2025-02-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
”Jag skjuter allihopa”
Kan lätt låta som
”Ni ska ut ur Europa”

Sjukt att media verkligen försöker jobba in rasism-kortet trots att det är mer eller mindre fastställt att det inte är ett sånt brott.

varför tror du han går in på en sfi skola?, minst 70% av offrenrna är av icke europeiskt ursprång...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag tror det är autismen som han påstås ha, som gör att han inte ser några alternativ. Brist på empati gör sannolikt att den väg han valde inte sågs lika brutal i hans ögon.

Ja, han "skelar" lite med ena ögat i sina selfies.

https://gofile.io/d/QnMwuz
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Något ni missat lite,

Tar 55min att gå från RA´s hem till skolan.

Antar att han inte har en bil då folk påstår att han lever på soc.

Läste om ett gitarrfodral, hittar varken artikeln eller inlägget nu men ingen misstänker ett gitarrfodral i första hand. Möjligen om tre gitarrister kliver in samtidigt på en bank...
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grubblar
Jag hörde faktiskt något liknande med "Ni ska bort från Europa" på den videon

Blir så när någon textar vad dom vill att folk ska höra. Samma sak som om en "expert" sätter sig och lyssnar på det ljudklippet och börja anta vad han sagt.

Confirmation bias.

Hade gett mer om dom hade crankat upp volymen till max och gett fasen i att texta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zum3x
Kan han ha bokat upp något möte med SOC på skolan?

Kanske något slags SIP-möte isf, om nu inte skolkuratorn avses, hen är ju också "socialtjänsteman". Men han var inskriven på skolan år 2021, så det är osannolikt att skolan hade med honom att göra
Citera
Medlem
Äntligen har vi någon sorts motiv i alla fall och kan bygga en hyfsat trovärdig teori i mitt tycke:

- Gärningsmannen (GM) har haft långvarig kontakt med socialtjänsten och har förmodligen aldrig kunnat försörja sig.
- Någon form av konflikt har uppstått och kulminerat med att de har dragit in (eller hotat att dra in) bidraget.
- GM smider planer på att mörda de ansvariga.
- GM får nys om att de anställda på socialkontoret kommer befinna sig på Risbergska denna dag, kanske för någon gemensam utbildning.
- GM bestämmer sig för att det är dags att skrida till verket.

Kanske ett möjligt händelseförlopp?
Citera
Medlem
Tuors avatar
Jag hör absolut inte "ni ska ut ur Europa". Skulle kunna vara, men det är helt klart alldeles för otydligt. Hur har TV4 kunnat konstatera detta?

Vad sysslar TV4 med? Försöker de kickstarta raskriget eller?
Citera
2025-02-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Polisen har ändrad strategi sedan flera år bakåt. Första patrull går in och rakt på, ingen väntan, inget tassande, man kör rakt in i situationen oavsett om man saknar vissa skydd eller beväpning.
Varje sekund är nämligen extremt viktig.

Se tex polisens egna utvärdering efter Trollhättan-händelsen.

Fast det låter ju inte heller som någon bra plan. Vem vill bli polis om man ska tvingas in i okända situationer utan skydd..?
De bör inte riskera sina liv mer än nödvändigt och under förutsättning att de har både skydd och vapen.
Hoppas erfarna poliser får mycket större mandat gällande vapen och skjutningar och att även lediga poliser får bära/använda sitt tjänstevapen vid behov. Uppenbarligen behövs det ett tag i varje fall.
Citera
Medlem
Förutom att det är otydligt vad som sägs, så vet man ju inte heller vems rösten är? Tycker det låter som att vapnet och GM är mycket närmare dörren än vad rösten är, men kan ju vara svårt att uppfatta
Citera
Medlem
Verkar ju som att han var en svårt sjuk person utifrån det man läser om honom. En person som går runt och gömmer sig i hoodie, är isolerad, inte ens grannen kände till honom, som hade svårt för det sociala.

”– Han såg ingen vinning i sociala sammanhang. Om man frågade honom hur det är, så svarade han bara kort på frågan.
– Han var inte den som stod i köket och pratade. Han tog en kopp kaffe och gick och tittade på tv i stället. Det fanns inget intresse att veta något om mig.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-granne--tanker-pa-vad-som-kunde-hant/

Man SER det i ögonen på honom, i den tomma och mörka blicken, att han är svårt sjuk. Jag ser det inte i bilder från hans barndom direkt utan det börjar dyka upp i bilder från det att han är tonåring.

Återigen har samhället misslyckats. Han fick inte hjälp för sina svåra psykiska problem och i hans värld fanns det ingen annan utväg än självmord. Han passade på att hämnas mot andra verkar det som i samband med självmordet. Vi får vänta och se vad motivet bakom var. Hämnd mot någon specifik grupp människor eller yrke som någon spekulerade om tidigare i tråden.

Hemskt tragiskt och skrämmande, och jag tror det här hade kunnat förhindras OM han fick ordentlig hjälp av psykvården och samhället. Men eftersom det sparas in på allt sådant i samhället så ser det tyvärr inte ljust ut för framtiden. Politikerna måste tänka om och satsa mer pengar på psykvården. Det är inte normalt att isolera sig, att inte klara av skolan, att inte arbeta, att inte ha vänner, fritidsintressen osv. Varför fångade man inte upp det här i tid? Hur många fler tickande psykiskt dåligt mående individer finns där ute?
Citera
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Vad menar Aftonbladet med detta?
” Ett flertal anställda på socialförvaltningen uppges vara saknade efter skjutningen”

Vadå saknas?

Polisen har bara identifierat att det finns 11 döda kroppar. Man har inte fastställt identitet hos kropparna. Anhöriga till dessa 11 personer vet bara att de inte får tag i personerna, de har inte fått någon bekräftelse på att de finns med bland de döda. Men ja, en person som varit försvunnen i Örebro sen lunchtid igår och som man vet varit på skolan eller skulle kunna ha varit på skolan, är ju troligtvis ett av dödsoffren. Men då det inte är bekräftat så räknas de bara som saknade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Han kunde ha användt en bil och kört ihjäl många fler på torget om man vill ha fler offer dvs

Hur många hade den där högerextrema tysken ihjäl? Han körde väl in i en folkmassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in