Citat:
Ursprungligen postat av
thedudeson2024
Jag vill sätta in en större summa pengar på räntefonder som ska användas inom 2 år för bostadsköp. Sparkontona har för låg ränta just nu och därför vill jag flytta en del till en räntefond istället. Vet att en del säger att man ska ha bankkonto då, men nu är räntan för låg och vill ha lite utdelning.
Vilka räntefonder ska man köra just nu 2025 om man vill ha en väldigt trygg placering?
Den här är faktiskt lite svårt.
Statsobligationer med lång löptid innehåller oacceptabelt mycket risk för det lilla extra man får. Tänk dig själv att du köpte 100k obligationer med 4% effektiv ränta. Då skulle du få 148k efter 10 år före skatt. Om den långa räntan går upp till 7% så skulle den krascha i värde; för att få 148k efter 10 år till 7% effektiv ränta kräver endast en investering på 75k, så för att någon ska vilja köpa den av dig så måste du sälja den för det. Det kan förstås hända tvärtom att räntan går ner och att obligationer blir mycket mer värda, så det är volatilitet åt båda hållen. Mycket volatilitet och låg genomsnittlig avkastning är en dålig kombination.
Är det istället frågan om månader i löptid så händer inte så mycket med priset. Därför är det säkrare, men räntan ännu lite sämre.
För att få schysst ränta med kortfristiga skuldväxlar krävs att man tar lite risk igen och lånar till diverse företag som är villiga att ta lån som är flera procent över styrräntan.
Sedan finns det förstås valutarisk. Jag skulle vilja sprida det lite på dollar och kronor, kanske även euro. Gärna CHF men det är svårt att hitta något vettigt. Har man allt i kronor tar man stor valutarisk.
För amerikanska korträntor finns t.ex. SPDR Bloomberg 1-3 Month T-Bill UCITS ETF (Acc) (kortnamn ZPR1). Det är en ETF och inte en vanlig fond, men den finns i Europa. Den har en avgift på 0,1% och är ackumulerande istället för utdelande, vilket är trevligt. Korträntor 1-3 månader.
För svenska kronor finns många billiga korträntefonder (som t.ex. AMF Räntefond Kort) men det är ingen poäng, det slår inte ett bankkonto. Jag skulle nog hellre valt en med marginellt högre risk som Spiltan Räntefond Sverige.
För euro har jag inte kollat, men det måste finnas om man är intresserad.
De räntefonder som har hög genomsnittlig avkastning investerar i obligationer av lägre kvalitet; tänk företag som har lägre kreditvärdighet. Dessa fonder har oftast ganska höga avgifter också. Se t.ex. MS INVF US Dollar Short Dur HY Bd A eller Alfred Berg Nordic HY ACC R (SEK); Jag valde ut dessa för att de lyckats bra de senaste 5 åren, men det betyder inte att de kommer lyckas bra nästa 5 år. Här ser jag inte riktigt poängen, är man OK med så mycket risk borde man köpa en riktigt "tråkig" indexfond istället så som Xtrackers MSCI World Quality UCITS ETF 1C, som baseras på world quality sector neutral indexet eller Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Acc som är FTSE all world indexet. Båda är riktigt breda och tråkiga, men kan fortfarande ha en drawdown på 30%, men det kan även högräntefonder med lågkvalitativa företagsobligationer.
Om du inte vill ta några risker så skulle jag säga endast korträntor, helst vanligt sparkonto för svenska kronor + lite ett par fonder för korträntor i andra valutor. Men det är inte mycket bättre än ett vanligt sparkonto. Det betyder i princip samma sak som bit ihop och fortsätt låta pengarna ruttna på ett sparkonto, tyvärr.
Man skulle också kunna tänka sig att ha en del av pengarna i en aktiefond i fastighetsbranschen eller REIT ETF. På så sätt investerar man i det man tänkt använda pengarna till och om fastigheter generellt går upp och är lönsamma så fångar man en del av detta och om de generellt går ned och är olönsamma så får man en del av detta också. Men jag tror att fastighetsbolag är lite mer volatila än priset på bostäder, så det kanske inte är en så bra tanke. Det är tilltalande i att det är lite grann som att du kunde köpa en bostad en bråkdels kvadratmeter i taget och hyra ut medan du sparade.