2025-02-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Här har du hela kärnan till problemet. Ja vi vet vad npf är men vi har ingen kunskap hur det fungerar i praktiken med samsjuklighet , vilka egenskaper som påverkas osv och så fortsätter de sitt myndigehtsdravel som inget hänt. Soc har en stor delaktighet i detta och det är detta som politiker borde diskutera ihop med kunskap om npf på skolor inte att skärpa vapenlagar för jägare.

Håller helt med. Låt oss hoppas att det kommer en diskussion kring dessa saker när alla omständigheter är klarlagda, men tyvärr betvivlar jag det. Jag hade hoppats på en sådan diskussion redan efter mordet på Ing-Marie Wieselgren.
Citera
2025-02-06, 12:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om jag har uppfattat händelseförloppet rätt så var ett antal poliser på plats ganska snabbt, men det tog dem minst 10 minuter att lokalisera var gärningsmannen befann sig.

Det var inte heller polisen som sköt ihjäl gärningsmannen.

Så här blir det intressanta att se på följande tre tidpunkter.

1. När började gärningsmannen skjuta?

2. När kom första poliserna på plats? Nu ska vi vara medvetna om att de första poliserna som kom antagligen fick ganska mycket att göra direkt. Folk sprang runt och det var en stor plats. Ingen visste om det var en gärningsman eller flera och många andra frågor. Så jag tycker det är rimligt att det tar en viss tid.

3. När dog gärningsmannen? Gärningsmannen tog sitt eget liv. Det tog en viss tid att hitta och identifiera honom som gärningsman.

Som jag förstod det så hände allting på under 20 minuter? Dvs från första skottet till sista skottet. Om det stämmer så har jag inte så mycket kritik att rikta mot polisen. Har svårt att se man kan agera så mycket snabbare om det är på en såpass stor plats som Risbergska.

Om gärningsmannen däremot hade en timme på sig att härja runt, då finns anledning att titta närmare på polisens agerande.

Men efter att gärningsmannen var konstaterad död så handlade all polisarbete om andra saker än att stoppa dådet. De kunde förmodligen inte utesluta flera gärningsmän så mycket av arbetet handlade om att säkra området, leta efter gömda offer och få ut dom därifrån och så vidare och så vidare.

Jag tycker själv det är ganska tråkigt att polisen säger så lite till allmänheten. Kanske klarare regler som även vi läsare förstår borde komma fram? Så att alla vet vad man ska förvänta sig. Uppenbart fanns det gott om tid att spekulera och gissa ganska vilt. Minst ett dygn och fortfarande finns väldigt mycket att spekulera kring som vi ändå vet att polisen redan vet.

Polisen säkrade den döde GM efter drygt en timma.
Citera
2025-02-06, 12:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Vi vet väl ännu för lite om händelseförloppet, men jag tror risken är stor att du får rätt angående kritiken. Inte i nivå med skolskjutningen i Uvalde vad gäller den initiala insatsen men åt det hållet.

Hoppas någon granskande journalist sitter och knopar ihop informationen med en tidslinje och hur polisen agerat. För det är inte säkert vi får en tydlig bild av polisen eftersom ingen kommer att åtalas. Utan förundersökning kan polisen välja vilka fakta de vill ge ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hans föräldrar verkar ha daltat enormt med honom. Bjudresor till Thailand, Jamaica och USA, bara de senaste åren.

Jag tror inte det skulle vara bättre om han satt hemma i en lägenhet och spelade på dator 12 - 24 h varje dag, så föräldrarna har nog gjort det de har kunnat
Citera
Avslutad
Jag länkar till tråden här på FB där vi diskuterar BARA offren :

(FB) Örebro: Våldsdåd - tråden där vi diskuterar offren
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Det blir ju ofta så när ”alla” har ansvaret så har ingen ansvaret.

Citat:
Ursprungligen postat av klaustrofobin
Hur kunde terroristen leva utan inkomst?

