2025-02-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RegalskeppetVASA
Jag har under en längre tid varit i kontakt med en kvinna som säger sig vara deprimerad, har ångest och dessutom asperger och även någon typ av bipoläritet och kanske även narcissism gissningsvis.

Hon är fantastisk på många sätt och vis men hennes humör har kunnat svänga 180 grader på bara någon timme. Hennes lägenhet är i kaos. Hon lagar ingen mat och köper nästan aldrig matvaror utan äter ute och hon är förhållandevis rätt så ung.

Vad jag har upptäckt med henne är att hon ljuger extremt mycket. Håller på med "future faking" dvs göra planer på saker som aldrig kommer genomföras. Hon kan dessutom inte ta den minsta mest välmenande kritiken utan att gå i taket. Extremt självcentrerad. Allt ska kretsa kring henne och hennes, för stunden, mående.

Jag misstänker att jag för några månader var hennes "supply" som hon av outgrundliga anledningar tröttnade på för att hoppa vidare till nästa person. Detta gjorde hon på ett rätt så smaklöst sätt som jag inte kan gå in på mer än att säga att veckan innan uppbrottet hände var allt okej och hon kallade mig älskling och vi hade det bra tillsammans.

Jag undrar hur en person med den här bakomliggande problematiken klarar sig i långa loppet ute i samhället? Är det vanligt med aspergare/NPDare att bara säga upp kontakten med folk tvärt? Det verkar som om det inte finns en tillstymmelse med empati hos henne.

Haha det låter exakt som tjejen jag träffade. Inte hon heller lagade någon mat. Åt alltid ute. Slösade med pengar på onödiga taxiresor m.m.

Hon var förvisso 33år. Så i denna ålder är det väl inte så konstigt att prata framtid osv. Men visst var det hon som frågade först hur många barn man ska ha, vad de ska heta. De försöker få dig på kroken.

Läs min tråd här:
(FB) Var mitt ex bipolär/personlightsstörning? Input från er med erfarenhet
Citera
2025-02-21, 11:49
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
När man var "mitt inne" i det hela så tyckte jag att hon var fantastisk men nu när jag fått lite distans inser jag att hon är ett vidrigt monster. Hon kommer nog att skaffa barn men det kommer iaf inte vara jag som är pappa till dem vilket jag får glädja mig åt.

Män future fejkar också? Känns väl mer som en teknik för sol-och-vårare? Ärligt talat har jag aldrig hört om det tidigare att något kön skulle göra det.
Män gör exakt likadant! Det hör ihop med narcissism, inget annat. Innan vi ens hade hunnit träffas (bara timslånga telefonsamtal än) hade han målat upp en fantastisk bild av hur vi skulle gifta oss, vilket namn vi skulle ha, hur vi skulle bo osv. Jag var väldigt naiv på den tiden och såg inte de röda varningsflaggorna som fladdrade vilt. Efter två veckor ghostade han och gick upp i rök när jag ville vänta lite med sex. Den sortens människor finns alltså hon båda könen!
Citera
2025-02-22, 19:32
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Män gör exakt likadant! Det hör ihop med narcissism, inget annat. Innan vi ens hade hunnit träffas (bara timslånga telefonsamtal än) hade han målat upp en fantastisk bild av hur vi skulle gifta oss, vilket namn vi skulle ha, hur vi skulle bo osv. Jag var väldigt naiv på den tiden och såg inte de röda varningsflaggorna som fladdrade vilt. Efter två veckor ghostade han och gick upp i rök när jag ville vänta lite med sex. Den sortens människor finns alltså hon båda könen!

Du har nog helt rätt i det du säger att det är så som narcissister opererar när de ska fånga in någon.
Citera
2025-02-22, 19:43
Citat:

Jag undrar hur en person med den här bakomliggande problematiken klarar sig i långa loppet ute i samhället? Är det vanligt med aspergare/NPDare att bara säga upp kontakten med folk tvärt? Det verkar som om det inte finns en tillstymmelse med empati hos henne.
Tyvärr klarar de sig bra då det tar lång tid för deras omgivning innan de förstår att de är manipulativa.
Ja, det är vanligt. Så fort en person inte längre fyller deras syfte kan man byta ut dem.

Stick från henne så fort du kan innan du likt mig sitter med livslång PTSD.
Citera
2025-02-24, 12:03
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Tyvärr klarar de sig bra då det tar lång tid för deras omgivning innan de förstår att de är manipulativa.
Ja, det är vanligt. Så fort en person inte längre fyller deras syfte kan man byta ut dem.

Men hur fungerar de på sin arbetsplats? Håller de masken uppe för kollegor och chefer eller blir det katastrof så fort de får kritik eller tillsägelse?

Citat:
Stick från henne så fort du kan innan du likt mig sitter med livslång PTSD.

Hon är nästan helt ute ur mitt liv idag. Vad gjorde ditt ex mot dig för det måste ju varit något allvarligt om du har PTSD idag.
Citera
2025-02-24, 17:44
Citat:
Men hur fungerar de på sin arbetsplats? Håller de masken uppe för kollegor och chefer eller blir det katastrof så fort de får kritik eller tillsägelse?

