2025-02-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Måste bara få ventilera hur fruktansvärt besviken och bedrövad jag är över nivån på den här tråden. Så många som verkar vilja förstöra för FB och göra yttrandefriheten mer inskränkt, för det är följder som lär komma av hur så många betedde sig igårkväll och under natten. Jag har aldrig varit med om hur respektlöst man slängde ut länkar på riktiga människor hit och dit trots att det inte fanns tillstymmelser som ens stämde in på signalement eller detaljer som redan blivit bekräftade av media.

Jag var en av många som försökte krympa ner och stävja tråden igår kväll då det så lätt blev fastställt exakt vilken lägenhet polisen var i, Wasabi hade även grävt fram namnbytet, detta till trots fortsatte användare hänga ut andra vid namn R.A helt skrupelfritt, man skäms ju rent utav för fan.

Man räknar markplan som 10, sedan våning 1 blir 11, 2 blir 12 och så vidare. Det var bevisat exakt vilken port de gick in i, ändå fortsatte folk hänga ut namn på de som bodde i porten bredvid trots att åldrar och andra helt uppenbara detaljer inte stämde, det är under all jävla kritik.
För mig är FB frihet under ansvar och detta har ni ställt till med nu att det kommer skruvas åt tumskruvarna rejält på regelverket då de pratat om detta hela jävla eftermiddagen i media, det är bedrövligt.
Vad vi visste sent igår är allt bekräftat nu:

https://x.com/Daily_Mon_/status/1886828725599150519
Videobevis på att polisen är inne i port 53, kolla tandläkarskyltarna på street view samt att det är klottrat samma motiv på både 55 såväl som 53.

https://tinypic.host/image/ra.2eaIQf
Solklart bevis på namnbytet.

https://gofile.io/d/qIaCIe
Album med videoklipp. Traumatiska klipp inspelade inifrån lokalen. Obs, inget gore.

Och sedan idag har det då tillkommit:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rickard-andersson-35-misstanks-for-massmordet-i-orebro

Samt har någon grävt upp ett helt bildgalleri på R.A:
https://gofile.io/d/QnMwuz

Det hela är en fruktansvärd händelse och jag önskar alla anhöriga kraft att kunna gå vidare, men även att de som blivit oskyldigt uthängda här inte drabbats på något sätt.

Sista filmen väljer jag tolka som polisens chock-granater även om det låter som ett halvautomatiskt eller pump-hagelgevär (plasthylsor som kastas) men väljer som sagt att tro på chock-granater för jag vill inte tro att stönandet är vad jag annars tror det är.

Angående yttrandefriheten, borde vi införa en seperat tråd för att diskutera hur vi säkerställer att FB inte går ner och kanske kan låsa tråden under 24 timmar för andra än de moderatorerna tillåter

Men då kanske det blir så att FB hamnar under en annan kategori inför lagen?
Men absolut borde en sådan diskussion skapas för att förebygga eventuella diskussioner och debatter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Jo, dem stämmer. Detta är en falseflag attack
Måste hålla med om att detta känns som en solklar false flag. Tiden får visa exakt vad detta mynnar ut i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Som sagt de har olika saker på sig som identifierar dem. De kan t.ex. ringa senaste numret på deras telefon och få veta vem som har det numret om inget annat funkar. Eller bara nummerupplysning.

Det är inte heller lämpligt att hålla folk i okunskap om deras anhöriga lever eller inte. Hur som, helst är det upp till polisen att förklara och försvara sig, inte bara säga att de inte vet något. Ska någon bara säga att de inte vet något behöver de ju inte visa sig.
Att ringa ett nummer och fråga vem som har telefonen är väl för farao inget sätt att säkert identifiera någon. Ärligt talat, tänk efter om du skulle vilja bli meddelad att en anhörig dött och identifierats på det sättet.
De juridiska kraven är en smula högre än så, av goda skäl….
Senast redigerad av EBVVP35 2025-02-05 kl. 18:36.
Citera
2025-02-05, 18:35
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De79
En sak som jag skulle vilja förstå är varför polisen verkade gå in först efter att två helikoptrar från Stockholm hade landat på plats långt efter skjutningen.
Det skrevs tidigt om att det var ca 30-40 polisbilar på plats och man såg bilder på många.
Vad det rökbomben som stoppade polisen?

Vad hade hänt om GM hade valt att fortsätta skjuta istället för att kort efter ta sitt eget liv, eller om det hade varit flera GM?
Han hade ju kunnat få med många fler liv känns det som.
Var det nödvändigt att vänta och varför isf?
Tänker på alla inlåsta stackare som fick vänta så länge i total ovisshet.

