Citat:
Ursprungligen postat av
BucketCola
Kompis, du nämner den armeniska kyrkan. Den skildes från oss år 451. Vid konciliet i Chalcedon. Läs länken ovan, för fan!
Detsamma gäller den koptiska kyrkan i Egypten och etiopiska samt den syrianska.
De är bara några av det som vi idag kallar de orientaliska ortodoxa kyrkorna.
De är alltså inte samma sak som de östligt ortodoxa kyrkorna, såsom den grekiska, den ryska, den bulgariska m.m.
Förstår du?
Tja, du har med ditt språkbruk och din attityd berättat vad du är. Och vad du inte är. Först lismande inställsam och sedan uppåt väggarna oförskämd. Samt sexualförolämpningar. Behöver jag säga mer? Jag vill ju inte HMFa och så för det är ju olagligt.
Vad gäller diskussionen så har du bara gett exempel på att kristna hela tiden jagar kättare av olika slag. Det ligger i kristendomens natur och är ingenting specifikt för protestanter - katoliker. De kristna höll på likadant i tusen år innan Luther.
Min tro är att ortodox betyder kristna som fanns i det Östromerska imperiet. Jag är väl medveten om att den koptiska kyrkan hade en annan åsikt om Jesus sanna natur än Konstantinopel. Men även i själva Konstantinopel härjade kätteribråken i den kristna kyrkan. Iconoklasmen är ett exempel som är känt än idag.
Läser man på om termen "ortodox" så betyder den kristna som tror på gud på rätt sätt, ungefär. Vilket är precis mitt argument. Kristna har hållit på sådär från början. Det är ingenting som gäller just katolicism-protestantism.
Och jag upprepar. Om dagens katolska kyrka är kristen så betyder kristendom ingenting alls överhuvudtaget. Så mycket skiljer den sig från forna tiders kristendom.