Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-02-06, 17:23
Medlem
Ölkorv är ett måste till fredagsmyset, matchen eller bara som ett gott snack, men vilken är egentligen bäst? Finns det någon sort som alltid levererar, eller har du en dold favorit som fler borde testa?

Kör du på klassiker som Hot Amigo och Peperoni, eller föredrar du något mer unikt som viltkorv eller extra starka varianter?

Dela med dig av din favorit och varför just den är bäst!
Citera
2025-02-06, 17:26
Medlem
ölkorven med smak Chili chesse tycker jag
Citera
2025-02-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sayonarabro
Dela med dig av din favorit och varför just den är bäst!
Har du testat att göra egen? Inte speciellt krångligt om du har en hushållsassistent. https://receptfavoriter.se/recept/hemgjord-oelkorv.html
Citera
2025-02-06, 17:52
Medlem
För 20 år sedan hade ica kvantum sådany i lösvikt. De där små som man plockade.

Jag vet inte vad de heter, men ingen ölkorv idag kommer i närheten av det där.

Det försvann med tiden av någon konstig anledning och nu finns det bara i förpackningar som inte kommer i närheten vad gäller smak och textur.
Citera
2025-02-06, 18:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har du testat att göra egen? Inte speciellt krångligt om du har en hushållsassistent. https://receptfavoriter.se/recept/hemgjord-oelkorv.html

Det luriga kom sen i slutet när de skulle hängas i tre olika temperaturer och inte heller med för låg fuktighet.
Själva biten att göra korven lät görbart.
Citera
2025-02-06, 18:10
Medlem
Nozzibobos avatar
Rökt cognac wurst är Magiskt...!!
Citera
2025-02-06, 18:13
Medlem
LojtnantWerners avatar
Paul Thom, konsistensen är bäst, provat en del olika, men när man får broskbitar som fastnar mellan tänderna eller för mycket rökarom så man får sura uppstötningar så är Paul Thoms bäst.
Citera
2025-02-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det luriga kom sen i slutet när de skulle hängas i tre olika temperaturer och inte heller med för låg fuktighet.
Själva biten att göra korven lät görbart.
Tog bara ett recept rakt av. Har inte gjort just ölkorv, men annan. Då har jag bara hängt upp korven ovanför elementet.

Edit: Tittade på receptet, det var uppenbart ett rejält krångel, haha. Har gjort spickekorv vid flera tillfällen, betydligt enklare, och dessa passar väldigt bra som snacks till ett par pilsner.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-02-06 kl. 18:21.
Citera
2025-02-06, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Paul Thom, konsistensen är bäst, provat en del olika, men när man får broskbitar som fastnar mellan tänderna eller för mycket rökarom så man får sura uppstötningar så är Paul Thoms bäst.

Deras sortiment är riktigt bra, håller med!
Citera
2025-02-06, 18:19
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayonarabro
Deras sortiment är riktigt bra, håller med!
Tyvärr är dom absolut dyrast med men det är väl så med kvalité
Citera
2025-02-06, 18:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tog bara ett recept rakt av. Har inte gjort just ölkorv, men annan. Då har jag bara hängt upp korven ovanför elementet.

Edit: Tittade på receptet, det var uppenbart ett rejält krångel, haha. Har gjort spickekorv vid flera tillfällen, betydligt enklare, och dessa passar väldigt bra som snacks till ett par pilsner.

Oki, det förklarar saken😅🤣
Här krävdes ett tempererat torkrum med inställbar termostat och möjlighet till variabel fuktighet, inte vad varje svensk har hemma😅
Citera
2025-02-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Oki, det förklarar saken😅🤣
Här krävdes ett tempererat torkrum med inställbar termostat och möjlighet till variabel fuktighet, inte vad varje svensk har hemma😅
Tror receptet var överdrivet, riktigt så exakt behöver det nog inte vara. Man gjorde ju korv hemma förr, i var och varannan stuga. I och för sig ofta rökt.

Nästa vinter ska jag nog köpa lite lammfjälster och göra egna ölkorvar. Om jag överlever så publicerar jag receptet här.

Tills vidare är det ett tips till alla som vill ha smarrig korv till ölen, att göra egen spickekorv. Enkelt, och tunt skivad supersmarrigt. Och kompisarna blir sjukt impade av att man gjort den själv.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-02-06 kl. 18:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in