NI som kom i Hkp. NI är mer tränade än vanliga poliser när det gäller PDV. Sen har dom andra vapen, resurser och utrustning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Otroligt att lärare kan säga åt elever att sitta under bord i 2 timmar, varför tog de sig bara inte ut genom ett fönster?

De hade väl regler att följa som ska tillämpas i sådana situationer. Då ska man vänta tills man vet att polisen är där och ger vidare order om vad man ska göra.

Hur skulle förresten eleverna läraren/eleverna kunna veta att det bara rörde sig om 1 skytt och var han smög omkring någonstans? Han kunde jag ha förflyttat sig ut från skolan.
Citera
Medlem
Jag har följt detta sen start, otroligt svårt när det tjoades överallt om olika MGM och man knappt kunde uppdatera fb. Men rätt MGM var ju klart här ganska direkt.
Är det någon som vet mer angående hans Komvux? Sist inskriven år 2021 om jag förstått det rätt, men då inte fullfört matematiken som han ville läsa upp?
Är ilskan riktad mot systemet som verkar ha tappat honom mellan stolarna och han aldrig fått den hjälpt han behövt? Varken från familj eller auktoritet/lärare osv?
Är detta riktat mot lärarna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Hur ska man tolka det? De vet vilken elev/lärare det handlar om men inte riktigt vem personen egentligen är?

Enkelt förklarat så identifierar man preliminärt med det man har men har ännu inte fastställt till 100% utifrån nödvändiga handlingar.

Det är inte helt ovanligt i fall där det av olika anledningar inte är möjligt eller lämpligt att anhöriga identifierar offren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malificent
Jag hoppas att de kollar hans dator och digitala spår noggrant. Funderar på varför någon byter från namnet Simon till Rickard? Om det skulle kunna ha med namnens ursprung att göra? Och om det kan ha kopplingar till en eventuell ideologisk övertygelse? Att hans ursprungliga namn, med ursprung i mellanöstern, inte passar in i hans ideologiska narrativ exempelvis.

Simon var efternamnet. Jag hade nog inte heller velat heta Simon i efternamn, det låter som ett förnamn
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Tror man ska vara väldigt försiktig med att beskylla föräldrar och anhöriga. Detta är nog en stor chock för dom.

Att ha ett udda barn i detta fall ”ett vuxet barn” innebär inte med automatik att något sånt här fruktansvärt ska hända.

Så klart dom inte visste att han skulle begå en massaker men alla släktingar har i media sagt att man misstänkte psykiska problem + att han var udda.

Om en sådan person skaffar massa vapen, med förmodligen föräldrarnas pengar tycker inte du att dom skulle anmält?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Ingen vill att massa människor rusar ut på en plats som inte är säkrad, dessutom så är det svårt att veta om någon som rusar ut är GM. Jag tror att det är något de lärt sig i deras inrymningskurser... Om jag har rätt, men jag gissar lite.

Jag tror att inrymningen kommer framlyftas som något som räddade många liv.

Var fan var polisen däremot?
Vafan får vi för pengarna?
Citera
2025-02-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Dessutom, gällande licens för målskytte, så ska den sökande även vara aktiv.
Inte bara i skyttet, även ideellt arbete i föreningen, som städdagar, funktionär osv.

Vapenlagen, föreningsintyget och förbundens stadgar säger inget om "även ideellt arbete i föreningen, som städdagar, funktionär osv". Däremot kan föreningen addera egna krav för vad föreningen avser är krav på aktivitet. En del föreningar begär även utdrag ut belastningsregistret för att bevilja medlemskap, om det är helt enligt lagboken eller ej, så är inte det syftet till att man kan begära ut utdrag. En del, de första, kräver också att medlemmen ska komma med utdraget i oöppnat kuvert från polisen, och att man ska öppna tillsammans. Även det är tveksamt om det är rätt.

Allmän rekommendation är att om föreningar utökar kraven ska det finnas i föreningens stadgar, och vara infört genom årsmöte.
Citera
2025-02-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Ja det var fastslaget redan igår tidigt vem som var misstänkt gärningsperson.

Däremot uppträdde folk här inne som om dom fått rabies eller något, när dom inte lyckades hitta hans sociala medier eller bild. För dom är det helt ofattbart att man inte har sociala medier.

Därför börjar man istället slängs ur sig alla möjliga andra namn och personer, som då blir hotade till livet trots att dom inte har ett skit med detta att göra.

Har hänt förr också, men i begränsad omfattning. Folk brukar ta det försiktigt med att hänga ut personer. Men här var full on retard mode och alla möjliga personer blev uthängda på måfå.

Största haveriet jag sett här. Kan vara Gen Z som är lost.

Ja jag såg namnet jättetidigt, vad gick fel här inne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in