2025-02-07, 13:22
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/nyhetskron...3-3ec8c6e9fb75

Citat:
När den största masskjutningen i Sveriges historia började sippra ut kraschade Flashback – trycket blev för hårt. Grundaren och ägaren, Jan Axelsson, menar att sajten är ”enormt viktig” vid större händelser.

8 miljoner. Så många visningar fick Flashbacktråden om Örebroskjutningen på knappt två dygn. De första 19 timmarna hade tråden 5,6 miljoner visningar, och då var sajten alltså otillgänglig under stora delar.

Flashback är i teorin utskälld, men i praktiken älskad. Snudd på oumbärlig. Diskussionerna om förbud och krav på nedläggning har varit många, ändå överlever den, ändå är den platsen vi – alla samhällsklasser – vallfärdar till för att veta det som kanske är sant.

Jag har varit väldigt förbehållsam med vad jag skriver här på forumet. Jag frågar mig själv ofta, kan jag skriva detta? Outar jag mig själv på något sätt osv. Jag försöker hålla mig till mina egna intressen och försöker att inte sticka ut. Även om jag skulle vilja delta mer i aktuella debatter.

Nu är Flashback ett av Sveriges mest besökta sidor. Trots sin gamla layout och knäppa regler som knappt skyddar användare öht ex, om jag skulle bli outad!

För risken är stor när det är så många som besöker sidan och att Google spårar allt på alla sidor som finns. Med en sökning kan min identitet vara röjd om jag på något sätt kan sammankopplas till forumet.

Jag personligen vill inte bli del av den rasistiska pöbelmentalitet som råder på forumet. Men skall jag vara ärlig, är det lätt hänt att man tänker vissa saker när man läser om ännu en våldtäkt, sprängning eller skjutning och den otrygghet Sverige befinner sig i.

Jag förstår att folk blir arga och skriver nedsättande om invandrare. Även om jag personligen avskyr rasism.

Flashback har varit en ventil för oss som inte kunnat uttrycka oss på ett visst sätt i dom snäva åsiktskorridorerna som genomsyrat universiteten, arbetsplatser och sociala medier.

Men nu är vi där. Flashback har blivit för stort tycker jag. Användare har inget sätt att skydda sig vid outning och man undrar om man skall posta öht??

Vad tycker ni? Har ni samma funderingar?
Citera
2025-02-07, 14:06
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutsarn
https://www.gp.se/nyheter/nyhetskron...3-3ec8c6e9fb75

Jag har varit väldigt förbehållsam med vad jag skriver här på forumet. Jag frågar mig själv ofta, kan jag skriva detta? Outar jag mig själv på något sätt osv. Jag försöker hålla mig till mina egna intressen och försöker att inte sticka ut. Även om jag skulle vilja delta mer i aktuella debatter.

Nu är Flashback ett av Sveriges mest besökta sidor. Trots sin gamla layout och knäppa regler som knappt skyddar användare öht ex, om jag skulle bli outad!

För risken är stor när det är så många som besöker sidan och att Google spårar allt på alla sidor som finns. Med en sökning kan min identitet vara röjd om jag på något sätt kan sammankopplas till forumet.

Jag personligen vill inte bli del av den rasistiska pöbelmentalitet som råder på forumet. Men skall jag vara ärlig, är det lätt hänt att man tänker vissa saker när man läser om ännu en våldtäkt, sprängning eller skjutning och den otrygghet Sverige befinner sig i.

Jag förstår att folk blir arga och skriver nedsättande om invandrare. Även om jag personligen avskyr rasism.

Flashback har varit en ventil för oss som inte kunnat uttrycka oss på ett visst sätt i dom snäva åsiktskorridorerna som genomsyrat universiteten, arbetsplatser och sociala medier.

Men nu är vi där. Flashback har blivit för stort tycker jag. Användare har inget sätt att skydda sig vid outning och man undrar om man skall posta öht??

Vad tycker ni? Har ni samma funderingar?

Vart har du det någonstans då?
Flashback är publikt, det är ingen hemlig hemsida direkt.

