2025-02-15, 09:00
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Snubben levde 10 år utan inkomst från ett jobb ...
Citera
2025-02-15, 09:53
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Vad många vill göra? Skjuta ihjäl folk som
pluggar för att kunna ta hand om våra gamla och handikappade och städa våra offentliga miljöer?
Det var undersköterskestudentee och en lokalvårdarstuderande…

Ja?
Citera
2025-02-15, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Han borde ha fått sjukpension eller vad det heter idag…

För att få det hade han varit tvungen få ett läkarintyg och befinna sig i processen kring det med FK.
Han hade alltså varit tvungen ta hjälp för att driva frågan om sjukpension.
Kanske han inte såg sig sjuk och vägrade hjälp utifrån?
Vet vi någonting om det?
Citera
2025-02-15, 10:28
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det verkar vara en sanning som dykt upp från ingenstans, att han hade diagnosen "autism". Nu för tiden talar man om 'autismspektrumtillstånd' (finns bra förklaring och vidare hänvisning på Wikipedia). Det var inte förr och inte heller nu för tiden en diagnos som ställdes i tonåren på högstadiet. Det är inte heller ett tillstånd som uppstår gradvis med en frisk, pigg och välfungerande unge som börjar bli "dålig".

Barnen med autistiska symtom "diagnostiseras" redan av föräldrarna och skolan är i allmänhet väl förberedd av BVC och förskolan. RA bör ha haft undervisning av speciallärare hela grundskoletiden och han var förberedd för Individuellt Program under gymnasieåren. Skolan och Örebro kommun har precis som föräldrarna, och andra anhöriga, haft 'diagnosen' till lite riktmärke i vardagen men alla måste ha känt till vad som fungerade eller inte fungerade för honom.

En total anpassning av hela hans värld och vardag till honom kan han inte förvänta sig. Människan är en social varelse även om en del är mer och andra mindre sociala till sin natur. RA verkar ha "vunnit" på att misslyckas och vara mer antisocial. Han har fått mer stöd i skolan när han misslyckats verkar det som ibland. Vad fanns det för anledning för honom att gå nio år i grundskolan och inte kunna läsa och skriva t.ex. Inte kunna räkna. Inte kunna inte kunna inte kunna ...

Varför har han fått en egen lägenhet som han inte har kunnat sköta? Föräldrarna har säkert försökt att anpassa sig till sonens levnadssätt, men det finns gränser för vad föräldrar kan och orkar. De måste ha känt sig lugnade när sonen fått ett eget boende, men varför fick han inte plats i ett gruppboende??

Hade han körkort? Han tyckte ju mycket om att köra bil. Körde han till skolan med vapnen och ombyteskläderna? Vad hade han för bil och hur klarade han att sköta den?
Han åkte buss till skolan
Citera
2025-02-15, 10:33
Medlem
Många tycker det är märkligt att han kunde ha vapen med hans bakgrund och problem (jag med). Men av vad jag läst är det idag rätt lätt att missa fall som honom… Vilket kanske borde förändras.

För polisen kollar främst på brottsregister, missbruksproblem eller om läkare redan har rapporterat in att någon är olämplig pga psykisk ohälsa… Men om inget av detta har rapporterats så måste polisen själv misstänka en ”olämplighet” och begära ut läkarintyg för att få veta mer om den psykiska ohälsan. Det har man antagligen inte gjort här, för inget av det nämnda har antagligen rapporterats in.

Det verkar alltså inte vara ”standard” att kolla på psykisk ohälsa. Utan det är oftast först om något har hänt som har väckt sådana misstankar, som att någon agerat våldsamt innan eller finns i brottsregister. Så tolkar jag det jag hittat i alla fall.
Senast redigerad av sjelvefaan 2025-02-15 kl. 10:37.
Citera
2025-02-15, 11:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Många tycker det är märkligt att han kunde ha vapen med hans bakgrund och problem (jag med). Men av vad jag läst är det idag rätt lätt att missa fall som honom… Vilket kanske borde förändras.

