2025-02-05, 18:24
Medlem
Finns det något nytt om de 5 skadade?
Citera
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylstubin
Idag finns även hagelgevär som delvis bygger på AR-plattformen, dvs något förenklat halvautomatiska med stora magasin och möjlighet till väldigt hög eldhastighet med åtminstone ett par skott i sekunden med korta skjutavstånd.
Däremot är det bara på film som hagel har bra verkan på längre avstånd, dock otroligt kraftfullt på korta avstånd t.ex. inomhus. Finns även ammunition som verkar på betydligt längre avstånd, men vi håller det något förenklat.
Vad jag vet tillåts en magasinkapacitet med högst två hagelpatroner i ett fast monterat pluggat magasin på jaktlicens, det krävs med andra ord modifiering av ett hagelvapen för att öka kapaciteten som är lite mer invecklad än att bara köpa ett större magasin.
Inget omöjligt så klart, men det känns inte som att mgm satt på den kunskapen
Citera
Medlem
Drujnasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Och han valde den skolan själv, det är nog du som får ta på dig en dumstrut.

Oavsett vilken skola han valt hade han haft kursen, idiot!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylstubin
Idag finns även hagelgevär som delvis bygger på AR-plattformen, dvs något förenklat halvautomatiska med stora magasin och möjlighet till väldigt hög eldhastighet med åtminstone ett par skott i sekunden med korta skjutavstånd.
Däremot är det bara på film som hagel har bra verkan på längre avstånd, dock otroligt kraftfullt på korta avstånd t.ex. inomhus. Finns även ammunition som verkar på betydligt längre avstånd, men vi håller det något förenklat.

Frågan är hur lätt det är att skaffa mer än 3 skott i halvautomat eller pumphagel.
Det är lättare att snabbt träffa olika mål med hagel än med halvautomat.

Den du besvarade fick det att låta som att MGM var någon spec-ops individ som double-tappar alla sina offer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Finns det svenskar som går på komvux? Jag gissar att de är lätträknade. Man kan förstås inte veta något förrän namnen eventuellt blir publicerade, men rimligtvis heter de inte Andersson, Pettersson och Lundström.

Det är många svenskar som går på komvux. Jag läste alla mina gymnasiekurser och tog slutbetyg där och jag går definitivt under Sveriges vanligaste efternamn.

Hade många utländska i klassen i omgångar och andra gånger var det fler svenskar. Det varierade från kurs och termin. Omvårdnadsprogrammet var övervägande svenskar iaf.
Citera
2025-02-05, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Gärningsmannen var krullhårig. Det säger ju allt. Krullhåriga är ofta lite knepiga personer. Jag blir oftast arg när jag ser dom.

Vadå, är du en sådan där liten lintott med obehagligt rakt och slappt hår? Usch

Tror inte det går att dra några som helst slutsatser utifrån gärningsmannens utseende. "Psykopatögon", "man ser det på honom", "krulligt hår". Folk letar efter vilket jävla trams som helst för att leka hobbypsykologer här på nätet. Rätt sorgligt.
Citera
Medlem
Tubalkains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det kommer att bli diskussion om hur polisen hanterat detta. Många berättar för media att de saknar anhöriga och inte vet om de lever. Polisen måste ju berätta för folk ja eller nej om deras anhöriga är döda. Folk på en komvuxskola kommer ju ha id, kreditkort, telefoner, annat på sig som, direkt visar vilka de är. 11 personer; inom en timme borde de haft 100 % identifikation på alla. De måste lära sig från USA hur man hanterar sådant här; där går de ut med information fort och fortlöpande, inte står och säger att de inte vet något i varenda djä*** intervju och presskonferens. Det var ju hundratals poliser där; vad gjorde alla? Kunde de inte sagt till en polis att identifiera de döda åt åtminstone?

Man måste ju kunna identifiera de döda för att kunna underrätta de anhöriga och nog kan du ana vad ett hagelgevär kan ställa till med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1nio9fem
Kan väl ändå inte stämma?

En Trust me bro på den eller?
Citera
Medlem
Naturell73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1ts
Är det säkert att detta är gärningsmannen?

https://gofile.io/d/QnMwuz

Ja enligt Sydsvenskan så är det han iallafall om man kollar på deras bilder som de gått ut med.
Citera
2025-02-05, 18:26
Medlem
Jag har lite svårt att få ihop händelseförloppet utifrån vad jag själv observerade, jag var alldeles utanför skolan igår (precis på andra sidan bilvägen, vid buskarna/träden) och observerade hela händelseförloppet från dom första skotten fram tills ca 15-tiden. Det jag inte får ihop är, att polisen hävdar att gärningsmannen redan var död när han påträffades. Både jag och mina kollegor är dock väldigt säkra på att vi hörde flertalet automatsalvor med jämna mellanrum ett bra tag efter att dom första poliserna gick in (detta var innan IS anlände i helikopter). Vi hörde smällar till och från i säkert 25-30 minuter efteråt inifrån skolan. Hur går detta ihop med den officiella infon vi har fått?
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Var ett jävla lagg men jag lyckades också se en som länkade, var även folk på Instagram som skrev det så frågan är vem som var först

Användare Pelota här länkade twittern först och hängde ut en oskyldig farsa. Bra gjort fitta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det kommer att bli diskussion om hur polisen hanterat detta. Många berättar för media att de saknar anhöriga och inte vet om de lever. Polisen måste ju berätta för folk ja eller nej om deras anhöriga är döda. Folk på en komvuxskola kommer ju ha id, kreditkort, telefoner, annat på sig som, direkt visar vilka de är. 11 personer; inom en timme borde de haft 100 % identifikation på alla. De måste lära sig från USA hur man hanterar sådant här; där går de ut med information fort och fortlöpande, inte står och säger att de inte vet något i varenda djä*** intervju och presskonferens. Det var ju hundratals poliser där; vad gjorde alla? Kunde de inte sagt till en polis att identifiera de döda åt åtminstone?
Ja, det är ju lite intressant att de var snabbare med att organisera en presskonferens än att faktiskt stoppa gärningsmannen. Jag har full förståelse för att de vill meddela anhöriga innan man säger något till pressen men det är ju väldigt underligt att säga att det rör sig om 5-6 skadade under första presskonferensen och inget om de döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in