Verkar ju som att han var en svårt sjuk person utifrån det man läser om honom. En person som går runt och gömmer sig i hoodie, är isolerad, inte ens grannen kände till honom, som hade svårt för det sociala.
”– Han såg ingen vinning i sociala sammanhang. Om man frågade honom hur det är, så svarade han bara kort på frågan.
– Han var inte den som stod i köket och pratade. Han tog en kopp kaffe och gick och tittade på tv i stället. Det fanns inget intresse att veta något om mig.”
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-granne--tanker-pa-vad-som-kunde-hant/
Man SER det i ögonen på honom, i den tomma och mörka blicken, att han är svårt sjuk. Jag ser det inte i bilder från hans barndom direkt utan det börjar dyka upp i bilder från det att han är tonåring.
Återigen har samhället misslyckats. Han fick inte hjälp för sina svåra psykiska problem och i hans värld fanns det ingen annan utväg än självmord. Han passade på att hämnas mot andra verkar det som i samband med självmordet. Vi får vänta och se vad motivet bakom var. Hämnd mot någon specifik grupp människor eller yrke som någon spekulerade om tidigare i tråden.
Hemskt tragiskt och skrämmande, och jag tror det här hade kunnat förhindras OM han fick ordentlig hjälp av psykvården och samhället. Men eftersom det sparas in på allt sådant i samhället så ser det tyvärr inte ljust ut för framtiden. Politikerna måste tänka om och satsa mer pengar på psykvården. Det är inte normalt att isolera sig, att inte klara av skolan, att inte arbeta, att inte ha vänner, fritidsintressen osv. Varför fångade man inte upp det här i tid? Hur många fler tickande psykiskt dåligt mående individer finns där ute?