För polisen kollar främst på brottsregister, missbruksproblem eller om läkare redan har rapporterat in att någon är olämplig pga psykisk ohälsa… Men om inget av detta har rapporterats så måste polisen själv misstänka en ”olämplighet” och begära ut läkarintyg för att få veta mer om den psykiska ohälsan. Det har man antagligen inte gjort här, för inget av det nämnda har antagligen rapporterats in.

Det verkar alltså inte vara ”standard” att kolla på psykisk ohälsa. Utan det är oftast först om något har hänt som har väckt sådana misstankar, som att någon agerat våldsamt innan eller finns i brottsregister. Så tolkar jag det jag hittat i alla fall.

Det handlar inte om psykisk ohälsa eller incel. Han är efterbliven, det är helt uppenbart när man ser videon. Det finns nämligen efterblivna som ser helt normala ut, de går i samma klasser som Downs syndrom vilket han också har gjort. Det säger hans gymnasielärare också, att det var grymt att han skulle söka jobb öht. Han borde ha haft personlig assistens eller vara inspärrad på "dårhus".
Citera
2025-02-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Han åkte buss till skolan

Ja, det bör han väl ha gjort tills han hade klarat ett körkort och skaffat en bil. Han är uppvuxen i Örebro och få vet väl hur länge han har haft eget boende.

I någon artikel, av alla som publicerats i allmänna media, stod att han hade körkort och tyckte om att köra bil. Mina egna barn som gått tekniskt och naturvetenskapligt program på gymnasiet tyckte att körskoleteorin var svår. Att RA som bara klarat 3-4 ämnen på Individuellt Program på gymnasiet skulle ha passerat körskola teori och praktik med godkänt förvånade mig.

Om någon som vet hur man gör kan kontrollera den saken vore det bra. Jag har arbetat med "den gamla sortens" autister och RA tillhör inte dem vad det gäller oviljan att kommunicera och ha ögonkontakt med andra människor. Hans egna filmer visar inte på en ung man med "juvenil autism"! Nästan tvärtom.

Hans föräldrar och nära anhöriga bör veta vad han led av för tillstånd. Skolan och kommunen har alltid tvingats ta hänsyn till det. Om han åkte buss till skolan så gjorde han väl knappast det ensam om han hade en "autistisk" läggning.
Citera
2025-02-15, 12:15
Medlem
Hörde på radionyheterna att Rickard kommer att utredas för olösta mord begångna i början av 2000-talet, med hjälp av DNA.
Citera
2025-02-15, 12:27
Medlem
Yoweris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det ligger nog flera år tillbaka i tiden. Ingenting som var dagsaktuellt.

Stämmer. Sen var det familjen som bjöd
Citera
2025-02-15, 13:16
Medlem
Skum profil.
Finns några som varit konstiga.

Lennart kannibalen
Niklas örebromannen
Daniel nykvist

Känns som dom lever med fantasier och tappat bort känslan av empati. Inte levt med någon annan under lång tid och behöver inte anpassa sig till andra.

Något som irriterat och burit med sig.upplevt sig som Illa behandlad och bär med sig detta som övergår i att hitta offer.

de finns liknande profiler i örebro och andra ställen.

Hoppas polisen får tag på alla! telefoner han haft. Minnes kort datorer med mera och tar in riktiga speciallister som återställer raderad data

Och även kollar ip även data som har använts hos föräldrar om han varit på risbergska och använt datorn där ....

Där kommer dom hitta mycket av Svaren.
Senast redigerad av Nytt-liv2024 2025-02-15 kl. 13:20.
Citera
2025-02-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterflod
Kroppen

Varför är det så tyst ang vart hans kropp tagit vägen begravning etc får han ens en begravning vem vill ha den jäveln på sin kyrkogård fy fan hoppas han bränns och lämnas på någon gravplats i Ryssland

Blir nog minneslund. Killen är död och föräldrar behöver inte mer lidande
Citera
2025-02-15, 13:32
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disqus
Det skulle bli hög kompression om filerna har raderats. Kompressionen sker för att avlasta minnet. Men vad vet jag, du kanske har rätt.
??? Av vad?
Nej, filmen är nog lågupplöst och grynig för att det är en skruttig webcam modell 2010-tal (notoriskt känslig för dåligt ljus).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in