Så länge det inte handlar om förberedelser för terror och stora brott så bör du nog inte vara orolig för de åsikter du har.
Citera
2025-02-07, 14:22
Medlem
jussietrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutsarn
Det har inget med storlek att göra då allt googleindexeras oavsett. Antingen är någonting anonymt och i så fall ska det vara det på alla sätt och ses som endast text. Eller så är det något annat.
Jag har aldrig hatat eller förtalat men drivit nästan allting till sin spets i absurdum inom lagen och forumets egna regler för att din fråga skulle komma. Vad anser du själv om saken?
Citera
2025-02-07, 15:46
Medlem
Klandalfs avatar
"Åh nej, Klandalf blev outad, han är värsta rassen, ring hans chef och familj"

Alla vet redan att jag är rasse och min chef är lika mycket rasse han.
Citera
2025-02-07, 16:41
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övervakning och integritet --> Flashback
/Moderator
Citera
2025-02-07, 18:48
Medlem
Flaskpostenss avatar
Du är nog inte ensam om vad du tänker på och skriver, du bör nog vara lite försiktig. Lyckligtvis har vi fortfarande yttrandefrihet(till en viss mån) kvar i Sverige, de har försökt stänga ner Flashback och ställa admin inför dom senast 2024 tyvärr. Vi har även mindre cookies och spårningar du som nu kan stänga av och inte dela med dig så mycket data. Sen har vi i Europa GDPR eller vad det kallas som även skyddar oss till viss del.

Själv har jag för längesen accepterat vart vi gått, från ett fritt internet till något helt annat. Trodde inte 1984 skulle ske här i vårt land när jag växte upp.
Citera
2025-02-12, 20:30
Medlem
gabrielle2s avatar
Är inte rädd att diskutera ämnen som kan ses med oblida ögon i samhället, men tänker mig för vilka ord jag använder.
Vet vem jag är och vet att jag inte känner hat mot någon, däremot kan jag ogilla saker och beteenden hos människor.
Försöker att prata om det utan öknamn m.m
Jag själv känner ingen respekt mot en individ när denne använder öknamn.
Om personen skriver bra saker i ämnet och ett öknamn dyker upp i texten fallerar hela inlägget för mig.

Så nej jag försöker alltid uttrycka mina åsikter och är inte rädd.
Citera
2025-02-13, 05:32
Medlem
Muppetys avatar
Det är inte hela världen att bli outad här. Jag skrev runt 30 000 inlägg, mest om knark o andra sjuka saker, men har inte blivit taget för nått jag skrivit här, möjligen att de stärkte misstankarna mot mig i ett annat fall om misstänkt terrorism, eftersom jag hade diskuterat om hur man potentiellt skulle kunna bygga tårgasgranater.

Jag får o har fortfarande kommit vidare på anställningsintervjuer trots att folk kollar upp en, nåja, kanske inte de mest säkerhetsklassade...

Klart man skäms när varenda av ens vänner o anhöriga ska in o läsa alla 30 000 inlägg, men det lägger sig. Säkert en o annan "Heil Hitler" på fyllan var det väl också. Nu har jag dock lyckats begrava de två kontona, så det är svårt att kolla specifikt efter dess inlägg. Detta konto bryr jag mig inte ett dugg om att det är outat, men skulle kanske välja ett mer diskret konto om jag skulle behöva fråga hur man får bort syfilis. Men det viktiga har varit att jag ju faktiskt har rätt att diskutera saken, i de flesta fallen.

Skriver du att du rökte brass i helgen kommer inte en jävel att bry sig. Det ska vara som han snillet, som trollade om skolskjutningar, för att polisen ska intressera sig av dig här. Så länge du inte börjar skriva om grova brott, troll eller inte, eller typ avslöjar sånt som bara en gärningsman kan veta i fallet med nått mord, så kommer ingen att eftersöka din identitet här. Här erkänns ju massvis med brott varje dag. En period efter jag orättvist blivit gripen för det där med terrorismen, så försökte jag provocera polisen av visst hämndbegär (då jag inte ens fick en ursäkt för att de oskyldigt grep mig, däremot blev jag vräkt (men tog saken till domstol o vann)), genom att diskutera hur man faktiskt kan genomföra terrorism på riktigt, dock utan att vara olaglig. Men slutade sen med de dumheterna, när allt lugnat ner sig.

