2025-08-10, 14:09
Medlem
AR/AK typer utgör ca 20% av alla gevär som säljs i USA enligt NSSF (vapenlobby) Enligt FBI så står knivar och pistoler för 96-97% av alla vapenmord I USA. Mord med gevär ca 3,5% och av dessa borde statistiskt sett AR/AK typer stå för 20%.

20 % av 3,5 % är 0,7 %.

Mord med AR vapen utgör 0,7% trots att AR är extremt lätt att köpa där och förekommer ofta. Det är alltså inte nåt "weapon of choice" bland kriminella, dårar och mördare De som bla tex Leif GW påstod risken för detta i TV fantiserar och deras känslostyrda resonemang kan bara förklaras med en fobisk rädsla för det yttre utseendet.

En oregistrerad ospårbar Kalashnivkov i helauto kostar 10-15 tusen på gatan I Malmö. En pistol från 5000. Att köpa in en AR lagligt i semi och reggad kostar med kurs, licens, vapenskåp etc minst det dubbla lågt räknat. 30 - 40 tusen är en rimlig totalkostnad. Att inbilla sig att kriminelle Abdulla på Rosengård skulle prioritera det senare alternativet är både korkat och naivt.

Om en stulen registrerad brännhet AR I semi dyker upp på Rosengård gissar jag på att den kan säljas för max 3000-7500 om nån ens vill köpa den. Eller ens ta i den. De kriminella är korkade men inte så korkade.

De som spekulerar i att inavlade klaner i våra ghetton suktar efter lagliga registrerade AR15 lever alltså i ett fobiskt rollspel. Inte ens gängen ocv mördarna i USA vill ha dem fast de kan köpa dem.

I Sverige är det bomber, handgranater, knivar och pistoler som är problemet. (Bara inatt knivhöggs 4 pers i Malmö) Vad ska då polisen lägga ner tiotusentals mantimmar och hundratals miljoner på? Jo legala AR om DNs könslostyrda läsekrets och journalister får bestämma.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2025-08-10 kl. 14:33.
Citera
2025-08-10, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
AR/AK typer utgör ca 20% av alla gevär som säljs i USA enligt NSSF (vapenlobby) Enligt FBI så står knivar och pistoler för 96-97% av alla vapenmord I USA. Mord med gevär ca 3,5% och av dessa borde statistiskt sett AR/AK typer stå för 20%.

20 % av 3,5 % är 0,7 %.

Mord med AR vapen utgör 0,7% trots att AR är extremt lätt att köpa där och förekommer ofta. Det är alltså inte nåt "weapon of choice" bland kriminella, dårar och mördare De som bla tex Leif GW påstod risken för detta i TV fantiserar och deras känslostyrda resonemang kan bara förklaras med en fobisk rädsla för det yttre utseendet.

En oregistrerad ospårbar Kalashnivkov i helauto kostar 10-15 tusen på gatan I Malmö. En pistol från 5000. Att köpa in en AR lagligt i semi och reggad kostar med kurs, licens, vapenskåp etc minst det dubbla lågt räknat. 30 - 40 tusen är en rimlig totalkostnad. Att inbilla sig att kriminelle Abdulla på Rosengård skulle prioritera det senare alternativet är både korkat och naivt.

Om en stulen registrerad brännhet AR I semi dyker upp på Rosengård gissar jag på att den kan säljas för max 3000-7500 om nån ens vill köpa den. Eller ens ta i den. De kriminella är korkade men inte så korkade.

De som spekulerar i att inavlade klaner i våra ghetton suktar efter lagliga registrerade AR15 lever alltså i ett fobiskt rollspel. Inte ens gängen ocv mördarna i USA vill ha dem fast de kan köpa dem.

I Sverige är det bomber, handgranater, knivar och pistoler som är problemet. (Bara inatt knivhöggs 4 pers i Malmö) Vad ska då polisen lägga ner tiotusentals mantimmar och hundratals miljoner på? Jo legala AR om DNs läsekrets får bestämma.

