Citat:
Ursprungligen postat av
BucketCola
Vilka påvliga bullor?
Den enda påvliga bulla jag kan komma till tanke och som har med instruktioner för inkvistionen är
Ad Extirpanda.
Den behandlar tortyr bland annat men nämner överhuvudtaget inte häxprocesser. Som sagt, jag känner överhuvudtaget inte till några som helst påvliga beslut gällande häxprocesser, och hävdar därför att det främst är ett protestantiskt fenomen.
Jag menar, det är ju bara att googla "
häxprocesser i Sverige" och
Wikipedia-artikeln berättar för dig att:
-
Under medeltiden ansågs trolldom inte som ett allvarligt brott; endast den som hade begått ett mord med hjälp av trolldom fick avrättas, men det är inte känt om någon avrättades för trolldom i Sverige under medeltiden.
Ok?
Så vad hände efter reformationen?
Jo:
"De svenska häxprocesserna tog fart år 1668 under Karl XI:s regering, då den hysteri som kallades det stora oväsendet bröt ut och ledde till en stor mängd häxprocesser som under de följande åtta åren fram till 1676 ledde till hundratals avrättningar."
Var så god..
Det hände inte efter reformationen. Den katolska trosändringen från att häxor inte existerade och att det var ett uttryck för hednisk vidskepelse, till att häxor faktiskt existerade och måste utrotas, inleddes under tidigt 1200-tal med Thomas av Aquino
(Summa contra Gentiles) och påve Gregorius IX
(Decretales Gregorii IX). Under 1300-talet tillkom påve Johannes XXII
(Super illius specula), som kastade ännu mer virke på brasan i omdaningen av den katolska kyrkan från sitt ursprung som förlåtande och moneteistisk kristendom, till en dömande och polyteistisk religion. Det tog dock fart först under sent 1400-tal, med inkvisatorna Heinrich Kramer och hans i samtiden oerhört populära
Malleus Maleficarum.
Tidigare häxprocesser verkar ha varit koncentrerade till södra Frankrike (med det katolska folkmordet på Katharerna som ideologisk och de facto startpunkt) Pyreneerna, och Alperna, men spred sig sedan under 1500-talet. F.f.a. då till de katolska delarna delarna av Tyskland och det katolska Skottland.
Till Sverige kom häxprocesserna sent. I praktiken efter det trettioåriga kriget. Måhända då inspirerat av de häxprocesser, som man hade stött på i Tyskland.