2025-02-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Nej, det görs ingen körning av licensinnehavare och det finns inget "misstankeregister". Håll dig till fakta.
Tror du på riktigt att läkare ens ställer frågan om vapenlicens till sina psykfall med adhd, autism, etc?

Det görs regelbundet en körning, vapenägare mot belastningsregistret.

Läkare behöver inte veta om en patient har vapen.
Dom ska anmäla patienter dom bedömer olämpliga för vapeninnehav...
Citera
2025-02-06, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Problemet är att de finns väldigt få jobb idag i vårt samhälle för såna som RA. Så kallade ”enkla jobb” är det brist på och de blir bara färre för varje år som går.

Utöver det verkar det som att RA inte ville ha nån social kontakt med andra människor öht. Då finns det ännu sämre chanser att hitta ett lämpligt jobb för honom.

Låtsasjobb kan samhället alltid uppfinna, så kallade arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Men det är ju bara kosmetiska insatser för att det ska se bra ut i statistiken.
Nja just arbetsmarknadsinsatser kan vara viktiga för personer med den här problematiken.
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag pusslade lite med de mördade:

5 döda syrier (imamen i Örebromoskén)

1 död syrian (ortodoxa Mariakyrkan i Örebro)

1 död bosnier (bosnisk tidning)

2 döda socialtanter (Facebook?)

Detta betyder att två av de mördade inte har "redovisats". Om man vill ha en fördelning av detta, så ser det ut så här.

Utlänningar 75-80 % vs svenskar 20-25 %
Finns det uppgift om socialtanternas etniska härkomst?
Citera
Medlem
Enig i at vi vet veldig lite og at mulighetene er mange her.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det ena kan väl iofs löpa i det andra.
AST eller nån psykiatrisk diagnos (dock fundersam kring licens).
Han beskrivs ju inte normal på en fläck och dådet talar för detta.
Han passar iaf in på ensamagerande förövare via isolering.
Bytte han om på skolan till militära kläder likt många andra?

Vill hämnas på soc, som kanske enligt honom ska tvingas arbeta eller ingå i nån form av verksamhet.
Upplever sig kränkt av att andra minsann får pengar/stöd/bidrag?

Svårt att veta när noll uppgifter finns om vad han ev sa, vilka han ev valde, vilka som ev skonades och vad ev digital media gett, om han hade några särintressen, var vapenfixerad.
Han är ju ytterst begränsad utifrån gilla köra bil, gilla en hund, men inte umgås.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Vi kommer aldrig att kunna eliminera vansinnesdåd, det är jag med på. Men antingen kan skytten avfyra 6-8 skott innan man måste ladda om, eller så har skytten ett ar-gevär fär han bara matar på 30 skott i minuten, byter magasin, ytterligare 30 skott på en minut, byter magasin, ytterligare 30 skott.

Vad är mest dödligt? Vad ska vi ha på våra gator?

Exakt! Handlar inte om att eliminera vapenbrott utan minimera skadorna.
Skärpa upp regler för att få licens och någon typ av kontroller på befintliga är definitivt inget konstigt.
Fattar inte att jägare blir så butt hurt. Ingen vill sätta dit er, vi vill minimera risken att dårar får tag i vapen legalt.
Sen kan de såklart få tag illegalt men det är ett extra hinder på vägen. Plus att fångas de upp den legala vägen går det att punktmarkera individen framöver.
Citera
Medlem
Placeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Det är ju en invandrare med brytning som pratar i "Ut ur Europa"-klippet.
Tyckte också han bröt i det klippet, sen kan man undra sig varför en högerextremist skulle säga "ut ur europa" och inte "mitt land" eller "sverige".
Citera
2025-02-06, 14:09
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Idag är det psykvårdens fel, igår var det babbarnas.

Du tänk om det var så enkelt att det endast var TVÅ variabler.

Det är en jävla massa elände som sammantaget ger det skit vi nu upplever.
Citera
2025-02-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Det lämnas inga fingeravtryck då du söker pass.

