2025-12-01, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Haha, såhär har ni kristna hållit så länge kristendomen funnits.
Eftersom kristendomen påstår sig känna den slutgiltiga, fullständiga, universella gränslösa sanningen. Skapar kristendomen enorm disharmoni. Eftersom varje liten kristen sekt anser sig känna till den slutgiltiga fullständiga universell gränslösa sanningen. Och då måste ju alla andra tolkningar av urkunderna vara kättare som måste bekämpas
Och det här har inte med protestanitism och katolicism att göra. Det har varit exakt likadant överallt där kristendomen lyckats nästla sig in. Till exempel striderna mellan Monofysitism mot Eutychianism mot Nestorianism mot Arianism mot Dyofysitism mot Miafysitism.
Ni har hållit på såhär i tvåtusen år.

Tänkvärt.

Du har absolut en poäng.

Men hade du föredragit att ingen diskussion alls förekommit?

Jag tror dock att skillnaden olika teologiska inriktningar inom kristendom och direkt heresi kan och bör upplysas. Min poäng är; utöver Eutychianism (vilken jag inte känner till) nämner du i huvudsak kristna, ortodoxa grenar.

Du nämner överhuvudtaget inte gnostikerna eller andra icke-ortodoxa grenar.
Citera
2025-12-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCola
Tänkvärt.

Du har absolut en poäng.

Men hade du föredragit att ingen diskussion alls förekommit?

Jag tror dock att skillnaden olika teologiska inriktningar inom kristendom och direkt heresi kan och bör upplysas. Min poäng är; utöver Eutychianism (vilken jag inte känner till) nämner du i huvudsak kristna, ortodoxa grenar.

Du nämner överhuvudtaget inte gnostikerna eller andra icke-ortodoxa grenar.
Schismen mellan öst och Västrom skedde tämligen sent. Arianismen hade kommit och gått långt innan det och var mer relevant i Västrom än i den grekiska världen.
Men kristendomens ständiga jakt på kättare kommer av kristendomens tes att den är den fullständiga sanningen. Inte från någon specifik tolkning av urkunderna.

För övrigt tror jag inte den här lingonfett är vare sig katolik eller ortodox eller protestant. Det är en illvillig provokatör. Jag försöker undvika att ge det lilla trollet någon uppmärksamhet. Dess enda syfte är att få protestanter att hata katoliker och vice versa.
Citera
2025-12-01, 23:27
Avslutad
Citat:
Schismen mellan öst och Västrom skedde tämligen sent. Arianismen hade kommit och gått långt innan det och var mer relevant i Västrom än i den grekiska världen.
Men kristendomens ständiga jakt på kättare kommer av kristendomens tes att den är den fullständiga sanningen. Inte från någon specifik tolkning av urkunderna.

För övrigt tror jag inte den här lingonfett är vare sig katolik eller ortodox eller protestant. Det är en illvillig provokatör. Jag försöker undvika att ge det lilla trollet någon uppmärksamhet. Dess enda syfte är att få protestanter att hata katoliker och vice versa.

Min poäng var att din uppdelning: "Nestorianism mot Arianism mot Dyofysitism mot Miafysitism" är helt och hållet irrelevant idag.

Jag menar, den katolske påven Leo XIV igår bad i den monofysitiska armeniskt apostoliska kyrkans katedral i Istanbul.

Det du nämner är i princip ortodoxa tolkningar kommer inte ens i närheten av gnostiker eller andra icke-ortodoxa tolkningar.

Saken är den att när du säger "kristendomens ständiga jakt på kättare" så säger det mig att du inte ens har förstått saken i sin grund.

Det illustreras med frågan:

- Vad är kristendom?
Citera
2025-12-02, 17:21
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Vilka påvliga bullor?

Den enda påvliga bulla jag kan komma till tanke och som har med instruktioner för inkvistionen är Ad Extirpanda.

