• 1
  • 2
2025-02-09, 20:15
Medlem
Jag har haft anmärkningar och utmätningsförsök fram till november 2024 då jag under flera år inte haft nån inkomst alls.

Nu när jag hat pengar så har jag betalat av de flesta skulder, har bara en skuld kvar på kr som kommer betalas i slutet av månaden, sen är jag skuldfri.
Jag har sjukersättning på heltid och får ut 14k efter skatt, sjukersättning plus lite i bostadstillägg så totalen ät på 14k.

Min tidigare historik är ju baserad på att jag inte haft nån inkomst alls men bryr sig banker inte om att min situation ändrats nu och att jag har en hel del pengar?
Att låna utt till någon med permanent sjukersättning känns ju säkrare än att låna till någon som har jobb, för nör den personen blir arbetslös kanske den inte kan betala tillbaka lånet?

Är banker väldigt strikta på anmärkningar eller kan dom ge ett lån nät dom ser ens nuvarande ekonomi och att den skulle funka för ett lån?

Visst förstår jag anmärkningar och dess betydelse men just i mitt fall så betyder faktiskt inte det att jag misskött min ekonomi då jag ändå inte haft nån under dessa år så det blir inte riktigt samma sak som att någon med arbete och lön gjort massa dåliga val och har sig helt själv att skylla.
Citera
2025-02-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag har haft anmärkningar och utmätningsförsök fram till november 2024 då jag under flera år inte haft nån inkomst alls.

Nu när jag hat pengar så har jag betalat av de flesta skulder, har bara en skuld kvar på kr som kommer betalas i slutet av månaden, sen är jag skuldfri.
Jag har sjukersättning på heltid och får ut 14k efter skatt, sjukersättning plus lite i bostadstillägg så totalen ät på 14k.

Min tidigare historik är ju baserad på att jag inte haft nån inkomst alls men bryr sig banker inte om att min situation ändrats nu och att jag har en hel del pengar?
Att låna utt till någon med permanent sjukersättning känns ju säkrare än att låna till någon som har jobb, för nör den personen blir arbetslös kanske den inte kan betala tillbaka lånet?

Är banker väldigt strikta på anmärkningar eller kan dom ge ett lån nät dom ser ens nuvarande ekonomi och att den skulle funka för ett lån?

Visst förstår jag anmärkningar och dess betydelse men just i mitt fall så betyder faktiskt inte det att jag misskött min ekonomi då jag ändå inte haft nån under dessa år så det blir inte riktigt samma sak som att någon med arbete och lön gjort massa dåliga val och har sig helt själv att skylla.

Sjukersättning är ju en form av bidrag, man får inte låna om man går på bidrag förutom möjligen mindre blancolån men då krävs det att man inte har betalningsanmärkningar.
Citera
2025-02-09, 20:21
Bannlyst
Det finns väl alltid någon vill ge TS lån , frågan till vilka villkor. Att TS har 14k i månaden spela mindre, det var du kvar i plånboken. Äger TS sitt boende och betala en lågkostnad per månad. Eller får TS betala ockerhyra till något kommunal bostadsbolag? Det är väl sånt eventuella långivare , vad har du för "återbetalningsförmåga".
Citera
2025-02-09, 20:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Naturligtvis inte. Alla kreditgivare föredrar någon med ett förvärvsarbete än någon som inte har en årsinkomst.
Citat:

Om dina skulder har gått till Kronis och de har försökt utmäta egendom så har du naturligtvis misskött din ekonomi. Att du ens tänker i banorna av att fortfarande ta lån säger mycket om din oförmåga att hantera pengar. Du måste skaffa dig en förvaltare, illa kvickt.
Citera
2025-02-09, 20:46
Medlem
laughingducks avatar
Kollar med Bluestep Bank ?..
Citera
2025-02-09, 21:48
Medlem
Citat:

En "riktig" bank kommer ge dig avslag direkt på skärmen i samma sekund som du trycker på "skicka in ansökan" på datorn med dina anmärkningar i bagaget.

