• 1
  • 2
2025-02-05, 22:29
Medlem
Kalk-Allans avatar
Jag har ingen koll på hur lagarna är skrivna, MEN skulle våran kung Carl XVI Gustaf kunna ta över makten som total regent? Som det var förr i tiden då regenten styrde?

Känns som om det skulle kunna behövas...
Senast redigerad av Kalk-Allan 2025-02-05 kl. 22:31.
Citera
2025-02-05, 22:37
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag har ingen koll på hur lagarna är skrivna, MEN skulle våran kung Carl XVI Gustaf kunna ta över makten som total regent? Som det var förr i tiden då regenten styrde?

Nej, det kan han inte.
Citera
2025-02-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven20
kungen gav pengar och medalj till pegida, så tror inte det är lösningen om såvidare vi inte får en riktig kung inte denna franska clown.
Googlade och fick inte fram något. Kan du berätta mer
Citera
2025-02-05, 22:44
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:

Kan tipsa om ev av våra grundlagar, Regeringsformen. Du behöver inte läsa hela utan kan nöja dig med första kapitlet första paragraf.
Citera
2025-02-05, 22:47
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Valsystemet och statsskicket

Strix/Mod
Citera
2025-02-05, 22:51
Medlem
Självklart kan han det. Gäller bara att få med sig militär och polis. Tror dock inte han får för Silvia.

Leta upp någon Vasa/ Gustafsson istället
Citera
2025-02-05, 22:53
Medlem
Citat:

Nej - kungen är inte rent svensk - fransos <--------
Citera
2025-02-05, 23:01
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Inte ens förr i tiden så kunde inte monarken göra vad han ville mot riksdagen.

Även på den tiden så behövde en monark utföra en statskupp, för att ta makten från riksdagen.

Här kan du läsa om Gustav III:s statskupp 1772:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_III:s_statskupp

"Revolutionen" kallades statskuppen av Gustav III.
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, det kan han inte.
Rent teoretiskt så kan han ju det, eftersom det skulle innebära en statskupp, då som nu.
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Självklart kan han det. Gäller bara att få med sig militär och polis. Tror dock inte han får för Silvia.

Leta upp någon Vasa/ Gustafsson istället
Kungen är ättling till Gustav Vasa i rakt nedstigande led.

Gustav Vasa är kungens farfars morfars morfars farfars morfars mormors farfar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Nej - kungen är inte rent svensk - fransos <--------
Kungens farfars farfars farfar var fransk. Fattar du inte att det är utblandat för länge sen?

Han är betydligt mer svensk än fransk. Men framför allt tysk.
90% av kungens släktträd kommer från brittiska och tyska kungahus och adelsätter.

Otroligt tröttsamt att folk ideligen ska uttala sig om saker de absolut inte har koll på.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-02-05 kl. 23:14.
Citera
2025-02-05, 23:02
Kungen kan inte ta makten över sin egen strumplåda ens.
Citera
2025-02-05, 23:06
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Regeringsformen:
1kap 1 paragrafen:
All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Varför känner du att det känns som att det skulle behövas att ha en 78-årig kung som enväldig härskare.
Citera
2025-02-05, 23:35
Medlem
kalkryggars avatar
När det var sånt där valkaos och ingen fick till någon regering så var det någon som tog upp kungen och berättade att han på något sätt kunde sätta sig emot något som skulle innebära att man satte käppar i hjulet för en ny regering att ta plats. Det är någon symbolisk uppgift som kungen har som i något speciellt läge gör att kungen kan stoppa arbetet.

Minns inte exakt vad det var. Men tror inte att vår kung skulle klara av att genomföra det ändå:
https://storage.googleapis.com/gcp-b..._169244519.jpg
Citera
2025-02-05, 23:40
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Nej, men t.ex. Norge skulle kunna göra det. Kallas "Humanitär intervention" och är när omvärlden griper in i ett land som inte kan eller inte vill skydda sin egen befolkning. Regleras i FN-stadgarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in