2025-02-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken99
Kryp längs golvet. Skjut i taket. Skräm. Gör nåt. Nej de gav upp. Ber om ursäkt för detta

Duktig du är, not.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om du bara visste hur många ensamma män i 30-40 årsåldern det finns som blir försörjda av sina päron. En del har inte ens lämnat föräldrahemmet. Tragiskt är det ju, men de flesta blir inte mördare för det. Men många har nog liknande diagnoser och en oförmåga att ta tag i sina liv och passa in.

Högst tveksamt om alla dessa har råd att försörja sina "barn" dock. Kanske I Djursholm dyl. Finns ju tyvärr föräldrar som fortfarande försöjer sina barn. Genom att betala lägenhet, bil, bensin och mat. Helt ärligt tycker jag det är precis lika illa. Dom är ju fortfarande beroende av föräldrarna och inte alls vuxna. Med det sagt finns det säkert en del av dessa som du skriver.

Men dom jag personligen känner till. Betalar mat och hyra och sköter sig själva i så pass hög ålder. Handlar oftast om att dom betalar av skulder, inte får hyra. Inte har ekonomin för att köpa sig en bostadsrätt eller sjukdomar dyl.
Och det är tragiskt ja. Men tyvärr har inte alls samma förutsättningar eller spikraka liv. Saker KAN hända.

Det sorgliga är att vi kommer se fler som denna Rickard. Forskning pekar på att allt fler just kommer tvingas bo hemma i allt högre ålder. Pga av hur bostadsmarknaden helt kommer bygga på att folk måste köpa sig en lägenhet.. Då blir det fler som tvingas bo hemma längre. Man kan ju inte på fullaste allvar tro att alla har förutsättningar eller ekonomi för att köpa bostadsrätt för flera millar. Tycker jävligt synd om kommande generation som inte har det. Kommer bli riktigt jävla tufft för dessa. Tragiskt hur man än ser på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Jag känner mer samhörighet med mina nära, om det är på familjenivå eller landsnivå spelar ingen större roll.
Tex känner jag mer samhörighet med min grannar än random person i Uppsala.
Jag känner mer samhörighet med Finland, Norge, Danmark än med Somalia.
Jag känner mer samhörighet med Italien än med Filippinerna.
Osv osv.
Och nej jag ser mig definitvt inte som en rasist pga det.
Samma för oss!

Jag riskerar inte mitt liv för att själv bli skjuten och dö och rädda någon som ser mig som svin, otrogen och förqktar mig och som själv ser ut att vara 45 år gammaloch inte sina påstådda "29 år".
Senast redigerad av Martlet 2025-02-06 kl. 20:46.
Citera
2025-02-06, 20:42
Medlem
Snarkarens avatar
Blir lite förvånad över att folk tror på "polisen vart beskjutna" det vart dom inte alls, dom hörde skott längre bort i en korridor och vart rädda och hittar enkelt på att dom själva blir beskjutna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag säger inte att jag tror det gått till på det viset. Bara att det är en teoretisk möjlighet.

Håll med om att det är lite märkligt att han släpar med sig tre vapen??
Hade han inte tillräckligt med ammo till vart och ett? Eftersom det tydligen var med en satans masso ammo och det låg tomhylsor överallt måste ju packningen vägt 20-25 kg - minst.

Nej, inte så märkligt alls. Det sista han vill är att behöva stanna upp och ladda om, och riskera att bli attackerad när han inte har något laddat vapen. Man har ju ofta inte hur många magasin som helst. Vi vet ju inte ens vad det är för vapen han hade, de kanske kan tillämpas på olika sätt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swesolider

Jag skulle inte vilja rusa in i denna lokal när det finns någon med högkalibrigt vapen.

De är utbildade för det och deras jobb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesolider
Till alla som spekulerar i vad som tar sådan tid innan MGM blir hittad. Jag har själv gått på risbergska. visserligen 20 år sedan så kan ha byggts om lite, men när du kommer in i entrén så är det en lång bred korridor, massor av skåp stod där när jag gick där. till vänster är det reception och matsal bland annat. i mitten av korridoren så hade vi ett fik massa bord och stolar samt data bänkar. till höger av korridoren är det en jäkla massa korridoren på rad, tänk ett E fast med fler armar. I alla dessa armar så finns det klassrum, grupprum toaletter och så vidare.

