Citat:
Ursprungligen postat av
GustafBradson
Det som man kan fokusera på är egentligen hans sociala fobi, som verkar vara helt central för hur han agerat de senaste åren. Han har tagit avstånd från familj och hade inga vänner. Den isoleringen är ingen sinekur. Lägg därtill att han inte verkar haft någon vårdkontakt på länge så bli läget kritiskt.
(Nu tror jag inte att alla som isolerar sig frivilligt har kapacitet att begå sådana här brott men det hade nog varit bra om vården hade haft verktyg att fånga upp honom.)
Ja, håller med. Det är ngt med stark social fobi som går långt över utmaningarna vi autister generelltt kan ha med sociala koder. Många med autism (som jag t.ex) har ju maskerat sin diagnos för att kunna fungera med er alla ute i samhället och verka social. Det tar enorma energiresurser och i många fall blir det oftast inte bra då man trots sina försök att verka som andra ändå uppfattas som "off" och att ngt inte stämmer.
Jag är oxå 35 år som Andersson och har i många drag samma livssiutation som honom. Valet att socialt isolera sig kommer av egen erfarenhet från att man försökt få vänner, partner osv men det inte funkat så tillslut ger man upp. Det är en väg till isoleringen.
Men kan jag inte läsa att Andersson försökt få kontakt med någon, dock verkar han ha rest med familjen Men i skrivande stund vet vi inget.
Ang. vården måste jag ju säga att den är dålig för oss med autism. Det verkar inte finnas resurser.