Att leva på soc är en inkomst, men det räknas inte som det i praktiken.
Citera
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Dom antar det. För oss som är smartare än tv4 så är det en polis som skriker. Rösten låter också som att den är betydligt länge bort än tomhylsorna och skotten som låter precis utanför dörren. Jag uppmanar folk att inte lyssna på tv4. De har trots allt blivit busted med att servera desinformation i färska tider förr.

Det reagerade jag också på, att skotten låter precis utanför dörren medans det såkallade skriket inte hörs utan en massa trixande med ljudet.
Såna där dörrar är inte tjocka och hade någon skrikit alldeles utanför då hade det hörts mycket tydligt!

Tv4 vill uppenbarligen att detta ska vara rasistiskt!
Titta bara på vilka tv4 intervjuar - Bara utländska elever.
Medans SVT i stort sett bara har intervjuat svenska elever.

Både polis och utredare säger fortfarande, senast kl 10, att det INTE finns något som tyder på ideologiska motiv.
Citera
2025-02-06, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralBurro
Drar man in ekonomiska biståndet, nekar sjukersättning(fkassan) Och tvingar folk att söka arbete som inte mår bra eller har nån skada då sker nått sådant här förr eller senare, allt är Politikernas fel, dom ska inte skylla ifrån sig på någon, en fungernade psykvård finns ej idag - fåtal får hjälp till psykologer, skriver man in sig på sjukhus skickar dom hem dig.

Dagens regering är ett stor fail, sd är ett fail, moderaterna är ett ännu större fail!

Dvärgen kan stå där och snacka på presskonferenser, gör nått åt fkassans alla nekningar då istället din åsna! Gängstormen fortsätter bli grövre med sprängningar!

Allt dom ska skylla på är sig själva inte en enstöring som skjutit folk! Hade han fått hjälp i tid hade detta ej skett!

Fast GM verkar ju alltid ha haft försörjningsstöd så det är väl knappast Moderaternas fel? Han borde ha haft ersättning från Försäkringskassan från början.

Så mycket skatt vi gödslar välfärden med och ändå räcker inte pengarna till? Hur används våra pengar och till vad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ju mer man läser om den förmodade gärningsmannen ju tydligare växer bilden fram sv en totalt havererad psykiatri.

Han har alltså levt i ett slags vakum i 20 år tills allt bara briserade för att socialtjänsten drog in försörjningsstödet. Ser bara förlorare i denna soppa.
Försäkringskassa, Arbetsförmedling och Socialtjänst som alla har satt i system att försöka knuffa över kostnaderna på varandra. Individer hamnar lätt i kläm och det är precis vad jag tror detta har handlat om. Tänk om någon hade hjälpt han redan för 15-16 år sen. Det här är ju bara så tragiskt.
Det är inte psykiatrins fel att störda inte söker vård.

Som jag skrivit några gånger nu måste lagen ändras så att den här typen av NPF-diagnoser kan komma i fråga för LPT, så att vården kan fånga upp dem. Detta eftersom många av dem inte vill söka psykiatrisk vård frivilligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Eftersom han inte sköt vem som helst eller alla blir det mindre intressant. Antalet verkar inte ha varit hans drivkraft, då hade det varit hundratals när han kunde skjuta i timmar vad det verkar. Nu sköt han "bara" 16 personer. Dom är utvalda personal av olika slag. Sen slumpvisa offer som kommit emellan just där han sköt.
Jag tycker det är viktigt att få veta hur länge skjutandet pågick.
Har ingen nån information om det?
Citera
Medlem
Har skrivit det flera gånger tidigare i tråden. Men dödstalet kommer inte stanna på 10. Första presskonferensen nämndes ”tiotal”. Jag har inte hört något mer uttalande om antal döda sedan dess från polisen. Nu börjar det räknas in att flera från Kommunal saknas som gick utbildning , folk från socialtjänsten och personal på skolan. Jag tror på minst 30 döda då han fick hålla på så länge.
Citera
2025-02-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Han borde ha fått permanent sjukpension utan tjafs. Hade han bara varit 20 år äldre hade han nästan säkert fått det.

Ja. Och vård vilket uppenbarligen behövdes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in