Ska du nu nödvändigtvis låna pengar igen kommer du att få vända dig till nån av ockerbolagen som marknadsför sig med att de accepterar x antal anmärkningar. Detta på bekostnad av skyhög ränta.
Citera
2025-02-09, 22:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Om det nu skulle godkänna dig att ta lån, är det verkligen så smart om du nyligen har blivit av med alla inkasso och skit?
Är det inte bättre att du helt enkelt försöker spara ihop till en buffert och sen sakta men säkert börjar spara ihop till de saker som du nu behöver köpa?
Citera
2025-02-09, 23:10
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Har man inte kvar en anmärkning i några år efter man blivit skuldfri och så länge man har den får man inte ta lån, teckna abonnemang osv?
Citera
2025-02-10, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Naturligtvis inte. Alla kreditgivare föredrar någon med ett förvärvsarbete än någon som inte har en årsinkomst.

Om dina skulder har gått till Kronis och de har försökt utmäta egendom så har du naturligtvis misskött din ekonomi. Att du ens tänker i banorna av att fortfarande ta lån säger mycket om din oförmåga att hantera pengar. Du måste skaffa dig en förvaltare, illa kvickt.

Jag har inkomst men jag fick det först i november 2024.
Jag kan lägga undan mer än många andra då jag endast betalar 2500 för boende och sen lever jag väldigt snålt i övrigt.
Kan lägga undan minnst 10k per månad eller ännu lite mer och det är det inte alltför vanligt idag.
Vet många som har fullt upp med en jävla massa utgifter och ett matkonto på 5000kr.

Du verkar inte läsa eller förstå vad jag skrivit.
Har jag inte haft nån inkomst under flera år så har jag inte haft nån ekonomi och har heller inte kunnat missköta den.
Det är som om du skulle åka in i fängelse i 5 år och sen när du kommer ut har du fått massa skulder då du inte haft pengar och kunnat betala dom.
Det är skillnad på anmärkning och anmärkning,alltså orsaken till den, men det är ju även det jag frågar nu, om banken bryr sig om orsaken?
Citera
2025-02-10, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Har man inte kvar en anmärkning i några år efter man blivit skuldfri och så länge man har den får man inte ta lån, teckna abonnemang osv?

Jo 3 år vad jag förstått och det suger ju.
Tycker det är alldeles för lång tid faktiskt, hade räckt med 1 år eller bara ta bort anmärkningen när skulderna är betalda.
Citera
2025-02-10, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om det nu skulle godkänna dig att ta lån, är det verkligen så smart om du nyligen har blivit av med alla inkasso och skit?
Är det inte bättre att du helt enkelt försöker spara ihop till en buffert och sen sakta men säkert börjar spara ihop till de saker som du nu behöver köpa?

Varför skulle det vara bättre? Du vet ju inte ens vad jag ska med lånet till.
Finns många tillfällen då man behöver ett lån och inte hinner spara, tex att man hittar en bra bil, ska investera i aktier, eller behöver lösa oväntade utgifter som reparationer osv.

Så länge man kan betala tillbaka lånet så ser jag inga nackdelar med det.
Räntan på ett lån är ändå inte särskilt hög och jag bryr mig inte om jag måste betala tillbaka 55k på ett 50k lån över några års tid.
5k är ju småpengar i det sammanhanget.
Däremot om räntan börjar bli jävligt hög som med sms lån får man nog fundera på om det verkligen är värt det.
Citera
2025-02-10, 01:52
Medlem
Conams avatar
Citat:
Jag har inkomst men jag fick det först i november 2024.
Jag kan lägga undan mer än många andra då jag endast betalar 2500 för boende och sen lever jag väldigt snålt i övrigt.
Kan lägga undan minnst 10k per månad eller ännu lite mer och det är det inte alltför vanligt idag.
Vet många som har fullt upp med en jävla massa utgifter och ett matkonto på 5000kr.

Du verkar inte läsa eller förstå vad jag skrivit.
Har jag inte haft nån inkomst under flera år så har jag inte haft nån ekonomi och har heller inte kunnat missköta den.
Det är som om du skulle åka in i fängelse i 5 år och sen när du kommer ut har du fått massa skulder då du inte haft pengar och kunnat betala dom.
Det är skillnad på anmärkning och anmärkning,alltså orsaken till den, men det är ju även det jag frågar nu, om banken bryr sig om orsaken?
Du måste ju kolla med den som lånar ut!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in