Den behandlar tortyr bland annat men nämner överhuvudtaget inte häxprocesser. Som sagt, jag känner överhuvudtaget inte till några som helst påvliga beslut gällande häxprocesser, och hävdar därför att det främst är ett protestantiskt fenomen.

Jag menar, det är ju bara att googla "häxprocesser i Sverige" och Wikipedia-artikeln berättar för dig att:

- Under medeltiden ansågs trolldom inte som ett allvarligt brott; endast den som hade begått ett mord med hjälp av trolldom fick avrättas, men det är inte känt om någon avrättades för trolldom i Sverige under medeltiden.

Ok?

Så vad hände efter reformationen?

Jo: "De svenska häxprocesserna tog fart år 1668 under Karl XI:s regering, då den hysteri som kallades det stora oväsendet bröt ut och ledde till en stor mängd häxprocesser som under de följande åtta åren fram till 1676 ledde till hundratals avrättningar."

Var så god..

Det hände inte efter reformationen. Den katolska trosändringen från att häxor inte existerade och att det var ett uttryck för hednisk vidskepelse, till att häxor faktiskt existerade och måste utrotas, inleddes under tidigt 1200-tal med Thomas av Aquino (Summa contra Gentiles) och påve Gregorius IX (Decretales Gregorii IX). Under 1300-talet tillkom påve Johannes XXII (Super illius specula), som kastade ännu mer virke på brasan i omdaningen av den katolska kyrkan från sitt ursprung som förlåtande och moneteistisk kristendom, till en dömande och polyteistisk religion. Det tog dock fart först under sent 1400-tal, med inkvisatorna Heinrich Kramer och hans i samtiden oerhört populära Malleus Maleficarum.

Tidigare häxprocesser verkar ha varit koncentrerade till södra Frankrike (med det katolska folkmordet på Katharerna som ideologisk och de facto startpunkt) Pyreneerna, och Alperna, men spred sig sedan under 1500-talet. F.f.a. då till de katolska delarna delarna av Tyskland och det katolska Skottland.

Till Sverige kom häxprocesserna sent. I praktiken efter det trettioåriga kriget. Måhända då inspirerat av de häxprocesser, som man hade stött på i Tyskland.
Citera
2025-12-02, 19:23
Medlem
Citat:
Min poäng var att din uppdelning: "Nestorianism mot Arianism mot Dyofysitism mot Miafysitism" är helt och hållet irrelevant idag.

Jag menar, den katolske påven Leo XIV igår bad i den monofysitiska armeniskt apostoliska kyrkans katedral i Istanbul.

Det du nämner är i princip ortodoxa tolkningar kommer inte ens i närheten av gnostiker eller andra icke-ortodoxa tolkningar.

Saken är den att när du säger "kristendomens ständiga jakt på kättare" så säger det mig att du inte ens har förstått saken i sin grund.

Det illustreras med frågan:

- Vad är kristendom?
Att tala om ortodox kristendom är bara meningsfull efter den stora schismen 1054. Vilket var långt efter Arianismen var ett potent kätteri.
Om du tar upp påverns ställningstaganden idag som exempel på kristendom så är svaret på "vad är kristendom": Vadsomhelst.
Så mycket skiljer sig dagens katolska kyrka. Och varför inte Svenska kyrkan. Från tidigare tolkningar av kristendomen. Att kristendomen inte längre är någonting alls.

