2025-02-06, 14:07
Medlem
Ja hur många gör det egentligen? Man ser ju företag etc som lägger upp dagsfärskt drönarmaterial i sina sociala medie-kanaler (med horisont och hela paketet).
Om de kan göra det utan att det händer något bör väl vilken Svensson som helst kunna göra det.
Med handläggningstiden hos Lantmäteriet hinner ju drönarmaterialet mögla ihop.
Citera
2025-02-06, 14:18
Medlem
Sagodjurs avatar
Visste inte att det behövdes, gäller det i största allmänhet eller bara vissa platser
Citera
2025-02-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Visste inte att det behövdes, gäller det i största allmänhet eller bara vissa platser

Det gäller i största allmänhet. Är väl egentligen bara sin egen tomt man får sprida bilder på utan spridningstillstånd om bilden/filmen är beskuren på rätt sätt.
Citera
2025-02-06, 15:54
Medlem
Bra tråd.
En fråga som jag också undrar över.

Min uppfattning är att många läser reglerna och tolkar sen som dom själv vill.
Citera
2025-02-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Bra tråd.
En fråga som jag också undrar över.

Min uppfattning är att många läser reglerna och tolkar sen som dom själv vill.

Ja samma här. Dock tycker jag det står rätt tydligt på Lantmäteriets hemsida vad som gäller, så känns som det inte bör finnas så många sätt att tolka de stora dragen på.

Jag blir mest less att man själv försöker göra det rätt och riktigt samtidigt som man, som sagt, ser företag och organisationer som verkar skita i det fullständigt alt. ej medveten om vad som gäller.
Och med tanke på mängden som med största sannolikhet felar, så är frågan hur många som åker dit på det. Kan inte vara jättemånga.
Citera
2025-02-07, 21:24
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SacramentoIdioto
Ja samma här. Dock tycker jag det står rätt tydligt på Lantmäteriets hemsida vad som gäller, så känns som det inte bör finnas så många sätt att tolka de stora dragen på.

Jag blir mest less att man själv försöker göra det rätt och riktigt samtidigt som man, som sagt, ser företag och organisationer som verkar skita i det fullständigt alt. ej medveten om vad som gäller.
Och med tanke på mängden som med största sannolikhet felar, så är frågan hur många som åker dit på det. Kan inte vara jättemånga.
Sett till dumhet är det väl ungefär samma sak som diverse förbud mot att fotografera vissa skyddsobjekt? Det är inte särskilt svårt att hitta bilder på sådana objekt men ibland kan man läsa om någon som råkat rikta telefonen fel när polisen tittat på. Alla gör fel och för att åka fast krävs otur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in