Jag skulle inte vilja rusa in i denna lokal när det finns någon med högkalibrigt vapen. Man vet inte hur många heller. det är en hel del rök också. Skolan är väldigt stor och endast 1 plan. Men en jävla massa utrymmen att gömma sig på.

När jag gick där så var det väl nästa 1500 pers, nu var det väl cirka 500.

Fy fan vilken jävla skit oavsett.
Du är inte polis så du slipper. Poliser skall göra det. Punkt
Citera
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Fortsatt möjligt att han utförde dådet som hämnd mot Socialtjänsten. Mindre troligt att han (enbart) var där för att skjuta några enskilda individer han var arg på, med tanke på att han hade stora mängder vapen och ammunition med sig. Allra minst verka han ha tänkt sig ett last stand med polisen, och kanske även att försöka skjuta så många civila som möjligt.

Socialtjänsten tror jag inte hade ett kontor på skolan? Utan mer utbildningar, eller att de använde skolans lokaler för möten ibland? Skolan verkar ju vara enorm, så gott om lediga lokaler som måste användas till nåt.

Dessutom hade han väl gått på Komvux i lokalerna, utan att lyckas fullfölja några kurser? Det kan väl även handla om att slå två flugor i en smäll och vid ett utökat självmord angripa två saker (Komvux och socialförvaltningen) som han kopplade till sina misslyckanden och lidanden? Det verkar som en del som lider mentalt också lider av en vrede mot omvärlden och vill att den också ska få uppleva samma smärta man själv känner.

Om det är något åt det hållet, så tvivlar jag lite på att ett tydligt motiv någonsin kommer att fastställas, eftersom de som vill få både begå självmord och åsamka världen lidande av djupt personliga psykologiska skäl ofta inte ser någon poäng med att förmedla det till alla andra. Och GM verkar inte direkt ha varit en person som kände ett starkt behov av att få kontakt med och kommunicera med andra.

Men även om det skulle visa sig som ovan, så är det uppenbart att en del desperat vill att det ska finnas ett klart uttänkt politiskt/ideologiskt motiv bakom dådet, i TV4:s fall så desperat att man nedlåter sig till att producera rena fejknyheter.

Det är som med Thomas Matthew Crooks, som i mina ögon tämligen omgående började likna typen som begår skolskjutningar, men valde Trump, kanske utifrån tanken att mörda honom skulle skapa större kaos och uppmärksamhet än någon annan skjutning. Med det hindrade inte vissa från båda sidor att tvärsäkert utmåla honom som demokrat eller republikan utifrån diverse svaga indicier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Jag fattar inte detta? Vad är likheten mellan ”Europa” och ”allihopa”? Olika antal stavningar och helt annorlunda satsmelodi.

Om någon i affekt skriker allihopa måste det ju gå att urskilja ’allii’.

Lyssnar man på videon med lurar tycker i vart fall jag att man tydligt hör ’e-u-ropa’.

Inte förvånad att de personer 4:an lät lyssna på ljudklippet utan förkunskaper samstämmigt sa att de hörde samma sak. Jag vet inte, givet min begränsade kunskap skulle han så klart kunnat säga något annat. Kan hända att det skiljer sig mellan om man har svenska som första språk eller inte — men har väldigt svårt att se att någon inte ska höra skillnad på ’allihopa’ och ’Europa’.

Menar du han tyckte socialarbetare ska bort från Europa, eftersom han lät andra passera?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Det finns en bild där han ler: https://gofile.io/d/QnMwuz
Du får skrolla ner lite. Han är visserligen barn, men ändå. Det ser ut som en perfekt tandrad.

Jag tror på ett djupare trauma.

Exakt, barn. Inte högstadieålder.
Han har ett, jag skulle säga, kraftigt underbett. Möjligt att tänderna (ser bara övre tänderna) är en perfekt rad.

Oavsett var poängen att det är där och då man skulle fångat upp honom. Och att det är vid denna händelse i högstadiet som det händer något med honom.
Citera
2025-02-06, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vadå gönd, de blev ju beskjutna (enl de själva ivf) så varför inte svara eld när han stod rak emot dem?
Alla som inte blev tappade som barn inser att polisen inte utan vidare kan besvara eldgivning rakt in i en skola full med människor.
Citera
2025-02-06, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schultz.
Ja en äldre svensk kvinna är ett av offren, en annan svensk yngre kvinna med

Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto