• 1
  • 2
2025-02-06, 16:48
Medlem
Malawi-Golds avatar
Colombias president Gustavo Petro sa under ett regeringsmöte att kokain inte är farligare än whisky och att det enbart är olagligt för att det produceras i Latinamerika. Petro sa vidare att problemet med kokain enkelt skulle kunna lösas om drogen legaliserades och började säljas i butik:

"If somebody wants peace, the business [of drug trafficking] has to be dismantled. It could be easily dismantled if they legalized cocaine in the world. It would be sold like wine."

Colombia är världens största producent och exportör av kokain. Under 2023 tros cirka 2600 ton kokain ha producerats i landet enligt FN:s kontor för narkotikakontroll och brottsbekämpning.

– Forskarna har studerat det. Kokain är inte värre än whisky, sa han under ett direktsänt ministermöte på torsdagen.

https://www.tv4play.se/klipp/d5ad9c2...arre-an-whisky

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...arre-an-whisky
Citera
2025-02-06, 16:51
Även om det skulle bli lagligt i Sverige så kommer det inte undranröja "gängen". Detta eftersom en svart och lukrativare marknad för drogen alltid kommer existera.

Möjligen att man kan legalisera det först när man fått invandringen under kontroll men då ha det i form av coffee shops som i Amsterdam.
Citera
2025-02-06, 16:54
Medlem
kalkryggars avatar
Helt uppåt väggarna galet. Naturligtvis så ska det istället vara än hårdare straff för alla som hanterar skräpet på ett eller annat vis.

Nu känner man plötsligt att Trump måste trampa honom ännu hårdare i ansiktet än vad han gjorde i förra veckan.
Citera
2025-02-06, 17:13
Avstängd
knark-kungens avatar
Helt rätt! Det är hög tid att legalisera laddet, alla som inte håller med är självklart kriminella.

Är man en rättsskaffens Karl så föredrar man att momsen hamnar i statens fickor och inte i gängens.
Citera
2025-02-06, 17:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Helt uppåt väggarna galet. Naturligtvis så ska det istället vara än hårdare straff för alla som hanterar skräpet på ett eller annat vis.

Nej, det är sant. Whiskey är farligare än kokain på alla sätt. En flaska whiskey är dödlig dos. Alkohol orsakar kromosomskador, hjärnskador och är en av väldigt få droger som man dör av om man slutar cold turkey.
Citera
2025-02-06, 17:59
Medlem
Jag har sett i första hand vad kokain och crack gör med folk.

Jag är förespråkare för liberala drogpolicys men inte kokain. Det är jävulens drog och skall absolut inte vara tillåten.

Cannabis, LSD, svamp och mdma, ja.
Men kokain? Aldrig i helvete, det förstör folk.
Citera
2025-02-06, 19:09
Medlem
Jag hoppas att alla som vill legalisera skiten får liksom jag en son som blir missbrukare av kokain!
Inte så skoj att se honom samt att försöka att hjälpa till att lösa alla tusen i skulder han drog på sej med sitt missbruk.....
Citera
2025-02-06, 19:54
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Naturligtvis så ska det istället vara än hårdare straff för alla som hanterar skräpet på ett eller annat vis.

I Hong Kong (precis som i många andra asiatiska länder) så är det "herrejösses-straff" på innehav och försäljning av koks. Stod och rökte utanför mitt hotell - centralt - vid 03-rycket ~7 år sedan och ut ur mörkret så svepte en man förbi, viskade "coke? follow me", och försvann därefter tillbaka lika snabbt in i samma gränd igen. Blev rätt paff, inte minst eftersom jag aldrig fått förfrågan i Sverige men i HK då jävlar

Osäker på om grövre straff verkligen är lösningen på problematiken.
Citera
2025-02-06, 20:12
Medlem
Varför inte, nu har vi provat kriget mot droger i decennier och det är jävligt klart att det inte fungerar.
Citera
2025-02-06, 20:20
Medlem
IceEyess avatar
Tvivlar starkt på att legal försäljning i butik eliminerar problematiken, och i synnerhet inte om man inte även legaliserar hela kedjan (framställning, distribution osv.)

Dessutom så kommer de kriminella organisationerna knappast att sadla om till laglydiga mönstermedborgare om den inkomstkällan elimineras, utan då skiftar man antagligen till någon annan kriminell verksamhet.
Citera
2025-02-06, 20:23
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Jag har sett i första hand vad kokain och crack gör med folk.

Jag är förespråkare för liberala drogpolicys men inte kokain. Det är jävulens drog och skall absolut inte vara tillåten.

Cannabis, LSD, svamp och mdma, ja.
Men kokain? Aldrig i helvete, det förstör folk.
What he said. Jag är själv drogliberal och tycker att det är löjligt med hårda regleringar, men just ladd är fruktansvärt farligt och där borde vi istället göra allt för att sätta dit de som säljer skiten. Sedan tycker jag naturligtvis att man inte ska straffas för eget bruk dock
Citera
2025-02-06, 20:36
Medlem
tryffs avatar
På sätt och vis kanske han har rätt: sting, tommy körberg, johannes brost med m.fl. har alla varit kolatorskar men kunnat bli fria. Jämför det med heroin.
Jag har inte testat själv men nog har många kunnat sluta.

Antar att colombias president vill att andra länder skall legalisera så de kan exportera.

Jag röstar nej tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in