Hur skulle polisen eller nån annan kunna veta vem du är? Har du sett en enda FUP där det kommit fram vem som ligger bakom ett Flashback-konto, såvida det inte är avslöjat på annat sätt?

Men visst, jag tror ändå polisen kommer ha en viss koll på en del användare, s.k "ensamvargar" som nu den senaste skolskjutaren. Men att identifiera dom blir inte lätt.

Visst finns det företag som påstår sig kunna kolla upp folk, inklusive vad man skrivit på Flashback, men det får man ta med en nypa salt. De kan inte kolla upp dig mer än en form av digital grafologi, o då måste du ha skrivit en hel del, o de måste ha nått referensmaterial också. Men tekniskt spåra, nej, inte utan att göra intrång i din dator eller på annat brottsligt sätt.

Så det är fullt möjligt att uttrycka dina åsikter här, anonymt eller inte. Men börjar det gå över i t.ex. terrorism så kan man ju tänka på att man drar till sig folks blickar o funderingar.
Citera
2025-02-13, 07:59
Medlem
Så länge man inte man outar sig som dödsknarkare och nazist så är det väl lugnt.
Citera
2025-02-15, 13:07
Medlem
nerdnerds avatar
Så länge det man gör och tycker är privat och inte direkt olagligt, är det inga problem på jobbet om det kommer ut. Isf är det värre om man uttrycker sig som om man talar för jobbets räkning, typ "hos oss på XXX AB bör alla rösta på M". Iaf är det så de förklarar sin värdegrund och så på mitt jobb.

Men det är klart, om han har gjort och sagt grejer som blir en så stor grej att det står om det i tidningarna och då även var man jobbar, så sitter man nog rätt löst.
Citera
2025-04-29, 07:49
Medlem
MrFishboys avatar
Har Flashbacks resa från underground till att bli en välbesökt sida att göra med att massmedia tappar kontrollen över vilka berättelser som ska leda samhällsdebatten. Alternativa media är nog idag lika förekommande som traditionell media och personer med åsikter som inte strider mot ”pk-direktivet” återfinns nu i större utsträckning bland debattörerna, kan det vara så att pk-ismen tappar mark och pk-åsikter blir det nya ”förbjudna”. Fler och fler kommer att besöka FB för att de har känslan av att det är den enda platsen där de kan uttrycka sig.
Flashback har varit en ventil för oss som inte kunnat uttrycka oss på ett visst sätt i dom snäva åsiktskorridorerna som genomsyrat universiteten, arbetsplatser och sociala medier.” När samhället sakteligen tillåter åsiktsutbyte som tidigare varit helt förbjuden, hur påverkar det apostlarna med den rätta tron(pk-ism). 2010 var det helt förbjudet att diskutera många saker som helt öppet diskuteras idag. Att tex öppet stödja SD innebar att bli ”cancelled”, nu röstar var femte på SD.
Kan det vara så att de som stödjer V, MP och L håller på att bli det nya underground och det är just de åsiktsyttringarna som kommer att öka. Någon som talar mot det är att kommunisterna är inte riktigt inne i de politiska finrummen även om deras stöd till WOKE(identitetspolitik) har gett ett visst gillade från vänsterliberalerna, men kommunisterna har sina egna kanaler, sekterism och fritt åsiktsutbyte har aldrig fungerat ihop.
Kommer det bli så att massinvandrings-och mångkultur- förespråkarna kommer att sakteligen inse att deras berättelse inte längre är gångbar och för att nå ut behöver de en plats som FB. Att SD byggt och skapat delar av sin framgång här är obestridligt, en fri debatt har gynnat partiet och dess anhängare. Frågan är om vänsterliberalerna kan göra samma sak.
Kommer de som tidigare jagade fel åsikter själva bli de jagade och söka sig till platsen de tidigare gjorde allt för att stoppa. Är det de debattörerna som idag är rädda för att bli uthängda, på samma sätt som de själva hängt ut personer som de själva inte uppskattade.
Citera
2025-05-02, 14:54
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Det är inte hela världen att bli outad här. Jag skrev runt 30 000 inlägg, mest om knark o andra sjuka saker, men har inte blivit taget för nått jag skrivit här, möjligen att de stärkte misstankarna mot mig i ett annat fall om misstänkt terrorism, eftersom jag hade diskuterat om hur man potentiellt skulle kunna bygga tårgasgranater.

