2025-02-06, 13:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
De har inte dykt upp på jobbet ivf, enligt Kommunal. De har fått en kallelse att höra av sig till arbetsgivaren.
M.I.A
Ja, och att inte sjukskriva sig el respondera är ju oroväckande ang vuxna.

Det kommer väl mer snart som gör att det klarnar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Utlänningar 75-80 % vs svenskar 20-25 %
Ser ut så. Frågan är vilka slutsatser som kan dras av det.

Om han har gått till en plats som är ett känt paradis för vita och sen letat upp det lilla fåtal ickevita som fanns där och skjutit dem, fine. Då skriver jag under på rassemotiv. Men om den här skolan är ett ställe som är så blattefierat att man får leta länge för att hitta enstaka svennar, så finns inget annat att utläsa än att han skjutit ett random tvärsnitt av alla som befann sig där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
"Gärningsmannen började rikta eld mot polisen när de klev in i lokalerna.

– Ingen polis har dock besvarat beskjutningen, säger Lars Wirén.

Runt en timme efter det första larmet hittades den misstänkte gärningsmannen död med tre vapen intill sig"

Så GM bekräftat död efter en timme, det torde väl innebära att även om polisen gick in i skolan långt tidigare så 1) var inte byggnaden säkrad 2) GM varken lokaliserad eller bekräftat död.

GM hade då upp till 1 timme, effektiv tid, att göra vad han ville.

Finns det anledning att vara kritisk mot polisen?

Jag reagerade också på det. Varför besvarade inte någon av de totalt 130 poliserna GM beskjutning? Rätt märkligt i sammanhanget.
Citera
2025-02-06, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskrosen60
Fast Finland har nästan dubbelt så många vapen jämfört med andra nordiska länder.
Och där är det många skolsjutningar.

USA toppar listan med 90 skjutvapen per 100. Finland kommer på tredje plats med 56 skjutvapen per 100 invånare. Frankrike, Österrike, Sverige och Tyskland har uppskattningsvis runt 30 skjutvapen per 100 invånare.

Definera "många"? Vad jag läste i en SVT artikel så var det 5 totalt varav 3 av dom faktiskt dödade folk.
Nu är det såklart hemskt men med tanke på hur många som har vapen i Finland så är det väl statistiskt osignifikant?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
"Gärningsmannen började rikta eld mot polisen när de klev in i lokalerna.

– Ingen polis har dock besvarat beskjutningen, säger Lars Wirén.

Runt en timme efter det första larmet hittades den misstänkte gärningsmannen död med tre vapen intill sig"

Så GM bekräftat död efter en timme, det torde väl innebära att även om polisen gick in i skolan långt tidigare så 1) var inte byggnaden säkrad 2) GM varken lokaliserad eller bekräftat död.

GM hade då upp till 1 timme, effektiv tid, att göra vad han ville.

Finns det anledning att vara kritisk mot polisen?
Man kan vara kritisk till polisen.

Om man var på plats och såg allt som hände.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men vad är det som smattrar i det där klippet där folk springer på skolgården?

Det förde tankarna till terrordåden 2015.

Ja inte var det automateld utan snabb skottlossning från en halvautomat!
Citera
Medlem
Carrocks avatar
Lyssnat på tv4 klipp.

Jag tycker det låter som
- Ni ska bort allihopa.

Inte Europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Så bra skrivet, detta borde skickas till alla socialkontor i landet, och andra instanser som behöver ett bättre samarbete.

Tack. Ja man önskar att sunt förnuft kunde råda även högt upp hos Dom som är tillsatta att styra och sätta regler. Det är så mycket som missas och så mycket människor som kommer i kläm mellan alla dessa regler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Har du dina fingeravtryck sparade någonstans? Vad fan ska de göra med någons fingeravtryck?

Det lämnas vid pass, åtminstone där jag bor. Har haft problem med registrering av fingeravtryck när jag gjort pass på grund av skador på fingrarna från min diabetes. Men det kanske man slutat med? Lämnar det osagt.
Citera
2025-02-06, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
Vänstern består utav så fruktansvärt sjuka individer att man blir mörkrädd.
Man märkte att det nästan blev en glädjeyra bland dem efter det här dådet och de kunde inte tygla sig sin iver att måla upp det hela som ett rasist-dåd ("Äntligen!" tänkte de i sina snedvridna, ondskefulla små marxisthjärnor).

Tv4 publicerade en video där man lade till sin egen text under en ohörbar ljudsekvens för att måla upp det hela efter sin skeva världsbild.
I sin iver att plocka politiska poäng har vänstern blåst på etniska spänningar helt i onödan.

Ja, de borde verkligen krypa till korset nu alla som tog för givet att det var ett högerextremt dåd. TV4 är ju farliga för landet.
Citera
2025-02-06, 13:25
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Ja det är ju väldigt troligt att nån säger det under en pågående skjutning...

Fast när sammanhanget nu är att idiotmuppen fick sina bidrag indragna för att han inte fixade att jobba, vilket var kravet (alltså aktivt arbetssökande) för att han skulle få fortsätta gå på bidragen, så är det väl ändå inte HELT otroligt att kanske någon av soc-arbetarna försökte resonera med honom genom att säga nåt i stil med "man måste ju jobba" eller liknande för att försöka förklara varför de inte ansåg sig ha haft något annat val än att dra in bidragen.

Jag kan också tänka mig att någon av dem skulle ha kunnat säga nåt i stil med "du måste inte jobba!" som ett sista vädjande till skytten om att inte skjuta dem, att situationen med de indragna bidragen kan ha gått att lösa utan jobbkrav eller nåt sånt.

Tycker iaf att det känns ganska så mycket rimligare för situationen och även stämmer mer överens med den inspelade ljudbilden än TV4s "bort från Europa"-tolkning.
Citera
2025-02-06, 13:26
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixcomp
Det lämnas vid pass, åtminstone där jag bor. Har haft problem med registrering av fingeravtryck när jag gjort pass på grund av skador på fingrarna från min diabetes. Men det kanske man slutat med? Lämnar det osagt.

Det lämnas inga fingeravtryck då du söker pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in