2025-02-11, 12:00
Medlem
Tråknicks avatar
I en lokal facebook-grupp meddelar någon att gatukontoret nu har på något sätt påverkat kantstenen framför en grind så att det numer är parkeringsförbud framför denna. Grinden leder in på en gård och endast cyklar och gångtrafikanter kommer ut genom grinden. Grinden öppnas mot en trottoar och efter det, en gata. Personen skriver också triumfant att "nu har första bilen lappats, så se efter var ni parkerar". På själva grinden sitter ingen skylt om parkeringsförbud. Trottoaren har normal om än smal gångbredd.

Där jag ofta parkerar finns flera sådana här grindar som omringar en innergård, där är dock trottoaren mycket bredare, kanske 5-6 meter och utgörs av en grusgång och en plattsatt gång. Men även här finns korresponderande "fasade" kantstenar mot gatan, korresponderande med placeringen av dessa grindar. Framför dessa särskilt anpassade gatstenar parkerar folk som vanligt och jag har inte sett någon få böter, inklusive jag själv.

På andra sidan där jag brukar parkera finns en parkeringsplats uppe på trottoaren, mot en husfasad. Parkeringsplatsen är utmärkt i marken och även på fasadens väg med olika skyltar, bland annat från ett parkeringsbolag. Även på trottoaren syns det att parkeringen är arrangerad, med först annorlunda gatsten och vid själva parkeringen, en asfaltering. På parkeringen stod tidigare en skåpbil, men efter att lokalen som angränsar till parkeringsplatsen har bytt verksamhet används inte själva parkeringsplatsen av hyresgästen. Jag blev dock uppmärksammad (sannolikt av någon styrelsemedlem ur brf:en) att jag inte fick parkera på gatan framför den sänkta kantstenen som den här parkeringsplatsen ansluter till mot gatan.

Frågor:

1. Betyder nedsänkt kantsten per definition parkeringsförbud?

2. Hur regleras och kommuniceras privata parkeringsplatser på trottoarer?
Citera
2025-02-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick

1. Betyder nedsänkt kantsten per definition parkeringsförbud?

2. Hur regleras och kommuniceras privata parkeringsplatser på trottoarer?

1. Nej, skulle jag påstå utan att veta. Vad säger skylten?
2. Med skyltar vill jag påstå.

Min uppfattning är att det generellt gäller tillåtet att parkera på alla gator i en stad (24h), om det inte sägs annat med skyltar. Men jag har säkert fel.
Citera
2025-02-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
1. Nej, skulle jag påstå utan att veta. Vad säger skylten?
2. Med skyltar vill jag påstå.

Min uppfattning är att det generellt gäller tillåtet att parkera på alla gator i en stad (24h), om det inte sägs annat med skyltar. Men jag har säkert fel.
Du får inte parkera så det hindrar in- och utfart till en gård. Det behöver inte skyltas.
Citera
2025-02-11, 14:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du får inte parkera så det hindrar in- och utfart till en gård. Det behöver inte skyltas.

Det gäller alltså brandvägar. Dvs inte på en in/utfart som bara kan användas av gående eller cyklar, utan där en brandbil/ambulans kan köra in.
Citera
2025-02-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det gäller alltså brandvägar. Dvs inte på en in/utfart som bara kan användas av gående eller cyklar, utan där en brandbil/ambulans kan köra in.
Såg detta sedan: "endast cyklar och gångtrafikanter kommer ut genom grinden". Är infarten tre meter bred kan det vara tillämpligt även för bilar.
Citera
2025-02-11, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Så uppenbart när man tänker efter lite.

Jamen dåså, löser inte det hela TS problem egentligen? Stenarna är fasade för att underlätta trafik in på gården. Som förvisso endast är gång/cykel-trafik, men kopplat till brandväg så ska de vara fria från parkerade bilar.
Alltså är bötern för att man har blockerat en sådan brandväg. Att stenarna är eller inte är fasade har inget med saken att göra.
Citera
2025-02-12, 12:16
Medlem
Även om inte en infart har använts tidigare för att ta in ett fordon, så kan det göras idag, men om det står ett fordon som hindrar infarten, då får markägaren på fastighetsmark klaga hos kommunen eller dess ombud parkeringsbolaget, då skickar dom parkeringsvakter, (såvida det inte går förbi patrullerande parkeringsvakter) det heter formellt att man åker på ett klagomål!

Det finns många bestämmelser på allmänna gator och vägar som man måste känna till som inte är skyltade, dom bestämmelserna står i trafikförordningen. Det är polisen eller Parkeringsvakter förordnade av kommunen som rapporterar felparkerade fordon exempelvis hinder, med stöd av trafikförordningen. Ett fordon som står på Gatumark får inte hindra ut eller infart till en fastighet, den bestämmelsen står i trafikförordningens 3kap 55§. 2. Det är rapporteringspunkt 24 i Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2024:57. Felparkeringsavgiften ligger på 1100 i Stockholm Stad, det kan man se här;
https://edokmeetings.stockholm.se/we...nloadMode=open

Men det slutar inte där, för om parkören inte flyttar fordonet efter att parkeringsvakter ringt upp honom, eller inte fått tag på denne, då flyttas fordonet med stöd av Förordning om Flytt av fordon. Parkeringsvakten ringer gatukontoret i kommunen, och gatukontoret är beslutsfattare och ringer Bägaren, parkeringsvakten är protokollförare på platsen, parkeringsvaktens parkeringsanmärkning ligger till grund för fordonsflytten. Flytten till Lunda uppställningsplats kostar 3–4000 kronor, även dygnshyran ska betalas så länge fordonet står där innan ägaren kan hämta sitt fordon, inklusive alla fordonsrelaterade skulder måste betalas, om inte, då säljs eller skrotas fordonet!

Trafikförordningen 3kap
47§ Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1 på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,

55 § Ett fordon får inte parkeras
1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning,
2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
3. på en huvudled,
4. på en körbana bredvid ett annat fordon som stannats eller parkerats längs körbanans kant eller bredvid en anordning som har ställts upp där,
5. på en mötesplats som har märkts ut med märke E18, mötesplats, i vägmärkesförordningen (2007:90).

Förbudet i första stycket 4 gäller inte om det andra fordonet är en tvåhjulig cykel, moped eller motorcykel utan sidvagn eller om anordningen är av motsvarande storlek. Förordning (2007:101).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1998-1276/#K3

Citat:
TSFS 2024:57
24 Parkerat fordon framför infart till fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras (3 kap. 55 §)
https://www.transportstyrelsen.se/TS...%202024_57.pdf

Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall 1kap
2 § Utöver vad som framgår av 2 § andra och tredje styckena lagen (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall får ett fordon flyttas i följande fall. 1. Om det är uppställt på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1982-198/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-02-12 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in