2025-02-06, 19:57
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Tror det handlar om föräldrarnas försök att muntra upp sin deprimerade son.

Frågan är hur lämpligt det är att muntra upp en son med psykisk ohälsa genom att finansiera ett vapenintresse med ett sexsiffrigt belopp. Om inte föräldrar stött vapenintresset så blir ju följdfrågan vem som stått för vapeninköpen, militärkläderna, rökgranaterna etc. Jag har tidigare spekulerat i att ett arv som parkerats hos en släkting finns med i bilden någonstans.
Citera
Medlem
Emballages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Hur är det nu, är Gm:s moder Fransyska, och Fadern sk Svensk? Jag har hört den verisionen med, bla andra.

Modern har franska rötter.
Citera
Medlem
mademaN93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
Nej alla har självklart inte det än. Mitt barn började på en helt nybyggd förskola efter sommarlovet och där har dom passer-system m med kod för oss föräldrar. Men på hans tidigare avdelning fanns inte detta trotts att båda ligger på samma "gård", skillnaden är att den tidigare avdelning/lokalen var väldigt gammal och och sliten 👍
Där min barn finns det, men jag tror endast den används före och efter ett visst klockslag, alternativt för de anställda när byggnaden är låst på morgonen. Kan vara en bra tanke att ha lokalerna låsta hela dagen nu, sjukt att trygga Sverige behöver det.

Detta är förövrigt också en nybyggd förskola
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Och vad menas att det var "otroligt många tomhylsor", gick har och sköt i väggarna? Då får man gratulera de som överlevde. Ljudet borde hjälpt polisen att lokalisera honom i enplansbyggnaden. Eller gjorde den platta arkitekturen att det var extra knepigt förstå var han var?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ja det låter ju troligt.
Kanske inte ska lyssna på allt du hör.

Man kan skratta åt det, men jag har också funderat på om det kan vara en coverup. Jag tror ju inte det, men teoretiskt möjligt är det ju.

Kan eventuell mgm lämnat byggnaden som "offer/elev"? Finns det vittnen som sett Andersson skjuta? Är ju lite kruxigt om alla offer liksom gärningsman är död. Vad är vitsen att släpa med sig tre bössor? Jag hade nöjt mig med en och en satans massa magasin. Lite skumt är det. Jävligt tungt att bära runt på. Å andra sidan hade han väl kanske inte bara en skruv lös, så det kan ju förklara saken. Teoretiskt kan det ju varit fler skyttar. Polisen lär ju se om alla vapen avlossats, hur hylsor och offer är placerade.
Egentligen borde de undersöka alla som varit i byggnaden. Scanna efter krutrester på kläder m.m. Allt för att utesluta det jag nämnt ovan.

Det här scenariot har man ju sett på film i vart fall. Någon som kastar av sig förklädnad, kanske byter om och passerar ut obemärkt genom en hektisk evakuering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Det är många som skyller på: föräldrar, samhälle, omsorg, soc...
Man måste säga att samhälle lägger mycket resurser att hjälpa personer med olika diagnoser. Det verkaratt så var med denna person också men... de måste vilja själva.
Jag känner några personer med problem. De har kämpat för att leva normal liv, ha arbete, förhållande.
Tyvärr så man kommer inte att lyckas med alla.
I alla fall borde man ha större koll vilka har vapenlicens.

Ja herregud det också, absolut.
Citera
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jamaica, USA, Miami…vad har den här killen levt för lyxliv egentligen? Hela bilden som fattig incel faller ju. Varför behövde han soc om han kryssade runt på dessa lyxiga resmål?

Ja men nu får ni väl ändå ta å skärpa er??

Hur vet ni att det inte är hans föräldrar/släkt som i alla år har bjudit med honom på olika resor?
Eller betalat hobbies för honom i ett försök att ge honom stimulans och kanske för att ge honom möjlighet att hitta vänner etc.

Föräldrarna och familjen finns ju och de har ju uttalat sig att han dragit sig undan mer och mer?!
Att familjen fanns, råder det ju inget tvivel om i alla fall.

Han var 35 år och föräldrarna kanske inte längre har råd i den utsträckning som krävdes och ansvaret borde ha legat på annan än dem, tex soc?!

Och vad gäller uppgiften tidigare i tråden om att han ett år hade 100.000+ kronor på något konto så kan det ju vara ett arv eller en gåva som kom in. Han var trots allt 35 år och har väl också haft mor/farföräldrar osv.

Jag säger inte att det var så-men när ni resonerar så resonerar ni ju fan utan några som helst variabler eller nyanser!

Alla föräldrar fattar inte heller att ta "ungen" för utredning. Tänker tidigare i ungdomen.
Stigmatiserat? Okunskap. Medberoende. osv osv.