Hon är nästan helt ute ur mitt liv idag. Vad gjorde ditt ex mot dig för det måste ju varit något allvarligt om du har PTSD idag.
Om det bara vore exet. De är mitt barn som var värst och det kräver en bok.
Hur de fungerar i arbetslivet vet jag inte då just det livet inte passade dem😂
Citera
2025-02-28, 00:43
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Om det bara vore exet. De är mitt barn som var värst och det kräver en bok.
Hur de fungerar i arbetslivet vet jag inte då just det livet inte passade dem😂

Ditt ex hade EIPS och även ditt barn? Holy smokes.
Citera
2025-02-28, 22:05
Medlem
Bra artikel
https://www.svd.se/a/898ad44e-43e5-3...-i-farlig-dans
Citera
2025-03-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evensteeven
Bra artikel

Citat:
I ett långt förhållande med en borderlineperson är nog förvirringen det mest typiska som partnern känner. De förstår faktiskt aldrig vad som händer. Till slut har man som nära anhörig stora hål i själen.

Så jävla sant.
Citera
2025-03-03, 19:59
Medlem
RegalskeppetVASAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evensteeven
Bra artikel

Citat:
En person som är borderline tar aldrig in hur partnern upplevt situationen. Det svartvita tänkandet bara pågår och pågår. Alltså lyckas paret sällan prata igenom en konfrontation från början till slut så den blir löst, förklarar Gunilla Nilson, teolog och psykolog.

Citat:
Ingen annan utanför förhållandet ser humörkasten, förnedringarna, manipulationerna. Men hemma tar deras snälla, bussiga, hjälpsamma partners på sig allt mer ansvar för relationen. Och hoppas; ständigt detta hopp om att det ska gå över.

Stark igenkänning på detta
Citera
2025-06-25, 16:20
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Jag har under en längre tid varit i kontakt med en kvinna som säger sig vara deprimerad, har ångest och dessutom asperger och även någon typ av bipoläritet och kanske även narcissism gissningsvis.

Hon är fantastisk på många sätt och vis men hennes humör har kunnat svänga 180 grader på bara någon timme. Hennes lägenhet är i kaos. Hon lagar ingen mat och köper nästan aldrig matvaror utan äter ute och hon är förhållandevis rätt så ung.

Vad jag har upptäckt med henne är att hon ljuger extremt mycket. Håller på med "future faking" dvs göra planer på saker som aldrig kommer genomföras. Hon kan dessutom inte ta den minsta mest välmenande kritiken utan att gå i taket. Extremt självcentrerad. Allt ska kretsa kring henne och hennes, för stunden, mående.

Jag misstänker att jag för några månader var hennes "supply" som hon av outgrundliga anledningar tröttnade på för att hoppa vidare till nästa person. Detta gjorde hon på ett rätt så smaklöst sätt som jag inte kan gå in på mer än att säga att veckan innan uppbrottet hände var allt okej och hon kallade mig älskling och vi hade det bra tillsammans.

Så länge hon inte har någon självinsikt eller får någon form av wake up call så ser hennes framtider inte ljusa ut i samhället. Varför hon klarar sig nu är för att hon är en typisk känguru. När hon tröttnar på partnern så byter hon. När hon tröttnar på sitt jobb så byter hon. När hon tröttnar på sin stad så flyttar hon. Detta är quick fix. Hon tar aldrig tag i grundproblemet. Och om hon aldrig kommer ta tag i grundproblemet, så kommer hennes liv för alltid se ut såhär. Så småningom så kommer det också med största sannolikhet gå utför. Ingen arbetsgivare vill längre anställa henne eftersom att ofta byta jobb i CV:t är en red flag för arbetsgivare. Hon kommer tillslut inte ha några vänner eftersom hon byter hela tiden. Hon kommer inte ha några pengar att köpa ute mat för längre när hon inte har något jobb. Alla män hon träffar kommer se igenom hennes fasad. I slutändan är den enda som påverkas av detta i det stora hela, henne själv. Det är som att tågluffa. Klart det funkar ett tag, men göra det hela livet är oftast inte hållbart.
Citera
2025-06-25, 16:37
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Det gör dem inte. Många konstiga ensamma gamla psykkärringar har en gång varit sådana här unga tjejer. De klarar sig en tid under ungdomen när de är fysiskt attraktiva och kan utnyttja grabbar och män som resurser och batterier. I den mån att de hamnar i relationer blir det antingen med män som simpar för dem och därför blir totalt utnyttjade eller med män som själva har substans- och våldsproblematik och då brukar de här tjejerna användas som knullkuddar och boxbollar. Ibland blir det barn och då blir barnen också trasiga. Diagnoser, olika typer av handikapp, korkade och kriminella.

När åren sedan går och de här tjejerna åldras brukar det sluta i ensamhet. Raden av män tunnas ut, bokstavsbarnen flyttar ut eller hamnar på ungdomshem eller knarkar ihjäl sig och kvinnan blir ensam med sina diagnoser och tabletter och vin. Hon är ökänd i grannskapet som en psykkärring. Ensamhet och galenskap. Livet slutar inte sällan för egen hand hemma i misären eftersom som hon fortfarande inte är i skick att ta hand om ett hushåll.

Vill man vara cynisk så kan man välja att se det som att karman biter henne tillbaka för all skit hon utsatte andra för när hon hade rader av män som simpade för henne men samtidigt så är hon ju som hon är eftersom hon är trasig i huvudet så det är egentligen inte hennes fel heller. Vad man kan göra är att hålla avstånd till sådana här tjejer. Det syns rätt tydligt ganska fort att något är fel. Högljudda självcentrerade kvinnor med humörsvängningar är ganska enkla att välja bort från sitt umgänge.
Senast redigerad av Baisianus 2025-06-25 kl. 16:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in