2025-08-10, 06:02
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Man ändrade i lag så att befintliga licenser tidsbegränsades. De som inte uppfyllde de nya hårdare kraven fick sina licenser återkallade när det var dags för förnyelse. Detta skedde genom lagändring år 1996 (genom SFS 1996:67) där reglerna för att erhålla tillstånd förändrades men det rörde sig inte om ett generellt återkallande av befintliga tillstånd, i praktiken var det dock få tillståndsinnehavare som uppfyllde de nya hårdare kraven när det var dags för förnyelse varför antalet innehavare minskade drastiskt med tiden. De som fick sina licenser återkallade ersattes av staten.

TLDR; källa: SFS 1996:67

De flesta lär dock vara sk klubbvapen, det finns alltid någon som sluppit genom nätet, precis som fallet med ex Ruger Mini 14 beviljande efter förbudet eller de som lyckats få Glock 17 på jaktändamål.
Det tror jag inte, alla dom jag känner till med helauto har licensen privat.
Och jag känner en mängd folk som har sina pistoler på livstid, jag har efter över 30år i skyttevärlden aldrig hört talas om någon som fick sina livstidslicenser omvandlade till 5åringar.
Senast redigerad av Mr.Wolf 2025-08-10 kl. 06:05.
Citera
2025-08-10, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Nej, det finns massor med licensinnehavare idag som har livstid på sina pistoler.
Helautomatiska vapen. Inte pistoler. Framgår tydligt av diskussionen.
Senast redigerad av thinkmachine 2025-08-10 kl. 10:04.
Citera
2025-08-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Det tror jag inte, alla dom jag känner till med helauto har licensen privat.
Och jag känner en mängd folk som har sina pistoler på livstid, jag har efter över 30år i skyttevärlden aldrig hört talas om någon som fick sina livstidslicenser omvandlade till 5åringar.
Ingen har nämnt pistoler i den här diskussionen, vi talar om helautomatiska vapen (vilket pistoler normalt sett inte är, då kallas de kulsprutepistoler). Lagen ger ramarna men det är förordningar och föreskrifter som reglerar mer i detalj.
Citera
2025-08-10, 12:32
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ingen har nämnt pistoler i den här diskussionen, vi talar om helautomatiska vapen (vilket pistoler normalt sett inte är, då kallas de kulsprutepistoler). Lagen ger ramarna men det är förordningar och föreskrifter som reglerar mer i detalj.
Fast en,igt svensk vapenlag får tillstånd att inneha helautomatiska vapen meddelas. Så de är inte förbjudna.
Citera
2025-08-10, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Runt om i Europa och världen säljs tidigare helauto militära gevär som gjorts om till halvauto. Det kunde ha skett i Sverige med. Men här skrotar de allt då de helt saknar respekt för skattebetalarna.

Polisen hade lätt kunnat sälja sina SIG tex till vapenhandlar grossister i EU. Men skrotar allt av hävd och tradition.

Ak5or hade kunnat säljas tex. Både I licensfria delar och som halvauto. EU grossister får köpa in helauto och de har licens att göra om dem till halvauto. Svensk militär orkar inte bry sig.

Det är klart att makthavarna saknar respekt för ett folk som finner sig i vad som helst. Jämför hur många stats- och regeringschefer i Sverige som har blivit skjutna av vanliga människor genom åren jämfört med hur många av USA:s presidenter som har blivit det.
Citera
2025-08-10, 12:43
Bannlyst
Citat:
Fast en,igt svensk vapenlag får tillstånd att inneha helautomatiska vapen meddelas. Så de är inte förbjudna.