Det finns inga vapenlagar som har som syfte att avväpna de kriminella, eftersom de kriminella aldrig skulle ge sig på staten annat än på väldigt låg nivå, som när den där negern sköt en snut i Göteborg för några år sedan. Vanliga, hederliga människor som äger vapen på sina egna villkor kan däremot vara verkligt farliga för Makten, hur osannolik en revolution i dagens Sverige än ter sig.

Du kommer ingenstans så länge du låtsas att detta handlar om något annat än det faktiskt gör.
Citera
2025-08-10, 15:11
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Det sjuka är att du tycker att den inställningen är fel, när den är helt rätt. Svenska politiker och tjänstemän är inte ett dugg rädda för vanliga svenskar, eftersom 95% inte äger vapen och och de 5% som gör det är beväpnade får, som aldrig skulle komma på tanken att ge någon makthavare vad han förtjänar eller möjligen skulle våga prata om det, som vår granne som hade jagat i 50 år och ibland pratade om att "åka till Stockholm och ge dom jävlarna vad dom förtjänar" men som givetvis aldrig gjorde det.

I USA däremot händer att vanliga människor sätter myndigheterna på plats med sina vapen: Bundy standoff

Nu tycker jag att just Bundy verkar vara en idiot, men principen att folket ska kunna freda sig mot staten med vapenmakt är förstås så rätt som den kan bli.
Frihet är viktigt, men om du tror du kan ”vinna” över staten med civila vapen är du bra naiv.
Citera
2025-08-10, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Frihet är viktigt, men om du tror du kan ”vinna” över staten med civila vapen är du bra naiv.

Tvärtom. Staten existerar bara för att de flesta har slavmentalitet. Det är en självuppfyllande profetia.

De asen vill ju återkalla de här gevären för att de är mycket medvetna om att de själva kan bli skjutna med ett sådant, t.o.m. i ett land där de flesta är så fega som i Sverige. Om de hade sådan total kontroll som du tror så skulle de inte vara så livrädda för beväpnade Svenssons.

Hela den skitiga charaden fungerar bara för att alla utom en väldigt liten minoritet hela tiden flitigt försvarar sitt eget slaveri.

Grisjävlarna skulle inte ens kunna kuva ett helt obeväpnat folk om bara varenda en beslutsamt vägrade lyda, men på grund av feghet och dumhet så fortsätter nästan alla att lyda lagar och arbeta för att berika kapitalisterna och göra politikerna mäktigare. Det är vidrigt att se.

Titta på kriget i Ukraina. 2 eller 3 ryssar har haft modet att döda sina befäl. 1 miljon ryssar har bara låtit sig slaktas. Det fungerar för att det är så ytterligt få som vågar ge sig på systemet med våld, oavsett om det är i Ryssland eller i en "demokrati" som Sverige.
Senast redigerad av Antinat 2025-08-10 kl. 16:30.
Citera
2025-08-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Tvärtom. Staten existerar bara för att de flesta har slavmentalitet. Det är en självuppfyllande profetia.

De asen vill ju återkalla de här gevären för att de är mycket medvetna om att de själva kan bli skjutna med ett sådant, t.o.m. i ett land där de flesta är så fega som i Sverige. Om de hade sådan total kontroll som du tror så skulle de inte vara så livrädda för beväpnade Svenssons.

Hela den skitiga charaden fungerar bara för att alla utom en väldigt liten minoritet hela tiden flitigt försvarar sitt eget slaveri.

Grisjävlarna skulle inte ens kunna kuva ett helt obeväpnat folk om bara varenda en beslutsamt vägrade lyda, men på grund av feghet och dumhet så fortsätter nästan alla att lyda lagar och arbeta för att berika kapitalisterna och göra politikerna mäktigare. Det är vidrigt att se.