Jag får o har fortfarande kommit vidare på anställningsintervjuer trots att folk kollar upp en, nåja, kanske inte de mest säkerhetsklassade...

Klart man skäms när varenda av ens vänner o anhöriga ska in o läsa alla 30 000 inlägg, men det lägger sig. Säkert en o annan "Heil Hitler" på fyllan var det väl också. Nu har jag dock lyckats begrava de två kontona, så det är svårt att kolla specifikt efter dess inlägg. Detta konto bryr jag mig inte ett dugg om att det är outat, men skulle kanske välja ett mer diskret konto om jag skulle behöva fråga hur man får bort syfilis. Men det viktiga har varit att jag ju faktiskt har rätt att diskutera saken, i de flesta fallen.

Skriver du att du rökte brass i helgen kommer inte en jävel att bry sig. Det ska vara som han snillet, som trollade om skolskjutningar, för att polisen ska intressera sig av dig här. Så länge du inte börjar skriva om grova brott, troll eller inte, eller typ avslöjar sånt som bara en gärningsman kan veta i fallet med nått mord, så kommer ingen att eftersöka din identitet här. Här erkänns ju massvis med brott varje dag. En period efter jag orättvist blivit gripen för det där med terrorismen, så försökte jag provocera polisen av visst hämndbegär (då jag inte ens fick en ursäkt för att de oskyldigt grep mig, däremot blev jag vräkt (men tog saken till domstol o vann)), genom att diskutera hur man faktiskt kan genomföra terrorism på riktigt, dock utan att vara olaglig. Men slutade sen med de dumheterna, när allt lugnat ner sig.

Hur skulle polisen eller nån annan kunna veta vem du är? Har du sett en enda FUP där det kommit fram vem som ligger bakom ett Flashback-konto, såvida det inte är avslöjat på annat sätt?

Men visst, jag tror ändå polisen kommer ha en viss koll på en del användare, s.k "ensamvargar" som nu den senaste skolskjutaren. Men att identifiera dom blir inte lätt.

Visst finns det företag som påstår sig kunna kolla upp folk, inklusive vad man skrivit på Flashback, men det får man ta med en nypa salt. De kan inte kolla upp dig mer än en form av digital grafologi, o då måste du ha skrivit en hel del, o de måste ha nått referensmaterial också. Men tekniskt spåra, nej, inte utan att göra intrång i din dator eller på annat brottsligt sätt.

Så det är fullt möjligt att uttrycka dina åsikter här, anonymt eller inte. Men börjar det gå över i t.ex. terrorism så kan man ju tänka på att man drar till sig folks blickar o funderingar.

Jag skriver saker som många tycker är väldigt upprörande (för att de är NPCs - om man kan tänka själv är faktiskt allt jag skriver hur rimligt som helst) men aldrig rena uppmaningar till brott.

Vidare finns det många sätt att blanda bort korten. Om snuten skulle säga: "Användare X har påstått att du är användare Y", så kan man ju svara att om användare X vet det så kan det ju lika gärna vara så att användare X har fått tag på mitt lösenord och skrivit saker under mitt alias. Om användare X är en så okamratlig skit att han har gett snuten någon annans alias så är det inte heller mer än rätt att kasta anklagelserna på honom.

IP är inte heller ett bevis om någon skulle få tag på det. Man kan lätt kapa någons WiFi. Man kan låna någons dator utan deras medgivande. Osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in