Det ska göras.

https://polisen.se/sv-ll/lattlast/pass-och-nationell-id-kort/fingeravtryck-till-pass/?utm_source=chatgpt.com
Citera
2025-02-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det som man kan fokusera på är egentligen hans sociala fobi, som verkar vara helt central för hur han agerat de senaste åren. Han har tagit avstånd från familj och hade inga vänner. Den isoleringen är ingen sinekur. Lägg därtill att han inte verkar haft någon vårdkontakt på länge så bli läget kritiskt.

(Nu tror jag inte att alla som isolerar sig frivilligt har kapacitet att begå sådana här brott men det hade nog varit bra om vården hade haft verktyg att fånga upp honom.)

Ja, håller med. Det är ngt med stark social fobi som går långt över utmaningarna vi autister generelltt kan ha med sociala koder. Många med autism (som jag t.ex) har ju maskerat sin diagnos för att kunna fungera med er alla ute i samhället och verka social. Det tar enorma energiresurser och i många fall blir det oftast inte bra då man trots sina försök att verka som andra ändå uppfattas som "off" och att ngt inte stämmer.
Jag är oxå 35 år som Andersson och har i många drag samma livssiutation som honom. Valet att socialt isolera sig kommer av egen erfarenhet från att man försökt få vänner, partner osv men det inte funkat så tillslut ger man upp. Det är en väg till isoleringen.
Men kan jag inte läsa att Andersson försökt få kontakt med någon, dock verkar han ha rest med familjen Men i skrivande stund vet vi inget.
Ang. vården måste jag ju säga att den är dålig för oss med autism. Det verkar inte finnas resurser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Är det jag som svamlar? Hörde du inte hur snabbt skotten avfyrades?

"AR-15–style rifles have played a prominent role in many high-profile mass shootings in the U.S.[104]*and have come to be widely characterized as the weapon of choice for perpetrators of these crimes.[105]*AR-15s or similar rifles were the primary weapons used in half of the 10 deadliest mass shootings in modern American history:[106][107]*the 2012*Sandy Hook Elementary School shooting, the*2017 Las Vegas shooting, the 2017*Sutherland Springs church shooting,[108]*the 2018*Parkland high school shooting,[109]*and the 2022*Robb Elementary School shooting.[110]"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AR-15%E2%80%93style_rifle

Det finns 3500 AR-15 i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ett-ar-efter-att-ar-vapen-blev-tillatna-i-jakt-fortfarande-omtvistade

Var blir nästa masskjutning?

Förbjud dessa vapen!

Nu kan du ju inte ta fakta från USA och jämföra det med Sverige. I USA kan du köpa helautomatisk AR-15 vilket du inte kan göra i Sverige.
Du verkar ju också tro att AR-15 skulle vara en ny typ av vapen i Sverige. Halvautomatiska jaktvapen har varit godkända i Sverige mycket länge. 2023 kom nya regler som sa att polisen inte skulle få ge avslag bara pga UTSEENDET på vapnet, funktionen är densamma som varit godkänd sedan åtminstone 1980 talet.
Jag påpekade också att AR-15 knappast är aktuellt då uppgiven kaliber är 30-06, då skulle det förmodligen istället vara en AR-10 som hanterar de kraftigare kalibern. Det är ett rätt dyrt gevär som troligtvis inte varit aktuellt för en person som R.A.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
"Mellan ... 20 och 25 ... tjänade han motsvarande knappt 10 000 kronor i månaden ... senaste nio taxeringsåren har han inte haft någon förvärvsinkomst ... 2017 gjorde han emellertid ett överskott av kapital på drygt 122 000 kronor", ur DN - som en fotnot till det inlägget, för den som undrar.
Är väl inte omöjligt att han familjen haft ok ekonomi.
På bilder ser man honom bla på semester i Thailand, och sådan resa gör man kanske inte om man är tokfattig.
Familjen kan ju även skapat ett sparande till honom som han kunna använt som vuxen.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Tyckte också han bröt i det klippet, sen kan man undra sig varför en högerextremist skulle säga "ut ur europa" och inte "mitt land" eller "sverige".

Dom hör ju vad dom vill höra. Dom hör det som passar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in