Titta på kriget i Ukraina. 2 eller 3 ryssar har haft modet att döda sina befäl. 1 miljon ryssar har bara låtit sig slaktas. Det fungerar för att det är så ytterligt få som vågar ge sig på systemet med våld, oavsett om det är i Ryssland eller i en "demokrati" som Sverige.
Du fttar att staten har jas, archer och stridsvagnar?
Citera
2025-08-10, 22:53
Medlem
Får man fortsätta jaga med dessa vapen under två årsperioden tills man tvingas lösa in det eller blev det förbjudet att använda vapnet nu första augusti?
Citera
2025-08-11, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoKutya
Får man fortsätta jaga med dessa vapen under två årsperioden tills man tvingas lösa in det eller blev det förbjudet att använda vapnet nu första augusti?
Det går bra att jaga med det efter 1a aug. Vad som händer i höst får vi se, men förmodligen kommer du kunna jaga de kommande två åren.
Citera
2025-08-11, 07:40
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Det tror jag inte, alla dom jag känner till med helauto har licensen privat.
Och jag känner en mängd folk som har sina pistoler på livstid, jag har efter över 30år i skyttevärlden aldrig hört talas om någon som fick sina livstidslicenser omvandlade till 5åringar.

Jag har två helauto, dock på samling och tillsvidarelicens. Men när 5-årslicenserna kom slutade jag byta enhandsvapen, tänkte att något jävelskap kommer utav dessa.
Sedan behöll jag min Mini-14, fast jag funderade på en AR, men tänkte att jag sitter i båten & avvaktar så det inte kommer något jävelskap.

Hatar att alltid ha rätt...
Citera
2025-08-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Jag har två helauto, dock på samling och tillsvidarelicens.
Tillstånd för helauto på samlingsändamål var undantaget de nya reglerna så det ligger helt i linje med vad jag informerat om tidigare i den här tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Sedan behöll jag min Mini-14, fast jag funderade på en AR, men tänkte att jag sitter i båten & avvaktar så det inte kommer något jävelskap.
Det blir rätt märkligt att inga Mini14 ges på jaktlicens sedan regeringens ändringar men de som faktiskt sökte på Mini14 under tiden det var tillåtet med AR för jaktändamål verkar alltså få behålla sina Mini14s.
Citera
2025-08-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Tillstånd för helauto på samlingsändamål var undantaget de nya reglerna så det ligger helt i linje med vad jag informerat om tidigare i den här tråden.

Det blir rätt märkligt att inga Mini14 ges på jaktlicens sedan regeringens ändringar men de som faktiskt sökte på Mini14 under tiden det var tillåtet med AR för jaktändamål verkar alltså få behålla sina Mini14s.

Men mini14 är ju inte med på listan. Orsaken är att de inte har "militära magasin" Har jag missat något? Allt är så snurrigt och inkompetent att ingen tycks begripa nånting trots 1200 A4 sidor. Totalfiasko. Som jag fattat det får man mini14 på jaktlicens fortfarande.

Våra utredare tycks inte kunna informera på normal svenska. Sådana utredare skall sparkas.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2025-08-11 kl. 23:50.
Citera
2025-08-12, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine

Nej du snackade om att licenser återkallats/ändrats i efterhand och att det skulle finnas stöd för det i lagen. Det är felaktigt.
Citera
2025-08-12, 09:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Nej du snackade om att licenser återkallats/ändrats i efterhand och att det skulle finnas stöd för det i lagen. Det är felaktigt.

Det beror allt på, det.

Vapentillstånd kan återkallas av många skäl - vanligen av medicinska skäl. Sedan kan (rent tekniskt) behovet upphöra, till exempel en sportskytt som slutar med sporten. Ytterligare, alla anser det vettigt att en licens skall dras in om en licensinnehavare begår tillräckligt allvarliga brott. (Låt oss bortse från de som anser att ingen skall behöva licens alls).

I det här fallet (det som diskuteras i tråden) kommer kanske att landa i att ett felaktigt beslut fattats, dvs att ett sportskyttevapen har felaktigt tillåtits för jakt. Det är litet knepigare, och det kommer att krävas lagstiftning för att licenserna skall ändras retroaktivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in