Citat:
Ursprungligen postat av
fluff995
Fortsatt möjligt att han utförde dådet som hämnd mot Socialtjänsten. Mindre troligt att han (enbart) var där för att skjuta några enskilda individer han var arg på, med tanke på att han hade stora mängder vapen och ammunition med sig. Allra minst verka han ha tänkt sig ett last stand med polisen, och kanske även att försöka skjuta så många civila som möjligt.
Socialtjänsten tror jag inte hade ett kontor på skolan? Utan mer utbildningar, eller att de använde skolans lokaler för möten ibland? Skolan verkar ju vara enorm, så gott om lediga lokaler som måste användas till nåt.
Dessutom hade han väl gått på Komvux i lokalerna, utan att lyckas fullfölja några kurser? Det kan väl även handla om att slå två flugor i en smäll och vid ett utökat självmord angripa två saker (Komvux och socialförvaltningen) som han kopplade till sina misslyckanden och lidanden? Det verkar som en del som lider mentalt också lider av en vrede mot omvärlden och vill att den också ska få uppleva samma smärta man själv känner.
Om det är något åt det hållet, så tvivlar jag lite på att ett tydligt motiv någonsin kommer att fastställas, eftersom de som vill få både begå självmord och åsamka världen lidande av djupt personliga psykologiska skäl ofta inte ser någon poäng med att förmedla det till alla andra. Och GM verkar inte direkt ha varit en person som kände ett starkt behov av att få kontakt med och kommunicera med andra.
Men även om det skulle visa sig som ovan, så är det uppenbart att en del desperat vill att det ska finnas ett klart uttänkt politiskt/ideologiskt motiv bakom dådet, i TV4:s fall så desperat att man nedlåter sig till att producera rena fejknyheter.
Det är som med Thomas Matthew Crooks, som i mina ögon tämligen omgående började likna typen som begår skolskjutningar, men valde Trump, kanske utifrån tanken att mörda honom skulle skapa större kaos och uppmärksamhet än någon annan skjutning. Med det hindrade inte vissa från båda sidor att tvärsäkert utmåla honom som demokrat eller republikan utifrån diverse svaga indicier.