Att du börjar prata om gnosticism hela tiden uppfattar jag som ett försök att leda bort diskussionen på något villospår. Jag tar upp exempel på hur de kristna hela tiden skapar dödligt förbittrade strider mot varandra från samma urkunder. Därför att det är såna kristna är. Om nu den här lingonfett verkligen var katolik. Vilket jag mycket starkt betvivlar. Så är den strid han försöker blåsa liv i, den mellan katolska kyrkan och diverse protestantiska uttolkningar. Den striden är bara ytterligare ett exempel på hur de kristna har hållit på ända sedan de tog makten i Rom för en ~1700 år sedan.
Senast redigerad av Destbar 2025-12-02 kl. 19:26.
Citera
2025-12-02, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det hände inte efter reformationen. Den katolska trosändringen från att häxor inte existerade och att det var ett uttryck för hednisk vidskepelse, till att häxor faktiskt existerade och måste utrotas, inleddes under tidigt 1200-tal med Thomas av Aquino (Summa contra Gentiles) och påve Gregorius IX (Decretales Gregorii IX). Under 1300-talet tillkom påve Johannes XXII (Super illius specula), som kastade ännu mer virke på brasan i omdaningen av den katolska kyrkan från sitt ursprung som förlåtande och moneteistisk kristendom, till en dömande och polyteistisk religion. Det tog dock fart först under sent 1400-tal, med inkvisatorna Heinrich Kramer och hans i samtiden oerhört populära Malleus Maleficarum.

Tidigare häxprocesser verkar ha varit koncentrerade till södra Frankrike (med det katolska folkmordet på Katharerna som ideologisk och de facto startpunkt) Pyreneerna, och Alperna, men spred sig sedan under 1500-talet. F.f.a. då till de katolska delarna delarna av Tyskland och det katolska Skottland.

Till Sverige kom häxprocesserna sent. I praktiken efter det trettioåriga kriget. Måhända då inspirerat av de häxprocesser, som man hade stött på i Tyskland.

Inga som helst häxbränningar under tidigt 1200-tal i samband med Thomas av Aquinos Summa Contra Gentiles. Det säger jag eftersom den skriften främst riktades mot specifikt muslimer.

Låt oss nu närmare granska dina övriga påståenden.

Du nämner påve Johannes XXII och bullan Super Illius Specula.

Har du läst den?

Nej, det har du inte. Det säger jag eftersom jag inte själv kunde finna den på nätet. Däremot finner jag ett citat ur bullan från boken The popes and science från en Reddit-tråd. Där står att:

- And because it is just that those who by their deeds make mockery of the Most High should meet with punishments worthy of their transgressions we pronounce the sentence of excommunication which it is our will they shall ipso facto incur..

Förstår du?

Bullan Super Illius Specula säger alltså inget om att häxor, eller andra som inte tror på den kristna tron, måste utrotas utan att de helt enkelt exkommuniceras. Så gör man även idag, för övrigt.

Är alla dina talepunkter så här slarvigt efterforskade?
Citera
2025-12-02, 22:20
Avslutad
Citat:
Att tala om ortodox kristendom är bara meningsfull efter den stora schismen 1054. Vilket var långt efter Arianismen var ett potent kätteri.
Om du tar upp påverns ställningstaganden idag som exempel på kristendom så är svaret på "vad är kristendom": Vadsomhelst.
Så mycket skiljer sig dagens katolska kyrka. Och varför inte Svenska kyrkan. Från tidigare tolkningar av kristendomen. Att kristendomen inte längre är någonting alls.

Att du börjar prata om gnosticism hela tiden uppfattar jag som ett försök att leda bort diskussionen på något villospår. Jag tar upp exempel på hur de kristna hela tiden skapar dödligt förbittrade strider mot varandra från samma urkunder. Därför att det är såna kristna är. Om nu den här lingonfett verkligen var katolik. Vilket jag mycket starkt betvivlar. Så är den strid han försöker blåsa liv i, den mellan katolska kyrkan och diverse protestantiska uttolkningar. Den striden är bara ytterligare ett exempel på hur de kristna har hållit på ända sedan de tog makten i Rom för en ~1700 år sedan.

Lyssna, en av de största schismerna i kyrkan skedde efter det fjärde ekumeniska kyrkomötet i Chalcedon år 451.

Jag menar, det var ju där uppbrottet från bland andra de miafysitiska (vilka du sjäv nämnde) och monofysitiska kyrkorna skedde. Till dessa räknas de Orientaliska Ortodoxa Kyrkorna.

