2025-02-11, 18:25
  #13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmiminaogon
Vet tyvärr inte, det är en person som jobbar på en myndighet med handläggning.
Tippar på säk.klass 3 då. Den kontrollen görs väl innan anställning och sen vart annat år. Det är ju SÄPO som gör den klassningen och jag har svårt att tro att ringa misshandel skulle ge avsked från deras sida. Företagets säk.avd. kanske gör annan bedömning. Svårt att säga utan mer info...
Citera
2025-02-11, 18:29
  #14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmiminaogon
Vet tyvärr inte, det är en person som jobbar på en myndighet med handläggning.

våldsbrott ser man väldigt allvarligt på, eftersom personen är dömd så är det ingen idé att försöka mörka, för säkerhetsavdelningen kommer få reda på det och har din kompis inte kontaktat dom i förväg och berättat att domen kommer och omständigheterna, så ses det som att de försökte mörka och då kommer de garanterat bli av med klassningen. så enda chansen att få vara kvar är att berätta på en gång
Citera
2025-02-11, 18:31
  #15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Tippar på säk.klass 3 då. Den kontrollen görs väl innan anställning och sen vart annat år. Det är ju SÄPO som gör den klassningen och jag har svårt att tro att ringa misshandel skulle ge avsked från deras sida. Företagets säk.avd. kanske gör annan bedömning. Svårt att säga utan mer info...

alla som är placerade i säkerhetsklass har precis som folk med vapenlicens körning varje natt mot alla relevanta register, det plingar till direkt hos SÄPO om du blir lobbad eller dömd för något. nån fortkörning skiter dom i men våldsbrott, narkotika, LOB etc kan bli jävligt jobbig stämning
Citera
2025-02-11, 18:39
  #16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
alla som är placerade i säkerhetsklass har precis som folk med vapenlicens körning varje natt mot alla relevanta register, det plingar till direkt hos SÄPO om du blir lobbad eller dömd för något. nån fortkörning skiter dom i men våldsbrott, narkotika, LOB etc kan bli jävligt jobbig stämning
Gäsp... jobbat i klass 2 och blev dömd för ett brott, inte ett skit hände och jag har kvar mina vapenlicenser så... gäsp... Och fortkörningsböter vår säk.chef hade flest på hela koncernen...
Citera
2025-02-11, 18:41
  #17
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Tippar på säk.klass 3 då. Den kontrollen görs väl innan anställning och sen vart annat år. Det är ju SÄPO som gör den klassningen och jag har svårt att tro att ringa misshandel skulle ge avsked från deras sida. Företagets säk.avd. kanske gör annan bedömning. Svårt att säga utan mer info...
Har svårt att tänka mig att det görs en återkontroll enbart vartannat år även om det är säk 3. Med dagens teknik får SÄPO reda på direkt om du dyker upp i misstankeregistret eller blir dömd för ett brott. Något annat vore helt orimligt.
Citera
2025-02-11, 19:01
  #18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Har svårt att tänka mig att det görs en återkontroll enbart vartannat år även om det är säk 3. Med dagens teknik får SÄPO reda på direkt om du dyker upp i misstankeregistret eller blir dömd för ett brott. Något annat vore helt orimligt.

prövningen ska göras om, det vill säga säkerhetsprövningsintervjun, men själva registerkontrollen är rullande varje natt
Citera
2025-02-11, 19:04
  #19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Vad jag menar är att om tingsrätt och hovrätt konstaterar att det rör sig om självförsvar så blir man inte dömd för misshandel. Även om man använder mer våld än nödvändigt.
Var har du fått det ifrån?
Citera
2025-02-11, 19:08
  #20
Medlem
Hariwans avatar
Ja, jag vet på min förra var det en som åkte i sx månader, när han var ute så var han utan jobb. Fick sparken och kunde inte komma tillbaka. Min nuvarande arbetsplats har typ noll tolerans mot sånt!
Citera
2025-02-11, 19:10
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det gäller arbetsplatser i allmänhet. TS frågar om anställningar som är säkerhetsklassade. Där ställs hårdare krav.
I vissa fall kan det få den typen av konsekvenser i andra fall inte alls. Betor på vilken tjänst du har, hur misshandeln bedöms och omständigheter.
Har själv fått säkerhetsklassade tjänster efter en misshandel.
Första gången efter ca. 2år igen efter 4år inga bekymmer.
Citera
2025-02-11, 19:11
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Var har du fått det ifrån?
Brottsbalken och rättspraxis. (Försvarligt) nödvärn respektive (försvarlig) nödvärnsexcess.
Citera
2025-02-11, 19:14
  #23
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
I vissa fall kan det få den typen av konsekvenser i andra fall inte alls. Betor på vilken tjänst du har, hur misshandeln bedöms och omständigheter.
Har själv fått säkerhetsklassade tjänster efter en misshandel.
Första gången efter ca. 2år igen efter 4år inga bekymmer.
Du kanske missade mitt inlägg lite längre ned.
(FB) Bli av med sitt jobb pga ringa misshandel?
Citera
2025-02-11, 19:18
  #24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Brottsbalken och rättspraxis. (Försvarligt) nödvärn respektive (försvarlig) nödvärnsexcess.
Nödvärnsexcess är domstolar väldigt restriktiva med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in