Precis som man i teorin kan bära pistol lagligt men de som har en sådan licens bokstavligt talat kan räknas på ena handens fingrar.
Citera
2025-08-10, 12:53
Medlem
Citat:
Jag skrev ju det. På samma sätt så är det inte förbjudet att få inneha skjutvapen för självskyddsändamål även för privatpersoner, du kan alltså få inneha en pistol för att skydda dig själv. Faktum är att du kan få inneha en tung kulspruta för självskyddsändamål, det finns inget förbud mot det heller. I praktiken, precis som innehav av helautomatiska vapen, så är det i princip ytterst få, om ens några, som uppfyller kraven.
Citera
2025-08-10, 13:13
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Jag skrev ju det. På samma sätt så är det inte förbjudet att få inneha skjutvapen för självskyddsändamål även för privatpersoner, du kan alltså få inneha en pistol för att skydda dig själv. Faktum är att du kan få inneha en tung kulspruta för självskyddsändamål, det finns inget förbud mot det heller. I praktiken, precis som innehav av helautomatiska vapen, så är det i princip ytterst få, om ens några, som uppfyller kraven.
Inga licenser har återkallats eller ändrats till tidsbegränsade från livstid, inget i lagen du hänvisar till talar om det. Du hade fel.
Citera
2025-08-10, 13:13
Bannlyst
Citat:

De startar en tråd om att regeringen sviker vapenägare - 91 år efter att svenska regeringar började svika vapenägare. Sedan sticker de lik förbannat huvudet i sanden när de får läsa inlägg som upplyser dem om hur illa det faktiskt är.

Små NPCs, små NPCs är lustiga att se. Ej hjärna, ej hjärna, ej ryggrad hava de!
Citera
2025-08-10, 13:25
Medlem
Citat:
Finns det ens skytteföreningar som övar med helautomat? Finns det en sport? "Skidunderstödsskytte med KSP58". Det är ju sagt att man skall tillhöra den yttersta eliten av skyttar och att försvaramakten ska ha ett särskilt intresse för ens kompetens.
Citera
2025-08-10, 13:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Finns det ens skytteföreningar som övar med helautomat? Finns det en sport? "Skidunderstödsskytte med KSP58". Det är ju sagt att man skall tillhöra den yttersta eliten av skyttar och att försvaramakten ska ha ett särskilt intresse för ens kompetens.

Det handlar om Kpist m/45 i detta fall. Konstruktionen är sådan att den måste "byggas om" från standard för att få enkelskottsfunktion - det var aldrig aktuellt för de militära versionerna (det finns två, före och efter den fasta magasinsbrunnen och säkerhetskroken.

Så här får man automatvapenlicensen "på köpet" - för just detta vapen finns inget annat. Det är ju endast några få sportskyttar kvar i denna gren, av naturliga skäl. Men då de här licenserna delades ut stämmer det att försvaret hade synpunkter, men också att man redan från ansökan skulle vara elitskytt.

Dagens debatt/åtgärdsförslag verkar handla om att "det blev inte riktigt bra" att det blev betydligt lättare att skaffa sig en "sportskytte-halvautomat" via jaktlicens än den gängse, dvs ett visst harvande i lämplig skytteklubb. Mot hur det brukade vara var det ju en avsevärd lättnad att kunna få en AR15 (typ) via jaktlicens (jaktprovet och ett (relativt) enkelt skjutprov) och en sportskyttelicens (guld, föreningsintyg, hjälpa till i klubben etc etc).

Men det är klart, alla skall få ha vapen. Då passar sig socialen för att nobba bidrag, politiker kan få vad de förtjänar, man får respekt från grannarna och man får frihet, frihet, frihet...
Citera
2025-08-10, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
---

Men det är klart, alla skall få ha vapen. Då passar sig socialen för att nobba bidrag, politiker kan få vad de förtjänar, man får respekt från grannarna och man får frihet, frihet, frihet...

Det sjuka är att du tycker att den inställningen är fel, när den är helt rätt. Svenska politiker och tjänstemän är inte ett dugg rädda för vanliga svenskar, eftersom 95% inte äger vapen och och de 5% som gör det är beväpnade får, som aldrig skulle komma på tanken att ge någon makthavare vad han förtjänar eller möjligen skulle våga prata om det, som vår granne som hade jagat i 50 år och ibland pratade om att "åka till Stockholm och ge dom jävlarna vad dom förtjänar" men som givetvis aldrig gjorde det.

I USA däremot händer att vanliga människor sätter myndigheterna på plats med sina vapen: Bundy standoff

Nu tycker jag att just Bundy verkar vara en idiot, men principen att folket ska kunna freda sig mot staten med vapenmakt är förstås så rätt som den kan bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in