl creme fraiche med 3 pressade vitlökar.
1 stekt rödlök.
1 burk tacosås, jag tog den som är mellan, om man gillar starkt så kan man ju ta hot.
Ett halvt paket risoni (250 g )
Sedan blandade jag alltihop och i en gratängform sen hade jag på ett tunt lager pizzaost.
I ugnen 200 grader ca 30 minuter, tills den fick fin färg.

Som sagt, nästa gång ska jag bara ta 1,5 dl creme fraiche.
Det blev ändå förvånansvärt gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in