2025-02-09, 16:39
Medlem
Sardinbruss avatar
Har två gånger köpt lösviktsnötter hos nöthandlare ute i förorten (ej i vanlig livsmedelsbutik) och båda gånger efter några veckor åkt på mott som kommit från nötterna. Har glufsat nötter och inte upptäckt något skumt i dem förrän det plötsligt flyger runt en liten jävla mal i köket och man konstaterar att den kommit från nötterna. En kompis sade att han alltid fryser sina nötter direkt efter köp men det känns ju inte särskilt kul att äta insektsägg eller larver även om de är döda.

Hur gör ni andra som köper lösviktsnötter?
Citera
2025-02-09, 17:27
Medlem
Extra protein bara. Gör som din kompis och sjåpa dig inte. Annars får du väl handla i vanliga, sterila butikskedjor.
Citera
2025-02-09, 17:55
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Har två gånger köpt lösviktsnötter hos nöthandlare ute i förorten (ej i vanlig livsmedelsbutik) och båda gånger efter några veckor åkt på mott som kommit från nötterna. Har glufsat nötter och inte upptäckt något skumt i dem förrän det plötsligt flyger runt en liten jävla mal i köket och man konstaterar att den kommit från nötterna. En kompis sade att han alltid fryser sina nötter direkt efter köp men det känns ju inte särskilt kul att äta insektsägg eller larver även om de är döda.

Kan du inte ta bort malen?
Citera
2025-02-09, 18:31
Medlem
HBTKuks avatar
Du tycks fortsätta betala för dina malnötter, vilket signalerar att företagets produkt är bra.

Plocka bort malarna, reklamera varan eller sluta köpa kontaminerade matprodukter trots att du vet bättre.
Citera
2025-02-09, 19:09
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Du tycks fortsätta betala för dina malnötter, vilket signalerar att företagets produkt är bra.

Plocka bort malarna, reklamera varan eller sluta köpa kontaminerade matprodukter trots att du vet bättre.
Köpte inte på samma ställe, hade glömt risken för skadedjur när jag handlade andra gången.
Citera
2025-02-09, 19:59
Medlem
Citat:

Tänk positivt, dom är väl inte besprutade iaf för du skulle djuret inte levt. Men testa att lägg i lagerblad i påsen det ska ohyran ogilla. Eller kanske lägga i frysen nån timma?
Citera
2025-02-10, 11:11
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det är ett jäkla otyg med dessa kryp i livsmedel. De kommer från ingenstans i nötter, havregryn, müsli med mera. Flygfän och larver är det man ser, och nät/trådar. Så vidrigt! Och så sprids flygfän och larver i hela skafferiet och köket om förpackningarna är öppnade och om man inte är tillräckligt uppmärksam. Tar veckor att få bort om det gått så långt.

Även om man aldrig öppnat förpackningen finns de där. Vilket borde betyda att ohyran finns där från första början. Ibland blir det mycket att slänga, oavsett alltså om man öppnat förpackningar eller inte. Men vad ska man göra? Tror inte på att hålla ohyran borta då den redan finns där? Äter man upp livsmedlen innan krypen syns innebär det väl att man äter dem, urk! Ska man behöva undvika nötter och müsli och gryner och sånt för att slippa krypen?
Citera
2025-02-10, 12:25
Medlem
ta malen och "mal" ner den till malört med en mortel?

vilka nötter gäller det förövrigt. tittar du inte i spaden och påsen när du plockar på dej nötter eller är du helt bakom flötet? har aldrig varit med om malar från livsmedel. och hur kan de leva i en vakum packad påse med nötter eller sluten påse?

jag vet att det finns en honungsmal som flyger in i bikupor och avger hormoner för att bina ska tro att de är en av dem. och så sugar den upp honung. så utländsk honnung kanske innehåller en och annan ner mald mal

tror att du har problem med mal utifrån... jag bor nära till skog och får rätt mycket såna om jag öppnar dörren på kvällen eller köksfönstret. då kommer det in små malar som inte är större än ett litet streck på väggen. är det såna vi pratar om? ser exakt ut som mottar. det enda som gör att jag får in dem är att de dras till ljuskällor när det är mörkt.
Senast redigerad av fonzen 2025-02-10 kl. 12:35.
Citera
2025-02-10, 19:00
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
ta malen och "mal" ner den till malört med en mortel?

vilka nötter gäller det förövrigt. tittar du inte i spaden och påsen när du plockar på dej nötter eller är du helt bakom flötet? har aldrig varit med om malar från livsmedel. och hur kan de leva i en vakum packad påse med nötter eller sluten påse?

jag vet att det finns en honungsmal som flyger in i bikupor och avger hormoner för att bina ska tro att de är en av dem. och så sugar den upp honung. så utländsk honnung kanske innehåller en och annan ner mald mal

tror att du har problem med mal utifrån... jag bor nära till skog och får rätt mycket såna om jag öppnar dörren på kvällen eller köksfönstret. då kommer det in små malar som inte är större än ett litet streck på väggen. är det såna vi pratar om? ser exakt ut som mottar. det enda som gör att jag får in dem är att de dras till ljuskällor när det är mörkt.
Köpte båda gångerna lösviktsnötter som handlaren vägde upp. Har dock inte märkt något i dem under tiden jag ätit, varit hassel-, cashew-, valnötter och mandlar. Jävla skumt men så har jag förstås inte undersökt dem med lupp utan endast med ögonen. Kommer aldrig mer handla så vilket är synd för det är långt godare nötter än man hittar i vanlig butiker.

Bor i Stockholms mesta city så och det är ju februari så de har inte kommit någon annanstans ifrån, hade nötterna i en hyggligt försluten plastback och det var ett par som kröp runt där förutom den som flög runt i lägenheten. Resterande två kilo nötter får gå till fåglarna.
Citera
2025-02-10, 19:12
Medlem
Citat:
Köpte båda gångerna lösviktsnötter som handlaren vägde upp. Har dock inte märkt något i dem under tiden jag ätit, varit hassel-, cashew-, valnötter och mandlar. Jävla skumt men så har jag förstås inte undersökt dem med lupp utan endast med ögonen. Kommer aldrig mer handla så vilket är synd för det är långt godare nötter än man hittar i vanlig butiker.

Bor i Stockholms mesta city så och det är ju februari så de har inte kommit någon annanstans ifrån, hade nötterna i en hyggligt försluten plastback och det var ett par som kröp runt där förutom den som flög runt i lägenheten. Resterande två kilo nötter får gå till fåglarna.

varför går du inte bara till plockhandeln på en vanlig ica. priset på din turkhandel lär ju fortfarande vara 159-189kr kg i alla fall - liksom en fräsh ica som de fyller på varje dag.

lidl har cachew i påse, rostat (saltad och osaltad) för 132kr/kg. 500g påsar. (ibland 100kr/kg vid kampanj som förra veckan.
Senast redigerad av fonzen 2025-02-10 kl. 19:18.
Citera
2025-02-10, 22:30
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Om man lägger nötterna i mikron så exploderar alla larver och flugor. Då slipper man äta dem levande i alla fall.

Själv har jag ingen mikro och köper aldrig nötter i lösvikt, så detta problem bekommer mig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in