Och att han klarade av vissa specifika saker tex att ta vapenlicens, fixa körkort osv betyder inte att han inte är oförmögen till annat. Har han ex en riktig autism/asperger så kan han vara ytterst nischad och superfokuserad, duktig/kunnig på specifika saker men totalt jävla oförmögen på en så enkel sak som att komma upp ur sängen en viss tid. Att borsta tänderna kan tex ta en timma och en jävla massa processer ska till innan det projektet är färdigt. Det finns variabler. Det finns nyanser.

Jag har en väninna, supersmart och superduktig inom sitt specifika område.
Men när vi umgås måste jag lägga på ett stort x-antal timmar extra om det är meningen att vi tex ska dricka kaffe hemma hos henne... ni fattar inte vilket enormt projekt det är...vilket tid det tar att fixa.
Min totala motsvarighet...här ska det gå undan, helst igår.. man får då fan lov att öva på sitt tålamod och se till att ta med sig både toleransen och empatin i handväskan när man umgås.
Och det förtjänar hon. Liksom vi alla förtjänar förståelse för våra olikheter.
Så länge vi inte mördar eller begår massa andra brott osv.

Det finns variabler. Olika nyanser. Vi vet inte mycket än så länge!

Ovanstående skrivet är inga som helst ursäkter för brottet-utan var endast ett svar på varför killen har kunnat resa utan att var "rik" etc !
Citera
2025-02-06, 19:58
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Vi pratar en ganska stor stad, inte en avlägsen by. Om RI kom dit på 10 min borde det ivf varit 2-3 vanliga patrullerande bilar på plats innan, inte bara en aspirantbil.
6 rökskadade poliser tyder på att det var så många som gick in när man stötte på rökgranaten, och man lämnar antagligen inte utsidan helt obevakad. Minst 3 bilar, antagligen fler, hade redan anlänt.
Citera
Medlem
herredjvlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Nu i efterhand bör det gå att fastställa exakt då det måste ha varit det sista skottet som avlossades. Det blir inte så smickrande för polisinsatsen om det gått en 30-40 minuter från det hördes till de hittade hans kropp.

Önskar du har rätt men hur tusan ska man kunna göra det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emballage
Modern har franska rötter.
Är detta öht relevant?
Citera
Medlem
Det är intressant hur många här inne som tycker att det hade varit bättre att polisen hade rusat in och pepprat hej vilt rakt in i en skola där det befinner sig mängder med människor som ligger skadade på golvet och springer runt i korridorerna eller har gömt sig i klassrum med glasrutor. Om polisen följde era råd hade det väldigt troligt varit ännu fler döda nu. Hollywood ligger inte i Örebro era sopor.
Citera
2025-02-06, 19:59
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Jag vet inte hur polisens ljudupptagning funkar men då uppgifterna säger att de inte skjutit mot honom går det väl bara pussla mellan bodycams/mobilupptagningar till man hör sista skottet avfyras. Det bör ha varit när han tog sig själv av daga. Det lär under kommande vecka ske någon sådan analys.

Nu är ju informationen knapphändig men min uppfattning om saken:

12.33 larmet går.
12.38, polis anländer (rimlig tid)
(nån minut för att reka läget, lägga upp handlingsplan)
12.40, man gör ett försök att gå in, vid detta laget 6 Pers då så många fick uppsöka vård pga att man stöter på skadlig rök samt beskjutning.
Man inser att man må vara underutrustad för detta och får info om att RI är på väg. Backar ur.
12.43. RI anländer. Går strax in, bättre rustade och påbörjar säkring/genomsökning av den 17000kvm stora byggnaden. De delar som är säkrade kan en i taget börja utrymmas. Visiteras först. Både stora och små lokaler, toaletter och städskrubbar måste säkras för att man inte ska råka få en undangömd GM bakom sig.
13.30 GM stöts på. Död. Säkringsarbetet fortsätter, man vet inte om det finns fler.
15.20 hela byggnaden säkras och man blåser fara över.

Efter allvarliga situationer så gör polisen alltid en intern utredning och utvärdering av sina egna handlingar. Man kommer säkert hitta saker som kunde gjorts bättre men samtidigt ser jag ingenting som skulle vara uppenbart dåligt.

Att det är aspiranter först på plats handlar om att de var närmast,och det är bara slump. Även med högre kvalitet på aspiranter så tvivlar jag att de två ensamma skulle gått in i byggnaden utan förstärkning.

Vad som är dåligt är att 130 poliser inte kan göra något eller få någon information om gärningsman/er? De borde vara ganska lätt för Polis att tex ta sig in i kameraövervakning och lokalisera gärningsmannen. Samt att insatsstyrkan är för liten som skickas in och det tar för lång tid. tbh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in