2025-02-15, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Han va en sorglig figur tyvärr som ruttnade på en eller flera saker och pga av sin autism helt enkelt gjorde vad många vill göra men har en spärr som hindrar dom.

Leg amatörpsykolog Amsvartner

Vad många vill göra? Skjuta ihjäl folk som
pluggar för att kunna ta hand om våra gamla och handikappade och städa våra offentliga miljöer?
Det var undersköterskestudentee och en lokalvårdarstuderande…
Citera
2025-02-15, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Han hade krav på motprestation (jobbsökande) och enligt vissa var det därför han begick dådet.

Han borde ha fått sjukpension eller vad det heter idag…
Citera
2025-02-15, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty1979
Märkligt att ingen nämner appen jodel.
det ska bli intressant att få reda på om han använde den!
Någon råkade styra en spontanträff för användarna (4år sedan ish) på en liten pub, då kunde man bara använda appen lokalt.

Hursomhelst då dök det upp ”en huva” som mycket väl kunde vara han, en märklig individ som kollade igenom fönstret nervöst, kom in och vände i panik med en väska, jag upplevde personen som han var påverkad eller någon som hade enorm social ångest. 4 sa att dem skulle komma och bara 3 dök upp. Undrar om det var han och om fanskapet tänkte skjuta?!

Där finns/fanns det en användare lokalt som var väldigt intresserad av vapen, problem med det sociala och trollade en massa olika historier och skrev med sig själv, spela ingen roll vilken tid man var inne så var personen där. Säkert bara ett sammanträffande?

Intressant. Ljög han ihop historier om vad han varit med om?
Citera
2025-02-15, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Har man försörjningsstöd och lyckas leva snålt så att man får pengar över varje månad så får man så klart spara dessa utan att det straffas genom avdrag på framtida utbetalningar av försörjningsstödet.

Ja dom kollar egentligen bara inkomster under månaderna. Har det inte kommit in något extra så bryr dom sig inte normalt sett.
Citera
2025-02-15, 04:58
Det kommer kommentarer vid nyheter på nätet som brukligt... Jag och polisbil gick förbi varandra i Örebro. Det måste ha sett extremt skumt ut för "er". Det var jag medveten om att det gjorde. Anledningen till att jag stannade var att enbart för undvika den minsta summan av penningböter.

Det var ett nära möte men det fanns inget mer med det. Det var i stort sett den enda interaktionen jag haft på många år. "Ni" såg blixtsnabba reflexer. Det var RAs dubbelgångare ni körde förbi men denna person är fullständigt laglydig och gör inte någon fluga förnär. Det som verkar skumt är kanske oftast inte alls något olagligt.
I am not a part of this world and do not want to be. Sådana människor finns också men de är snälla och har hög moral. Jag tror jag känner igen RA i mig själv.

Reaktioner som RAs kan komma utan förvarningar t när deras t ex klasskamrater och tjänstemän förväxlar snällhet och ödmjukhet med personer man kan trampa på eller ringakta. Läkare, psykolog, jurist, teoretiskt fysiker, filosof. Allt i ett. Det var kanske RA.
Senast redigerad av tyskminut 2025-02-15 kl. 05:18.
Citera
2025-02-15, 05:55
Medlem
"Enligt hans studieplan har han flera gånger varit inskriven att läsa upp matematik 1a mellan 2013 och 2021."

Låg iq?
Citera
2025-02-15, 06:35
Citat:
Ursprungligen postat av Strejtvisus
Låg iq?
Jag påstår att allmänt folk är annorlunda som tror att all tafatthet de facto skulle vara tafatthet.
Missuppfattningen kan leda till många fällande domar alternativt forever spräckta ansikten.
Citera
2025-02-15, 06:55
Medlem
Det som slår mig när jag läser kvällstidningarna med diverse intervjuer med folk som t ex åkt i samma buss som Rickard, är att Rickard verkar ha varit den enda svensken i hela Örebro.
Citera
2025-02-15, 06:57
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strejtvisus
"Enligt hans studieplan har han flera gånger varit inskriven att läsa upp matematik 1a mellan 2013 och 2021."

Låg iq?
Jag har svårt att förstå att man klarar av jägarexamen men inte ett godkänt betyg i matematik 1a. Motivation slår klass?
Citera
2025-02-15, 07:09
Medlem
disquss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Finns ingen teknisk förklaring till varför återskapade filmer skulle ha "hög kompression"
Cache möjligtvis om han suttit och klippt i något program och de hör till en mindre typ "förhandsgranskningsruta"

Mest troligt har han spelat in på en potatis till webbcam. Vinkeln stämmer bra med detta
Det skulle bli hög kompression om filerna har raderats. Kompressionen sker för att avlasta minnet. Men vad vet jag, du kanske har rätt.
Citera
2025-02-15, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Han hade autism

Det verkar vara en sanning som dykt upp från ingenstans, att han hade diagnosen "autism". Nu för tiden talar man om 'autismspektrumtillstånd' (finns bra förklaring och vidare hänvisning på Wikipedia). Det var inte förr och inte heller nu för tiden en diagnos som ställdes i tonåren på högstadiet. Det är inte heller ett tillstånd som uppstår gradvis med en frisk, pigg och välfungerande unge som börjar bli "dålig".

Barnen med autistiska symtom "diagnostiseras" redan av föräldrarna och skolan är i allmänhet väl förberedd av BVC och förskolan. RA bör ha haft undervisning av speciallärare hela grundskoletiden och han var förberedd för Individuellt Program under gymnasieåren. Skolan och Örebro kommun har precis som föräldrarna, och andra anhöriga, haft 'diagnosen' till lite riktmärke i vardagen men alla måste ha känt till vad som fungerade eller inte fungerade för honom.

En total anpassning av hela hans värld och vardag till honom kan han inte förvänta sig. Människan är en social varelse även om en del är mer och andra mindre sociala till sin natur. RA verkar ha "vunnit" på att misslyckas och vara mer antisocial. Han har fått mer stöd i skolan när han misslyckats verkar det som ibland. Vad fanns det för anledning för honom att gå nio år i grundskolan och inte kunna läsa och skriva t.ex. Inte kunna räkna. Inte kunna inte kunna inte kunna ...

Varför har han fått en egen lägenhet som han inte har kunnat sköta? Föräldrarna har säkert försökt att anpassa sig till sonens levnadssätt, men det finns gränser för vad föräldrar kan och orkar. De måste ha känt sig lugnade när sonen fått ett eget boende, men varför fick han inte plats i ett gruppboende??

Hade han körkort? Han tyckte ju mycket om att köra bil. Körde han till skolan med vapnen och ombyteskläderna? Vad hade han för bil och hur klarade han att sköta den?
Citera
2025-02-15, 08:55
Medlem
Kroppen

Varför är det så tyst ang vart hans kropp tagit vägen begravning etc får han ens en begravning vem vill ha den jäveln på sin kyrkogård fy fan hoppas han bränns och lämnas på någon gravplats i Ryssland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in