Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
Igår, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Vilka är ni?

Jag är en enkel romersk katolik.

Vill du bli tröstad? Som ett litet barn?

Då säger jag till dig att Påve Leo XIV närvarade och bad vid en armeniskt apostolisk gudstjänst i Istanbul i söndags.

Tror du mig inte? Varsågod:

https://www.youtube.com/watch?v=AOv_...&start_radio=1
Citera
Igår, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCola
Kompis, du nämner den armeniska kyrkan. Den skildes från oss år 451. Vid konciliet i Chalcedon. Läs länken ovan, för fan!

Detsamma gäller den koptiska kyrkan i Egypten och etiopiska samt den syrianska.

De är bara några av det som vi idag kallar de orientaliska ortodoxa kyrkorna.

De är alltså inte samma sak som de östligt ortodoxa kyrkorna, såsom den grekiska, den ryska, den bulgariska m.m.

Förstår du?
Tja, du har med ditt språkbruk och din attityd berättat vad du är. Och vad du inte är. Först lismande inställsam och sedan uppåt väggarna oförskämd. Samt sexualförolämpningar. Behöver jag säga mer? Jag vill ju inte HMFa och så för det är ju olagligt.

Vad gäller diskussionen så har du bara gett exempel på att kristna hela tiden jagar kättare av olika slag. Det ligger i kristendomens natur och är ingenting specifikt för protestanter - katoliker. De kristna höll på likadant i tusen år innan Luther.

Min tro är att ortodox betyder kristna som fanns i det Östromerska imperiet. Jag är väl medveten om att den koptiska kyrkan hade en annan åsikt om Jesus sanna natur än Konstantinopel. Men även i själva Konstantinopel härjade kätteribråken i den kristna kyrkan. Iconoklasmen är ett exempel som är känt än idag.

Läser man på om termen "ortodox" så betyder den kristna som tror på gud på rätt sätt, ungefär. Vilket är precis mitt argument. Kristna har hållit på sådär från början. Det är ingenting som gäller just katolicism-protestantism.

Och jag upprepar. Om dagens katolska kyrka är kristen så betyder kristendom ingenting alls överhuvudtaget. Så mycket skiljer den sig från forna tiders kristendom.
Citera
Igår, 23:58
Medlem
Citat:
Tja, du har med ditt språkbruk och din attityd berättat vad du är. Och vad du inte är. Först lismande inställsam och sedan uppåt väggarna oförskämd. Samt sexualförolämpningar. Behöver jag säga mer? Jag vill ju inte HMFa och så för det är ju olagligt.

Vad gäller diskussionen så har du bara gett exempel på att kristna hela tiden jagar kättare av olika slag. Det ligger i kristendomens natur och är ingenting specifikt för protestanter - katoliker. De kristna höll på likadant i tusen år innan Luther.

Min tro är att ortodox betyder kristna som fanns i det Östromerska imperiet. Jag är väl medveten om att den koptiska kyrkan hade en annan åsikt om Jesus sanna natur än Konstantinopel. Men även i själva Konstantinopel härjade kätteribråken i den kristna kyrkan. Iconoklasmen är ett exempel som är känt än idag.

Läser man på om termen "ortodox" så betyder den kristna som tror på gud på rätt sätt, ungefär. Vilket är precis mitt argument. Kristna har hållit på sådär från början. Det är ingenting som gäller just katolicism-protestantism.

Och jag upprepar. Om dagens katolska kyrka är kristen så betyder kristendom ingenting alls överhuvudtaget. Så mycket skiljer den sig från forna tiders kristendom.

Men vad säger du?

Allvarligt, jag skickade alldeles nyss en länk till nuvarande påven Leo XIV gudstjänst med Armeniska kristna, som alltså i formell mening skildes från Rom för 1500 år sedan. Ja, poängen är alltså att vi söker samhörighet

Och det är för dig samma sak som att kristna jagar kättare?

Du förvirrar mig så mycket.

Vilken tradition tillhör du själv?
Citera
Idag, 00:01
Medlem
Citat:
Men vad säger du?

Allvarligt, jag skickade alldeles nyss en länk till nuvarande påven Leo XIV gudstjänst med Armeniska kristna, som alltså i formell mening skildes från Rom för 1500 år sedan. Ja, poängen är alltså att vi söker samhörighet

Och det är för dig samma sak som att kristna jagar kättare?

Du förvirrar mig så mycket.

Vilken tradition tillhör du själv?
Jag är inte kristen. Jag tycker genuint illa om den kristna ideologin. Även i dess traditionella utformning.
Mina förfäder var protestanter.
Citera
Idag, 00:25
Medlem
Citat:
Jag är inte kristen. Jag tycker genuint illa om den kristna ideologin. Även i dess traditionella utformning.
Mina förfäder var protestanter.

Ah, jag förstår.

Du lever just nu i den värld som den kristna ideologin skapade. Jag inser att kristenheten är döende i västvärlden. Vi får hoppas att det som kommer efter är bättre.

Men jag hoppas framför allt att du har lärt dig något genom att diskutera med mig.

Förstår du nu skillnaden mellan orientaliska och östliga ortodoxa kyrkor?
Citera
Idag, 07:31
Medlem
Citat:
Ah, jag förstår.

Du lever just nu i den värld som den kristna ideologin skapade. Jag inser att kristenheten är döende i västvärlden. Vi får hoppas att det som kommer efter är bättre.

Men jag hoppas framför allt att du har lärt dig något genom att diskutera med mig.

Förstår du nu skillnaden mellan orientaliska och östliga ortodoxa kyrkor?
Du kallade orientaliska kyrkor ortodoxa. Och började babba dig när jag påpekade att ortodox idag betyder alla kyrkor som fanns under Östrom och att termen är rätt meningslös idag före den stora schismen 1054.

Nej, det Europeiska undret skapades av den Germano-Romerska civilisationen. Det är därför Etiopien ej upplevde något europeiskt underverk trots att de också var kristna. Och att Mellanöstern ej upplevde något europeiskt underverk trots att Islam bara är ytterligare en version av kristendomen. Kristendomens enda bedrift är att ta över Rom genom infiltration. Kristendomen innehåller många enastående intelligenta strategier som subversiv rörelse. Som man kan lära sig mycket av. Men som härskarideologi har den varit urusel. Och den kristna ideologini är roten till det som förstört Sverige och dömt oss svenskar till utplåning. Det är en universialistisk och pacifistisk och egalitär ideologi.
Senast redigerad av Destbar Idag kl. 07:51.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in