• 1
  • 2
2025-02-12, 05:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bogosity
Förstår inte detta resonemang. Långsiktigt är förväntan att kronan kommer fortsätta att ruttna som potatis. Att bara ha obligationer i en liten skvalpvaluta som SEK är en onödig valutarisk eftersom den svenska kronan stadigt förlorat värde mot CHF, USD, EUR m fl. Kortsiktigt kan det både bli skarpa upp och nedgångar orsakade av valutarörelser; men det är inte mer rätt eller intressant att mäta volatilitet i SEK än i USD eller EUR.

Det är mer någon slags abstrakt "köpkraft" man vill minimera volatiliteten i. Eftersom det mesta importeras så vill man inte ha en massa volatilitet mätt i EUR eller USD heller. Att sprida ut det på olika valutor minskar den valutarisken.
Om du har en kort placeringshorisont och investerar i produkter som ska likna ett bankkonto så är volatiliteten på de utländska valutorna ett större bidrag till risken än durations- och kreditrisken kombinerat.

Tänk att du investerar i en månad för att få lite tick, samtidigt stärks kronan mot en valutakorg/valuta. Då kan räntefonden givit ca 0,5 % medan valutarörelse kan ha gett -5% så förenklat netto -4,5% i avkastning på en månad för dig som SEK-investerare. Detta är ett fullt rimligt scenario. Det blir valutan som driver avkastningen, inte de underliggande obligationerna.

Däremot om du har en lång placeringshorisont och kan ta mer risk så tycker jag absolut man ska diversifiera sin valutaexponering, tex genom en global indexfond. Jag skulle inte få för mig att FX-hedga en utländsk aktieexponering.
Citera
2025-02-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Storebrand FRN Företagsobligation A SEK
https://doc.morningstar.com/Document...1f355a4e25b356

Investerar i investment grade-företagsobligationer, dvs de med högre kreditrating. De fokuserar på FRN (Floating Rate Note)-obligationer, alltså obligationer med rörlig ränta vilket gör att du minskar durationsrisken (tex risken för värdefall om obligationsräntorna går upp). Investerar i SEK-obligationer så ingen onödig valutarisk.

Vid årsskiftet gav den en running yield på 3,89 % före avgifter, årlig avgift är 0,41 % så netto 3,48 % till dig som sparare.

Jag kör själv denna fond i Avanza ISK. Dessutom kör jag med belåning på 10 %. Det gör att du kan låna 10% av värdet av fonden och köpa ytterligare fondandelar och bara betala 1,99 % i ränta för lånet, som dessutom är avdragsgillt så netto blir låneräntan 1,393%.

Hur får du fram "running yield"? och är det 12 månader framåt eller bakåt?
Citera
2025-02-16, 15:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
Hur får du fram "running yield"? och är det 12 månader framåt eller bakåt?
De redovisar fondens yield (innan avgifter) i månadsrapporten jag länkade till. Den är framåtblickande, dvs givet nuvarande innehav och oförändrat ränteläge så skulle fonden avkastat så kommande 12 månader
Citera
2025-02-16, 23:11
Medlem
Citat:
De redovisar fondens yield (innan avgifter) i månadsrapporten jag länkade till. Den är framåtblickande, dvs givet nuvarande innehav och oförändrat ränteläge så skulle fonden avkastat så kommande 12 månader

aa hittadet det under "facts" på sida 1, trodde "running" innebar något extra/annat.

Förutsatt att riksbanken har en 25-punktssänkning kvar, kan man anta att yielden sjunker lika mycket?

och kan de försvar en 164-punkters marginal resten av året?
Citera
2025-02-17, 02:55
Medlem
Citat:
Om du har en kort placeringshorisont och investerar i produkter som ska likna ett bankkonto så är volatiliteten på de utländska valutorna ett större bidrag till risken än durations- och kreditrisken kombinerat.

Detta är en illusion som uppstår för att du mäter allt i SEK, men det mesta i Sverige importeras från EU, USA, Kina eller något annat land. Om du inte redan har stora lån i SEK eller stora fasta avgifter i SEK så är det mer relevant att försöka minska volatiliteten i "köpkraft" istället för att minimera volatiliteten i SEK.

Citat:
Tänk att du investerar i en månad för att få lite tick, samtidigt stärks kronan mot en valutakorg/valuta. Då kan räntefonden givit ca 0,5 % medan valutarörelse kan ha gett -5% så förenklat netto -4,5% i avkastning på en månad för dig som SEK-investerare. Detta är ett fullt rimligt scenario. Det blir
valutan som driver avkastningen, inte de underliggande obligationerna.

Det omvända gäller också. Om du sparar i SEK så kan valutarörelse ha gjort att dina SEK blir värda -5% eller +5% utryckt i EUR, USD eller i genomsnittliga slutpriser för lägenheter på en månad. Fast det är samma antal SEKiner på kontot så kan du ha gått back 5%. Det är frågan om vilken risk du vill minimera; och om du inte sitter med stora lån i SEK så ser jag inte varför du ska binda alla dina besparingar till den sjunkande stenen; speciellt om det handlar om några år och inte en månad.
Citera
2025-02-17, 07:57
Avstängd
Citat:
Detta är en illusion som uppstår för att du mäter allt i SEK, men det mesta i Sverige importeras från EU, USA, Kina eller något annat land. Om du inte redan har stora lån i SEK eller stora fasta avgifter i SEK så är det mer relevant att försöka minska volatiliteten i "köpkraft" istället för att minimera volatiliteten i SEK.
Jag tror att många med mig i Sverige har stora kostnader i form av boende. Jag har dessutom sommarställe och vinterställe. Dessa kostnader har väldigt liten indirekt koppling till valutakurssvängningar.

Citat:
Det omvända gäller också. Om du sparar i SEK så kan valutarörelse ha gjort att dina SEK blir värda -5% eller +5% utryckt i EUR, USD eller i genomsnittliga slutpriser för lägenheter på en månad. Fast det är samma antal SEKiner på kontot så kan du ha gått back 5%. Det är frågan om vilken risk du vill minimera; och om du inte sitter med stora lån i SEK så ser jag inte varför du ska binda alla dina besparingar till den sjunkande stenen; speciellt om det handlar om några år och inte en månad.
Ja givetvis gäller det omvända. Men det jag ville belysa är att valutakurssvängningen avgör avkastningen långt mycket mer än kredit- och durationsrisken som du tar i fonden. Även om du väljer en fondförvaltare som är väldigt duktig på bond-picking så kommer resultatet avgöras hur valutakurserna rör sig.

Jag har inte rekommenderat räntefonder för ett långsiktigt sparande (flera år). Då skulle jag köra ett globalt aktiesparande med full valutarisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in