• 1
  • 2
2025-02-11, 11:47
Medlem
Nu måste jag tillbaka till flashback-familjen och fråga om råd.

Nu är det som så att jag velat köpa mig en läsplatta för all "dötid" jag har och på så sätt börja läsa böcker mer.
Dock är problemet den att jag har sån beslutsångest över vilken jag ska köpa.

Har läst att "Amazon" versionen inte är bra, eftersom att man blir tvungen att köpa deras böcker via deras hemsida.

Jag vill ha mig en vanlig hederlig liten läsplatta för PDF böcker som jag kan ladda ner gratis.
Citera
2025-02-11, 11:58
Medlem
Flus avatar
Du vill alltså ha en platta med e-ink-skärm om jag förstått saken rätt?
Det mest flexibla är att välja en android-baserad platta. Då kan du ladda ner i princip samma appar som till telefonen. Det funkar även med bibliotekens appar, Biblio eller Libby beroende på vilket system ditt bibliotek använder.
Det absolut vanligaste märket för androidbaserade läsplattor är Onyx Boox.
Citera
2025-02-11, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonhjertah
Nu måste jag tillbaka till flashback-familjen och fråga om råd.

Nu är det som så att jag velat köpa mig en läsplatta för all "dötid" jag har och på så sätt börja läsa böcker mer.
Dock är problemet den att jag har sån beslutsångest över vilken jag ska köpa.

Har läst att "Amazon" versionen inte är bra, eftersom att man blir tvungen att köpa deras böcker via deras hemsida.

Jag vill ha mig en vanlig hederlig liten läsplatta för PDF böcker som jag kan ladda ner gratis.

Då köper du en som har stöd för PDF. Och Epub.

Jag har 2st Kobo, önskade jag kunde rekommendera dem helhjärtat, men båda av dem har totalkraschat mer än en gång vilket krävde totalominstallation med allt vad det innebär i vilka böcker som är lästa och om inte utläst, hur långt man har kommit.
Går att rädda lite grann mha programvara typ Calibre, men ändå.
Citera
2025-02-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Du vill alltså ha en platta med e-ink-skärm om jag förstått saken rätt?
Det mest flexibla är att välja en android-baserad platta. Då kan du ladda ner i princip samma appar som till telefonen. Det funkar även med bibliotekens appar, Biblio eller Libby beroende på vilket system ditt bibliotek använder.
Det absolut vanligaste märket för androidbaserade läsplattor är Onyx Boox.

Jag är inte så teknisk dessvärre.
Ja, jag tror det skulle underlätta om det fanns en "Android'' baserad.
Rekommenderar du Onyx boox?
Citera
2025-02-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Då köper du en som har stöd för PDF. Och Epub.

Jag har 2st Kobo, önskade jag kunde rekommendera dem helhjärtat, men båda av dem har totalkraschat mer än en gång vilket krävde totalominstallation med allt vad det innebär i vilka böcker som är lästa och om inte utläst, hur långt man har kommit.
Går att rädda lite grann mha programvara typ Calibre, men ändå.

Tråkigt att höra. Förmodar att jag inte ska köpa Kobo i så fall.

Kan du rekommendera någon som stödjer PDF? Länka gärna
Citera
2025-02-11, 12:04
Medlem
Konstnarren5s avatar
En vanlig Android baserad platta, Samsung, Lenovo, Acer, Xiaomi
Citera
2025-02-11, 12:06
Medlem
Citat:
Tråkigt att höra. Förmodar att jag inte ska köpa Kobo i så fall.

Kan du rekommendera någon som stödjer PDF? Länka gärna

Jodå, köp Kobo.

Kan tillägga att jag har haft dem i 7-8 år. Och med 2 krascher per styck, så är det kanske inte så mycket utslaget över tid.
Men som sagt, deras programvara är ju uppenbarligen inte top-notch. Eller så jobbar man inte aktivt för att lösa buggar i mina gamla enheter... De har iofs betett sig bra i över 2 år, så det kanske var buggig programvara DÅ. Men min kundnöjdhet är ju inte på topp för det, så att säga.
Citera
2025-02-11, 12:10
Medlem
Flus avatar
Citat:
Jag är inte så teknisk dessvärre.
Ja, jag tror det skulle underlätta om det fanns en "Android'' baserad.
Rekommenderar du Onyx boox?
Jag har haft 3-4 stycken och de har funkat bra för mig, men det är en kinesisk produkt och då får man nog dessvärre räkna med kinesisk kvalitet och en viss plastig känsla.
Den jag använder mest är en med svartvit med 6-tum stor skärm. Motsvarande som finns att köpa nu är Onyx Page.
Den stödjer PDF, men det kan vara bra att veta att PDF-formatet inte skalar om texten, så då kan det vara bra att ha en större skärm.
Det vanliga formatet för elektroniska böcker är epub och där kan man anpassa textstorleken så att bokstäverna blir lika stora oberoende av skärmens storlek.
Citera
2025-02-11, 12:11
Medlem
Förövrigt, PDF på en platta av typen läsplatta är en mindre god idé, eftersom de kommer att skala dåligt. Det är iaf min uppfattning och erfarenhet. En läsplatta läser man främst Epub på, ska man endast läsa PDF så är kanske en vanlig läsplatta bättre. Skulle tro att det har mycket att göra med upplösning på skärm att göra, i kombination med liten storlek på skärmen. En PDF är främst gjord för att visas på en specifik upplösning/skärmstorlek på helt annat sätt än en Epub är uppbyggd. Kort sagt.

Så, beroende på vad (typ av filer, bilder osv), man ska läsa: läsplatta eller surfplatta.
Citera
2025-02-11, 12:20
Medlem
Clint.Ruins avatar
Jag har både Kobo och Onyx, Kobon använder jag nog till nästan 100%, gillar inte Onyx.

Kobo Clara är perfekt som första läsplatta.

En surfplatta drar väldigt mycket mer batteri och är mycket mer ansträngande för ögonen, undvik!
Senast redigerad av Clint.Ruin 2025-02-11 kl. 12:22.
Citera
2025-02-11, 12:20
Medlem
JustTrollings avatar
Köp en vanlig surfplatta med Android och OLED-skärm. Ska man mest läsa böcker på den så fungerar ju en som är rätt billig.
Citera
2025-02-11, 14:01
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Måste flika in och fråga. Vad är det som gör att man vill ha just en läsplatta när man istället kan skaffa en surfplatta med många fler funktioner? Som man alltså även kan läsa e-böcker på. Där kan man ju låna böcker via bibliotek och man kan köpa böcker för att ladda ner. Finns appar med böcker, tidningar, noveller med mera att ladda ner. Visserligen har man väl mobilen för alla funktioner och en läsplatta kanske ger en annan läsupplevelse än en surfplatta? Trodde läsplattor var på väg att dö ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in