Exempel på orientaliskt ortodoxa kyrkor är den armeniska, den koptiska och den etiopiska.

Räknas inte dessa uråldriga ortodoxa kyrkor, menar du?

Seriöst, du lider svårt av Dunning-Kruger.
Citera
2025-12-02, 22:43
Medlem
Citat:
Lyssna, en av de största schismerna i kyrkan skedde efter det fjärde ekumeniska kyrkomötet i Chalcedon år 451.

Jag menar, det var ju där uppbrottet från bland andra de miafysitiska (vilka du sjäv nämnde) och monofysitiska kyrkorna skedde. Till dessa räknas de Orientaliska Ortodoxa Kyrkorna.

Exempel på orientaliskt ortodoxa kyrkor är den armeniska, den koptiska och den etiopiska.

Räknas inte dessa uråldriga ortodoxa kyrkor, menar du?

Seriöst, du lider svårt av Dunning-Kruger.
Uppdelningen i katolska och ortodoxa kyrkor kommer från den stora schismen 1054. När man säger ortodox kristendom menar man kristendom som hade sin närmaste relation till Konstantinopel i kontrast till kyrkor som hade sin relation till Rom och frankerriket.
Att tala om ortodoxa kyrkor före 1054, vad betyder ens det? De lär knappast ha referat till sig själva som "ortodoxa". Och idag betyder ortodox sånt som ryska, bulgariska, armeniska, grekiska kyrkor.
Om du menar något annat med termen "ortodox" behöver du specificera det.
Citera
2025-12-02, 22:57
Avslutad
Citat:
Uppdelningen i katolska och ortodoxa kyrkor kommer från den stora schismen 1054. När man säger ortodox kristendom menar man kristendom som hade sin närmaste relation till Konstantinopel i kontrast till kyrkor som hade sin relation till Rom och frankerriket.
Att tala om ortodoxa kyrkor före 1054, vad betyder ens det? De lär knappast ha referat till sig själva som "ortodoxa". Och idag betyder ortodox sånt som ryska, bulgariska, armeniska, grekiska kyrkor.
Om du menar något annat med termen "ortodox" behöver du specificera det.

Kompis, du nämner den armeniska kyrkan. Den skildes från oss år 451. Vid konciliet i Chalcedon. Läs länken ovan, för fan!

Detsamma gäller den koptiska kyrkan i Egypten och etiopiska samt den syrianska.

De är bara några av det som vi idag kallar de orientaliska ortodoxa kyrkorna.

De är alltså inte samma sak som de östligt ortodoxa kyrkorna, såsom den grekiska, den ryska, den bulgariska m.m.

Förstår du?
Citera
2025-12-02, 22:59
Medlem
Citat:
Kompis, du nämner den armeniska kyrkan. Den skildes från oss år 451. Vid konciliet i Chalcedon. Läs länken ovan, för fan!

Detsamma gäller den koptiska kyrkan i Egypten och etiopiska samt den syrianska.

De är bara några av det som vi idag kallar de orientaliska ortodoxa kyrkorna.

De är alltså inte samma sak som de östligt ortodoxa kyrkorna, såsom den grekiska, den ryska, den bulgariska m.m.

Förstår du?
Vilka är ni?
Och nej, jag är inte din kompis.
Citera
2025-12-02, 23:06
Avslutad
Citat:
Vilka är ni?
Och nej, jag är inte din kompis.

Knullhuvud, jag är inte din kompis heller. Självklart.

Men läs vad jag skriver.

Det jag säger till dig är att du inte vet något som helst.

Studera och läs. Jag har gett dig länkarna. Klicka på dom, idiotjävel.
Citera
2025-12-02, 23:07
Medlem
Citat:
...
Vilka är ni?
Senast redigerad av Destbar 2025-12-02 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in