2025-02-27, 11:49
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Tror jag råkade skapa en trådsanning av en trådsanning, jag ber om ursäkt för det. Det är inte fastställt att familjen brukade jaga, men med tanke på bilderna där RA verkar ha jaktkläder på sig som barn, ser nöjd ut ned sitt luftgevär och det finns ett område där de har sin sommarstuga där det jagas mycket så blev det summan av den ekvationen att han eventuellt var med och jaga och det är därför han senare tog sin egen jaktlicens. Sen verkar det inte finnas en enda människa som sett han skjuta i skogen men uppenbarligen har han ju klarat provet och kunde skjuta åtminstone 2 av vapnen han ägde.
Är det förresten inte vettigt att först sätta ett luftgevär i händerna på ett barn och låta dem skjuta det innan man går över på "riktiga"?
Citera
2025-02-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Ja, det senare verkar mer troligt. Kanske att hans lägenhet ska tömmas, som någon redan nämnt.

Undrar om familjen fått ta emot en del hot. Kanske att just familjen ska dit och ta hand om det sista?

Jag har svårt att tro det men det kan nog finnas en och annan galning som ger sig även på en flyttfirma för att förstöra RA´s grejer, så bra att polisen jobbar i förebyggande syfte om det nu är det som är syftet med bevakningen.
Citera
2025-02-27, 11:52
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Aftonbladet skriver också:

Nu undersöker polisen vilka personer som flugit på samma flygplan som Andersson i sökandet efter medgärningsmän.

Enligt handlingar som Aftonbladet tagit del av har åklagaren begärt in flygpassageraruppgifter ”så lång tid tillbaka i tiden som är möjligt”.

Åklagaren vill att listorna lämnas ut omaskerade och hänvisar till lagen om flygpassageraruppgifter i brottsbekämpningen. Den syftar bland annat till att upptäcka, utreda och lagföra terroristbrottslighet och annan allvarlig brottslighet.

I förra veckan begärde åklagare hjälp av irländska myndigheter för att kartlägga Rickard Anderssons rörelser och kontakter under perioden 1 januari 2023 till 10 oktober 2024 och ekonomiska transaktioner kopplade till perioden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2505Vy/rickard-anderssons-flygresor-undersoks-letar-fler-garningsman
Tycker det är märkligt att de går ut med de behöver hjälp från Irland och sedan att det aldrig tycks lösa frågan på vad det är för motiv och sen två dagar senare går ut med detta. Spännande är det i alla fall.
Citera
2025-02-27, 11:53
Medlem
Citat:
Aftonbladet skriver också:

Nu undersöker polisen vilka personer som flugit på samma flygplan som Andersson i sökandet efter medgärningsmän.

Enligt handlingar som Aftonbladet tagit del av har åklagaren begärt in flygpassageraruppgifter ”så lång tid tillbaka i tiden som är möjligt”.

Åklagaren vill att listorna lämnas ut omaskerade och hänvisar till lagen om flygpassageraruppgifter i brottsbekämpningen. Den syftar bland annat till att upptäcka, utreda och lagföra terroristbrottslighet och annan allvarlig brottslighet.

I förra veckan begärde åklagare hjälp av irländska myndigheter för att kartlägga Rickard Anderssons rörelser och kontakter under perioden 1 januari 2023 till 10 oktober 2024 och ekonomiska transaktioner kopplade till perioden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2505Vy/rickard-anderssons-flygresor-undersoks-letar-fler-garningsman

Hm, då kanske det inte var familjen som bjöd på alla resor/fotade honom.
Citera
2025-02-27, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1

Min fundering också.
Likaså har jag funderat över polisens undringar över varifrån han fått pengar, vilket även det skulle betyda att de inte sponsrat honom i den utsträckning man kanske trott.

På några bilder såg man väl personer som skulle kunna vara anhöriga?

Men låter som att vissa resor han han gjort på egen hand.

Har för mig att han deklarerade för överskott av kapital, men dessa pengar borde vara slut om polisen utreder varifrån han fått pengar. Utredningen borde för länge sedan ha vetskap om hans ekonomi.
Citera
2025-02-27, 12:02
Avslutad
Citat:
Tycker det är märkligt att de går ut med de behöver hjälp från Irland och sedan att det aldrig tycks lösa frågan på vad det är för motiv och sen två dagar senare går ut med detta. Spännande är det i alla fall.

De kanske greppar efter halmstrån nu? Många förväntar sig att det ska finnas ett riktigt motiv.
Dock verkar det rätt lönlöst i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av tepe1

Intressant teori. Men det kanske borde ha framkommit tidigare? Med tanken på att det dröjde tre veckor innan de började begära dessa uppgifter.
Tycker det hela känns ganska långsökt, som att de desperat letar efter nya kopplingar nu när annat inte lett någonvart.
Citera
2025-02-27, 12:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Tänker att de vill utesluta varenda möjlighet till att han har fått stöd; ekonomiskt och/ eller på annat sätt. Allt annat vore fel med tanke på allvaret i brottet och dessutom allmänhetens intresse.
Citera
2025-02-27, 12:14
Medlem
Citat:
De kanske greppar efter halmstrån nu? Många förväntar sig att det ska finnas ett riktigt motiv.

Intressant teori. Men det kanske borde ha framkommit tidigare? Med tanken på att det dröjde tre veckor innan de började begära dessa uppgifter.
Tycker det hela känns ganska långsökt, som att de desperat letar efter nya kopplingar nu när annat inte lett någonvart.

De kan ha börjat tidigare men inte gått ut med det förrän nu när de eventuellt har ett spår.
Det känns långsökt men samtidigt vet vi knappt något alls om honom.
Citera
2025-02-27, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Min fundering också.
Likaså har jag funderat över polisens undringar över varifrån han fått pengar, vilket även det skulle betyda att de inte sponsrat honom i den utsträckning man kanske trott.

Har för mig att han deklarerade för överskott av kapital, men dessa pengar borde vara slut om polisen utreder varifrån han fått pengar. Utredningen borde för länge sedan ha vetskap om hans ekonomi.

Det fetmarkerade har jag missat helt.

Det var länge sen han levde på egna medel men vi vet inte om han hade något sparkonto, fick ett arv etc.
Citera
2025-02-27, 12:23
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Min fundering också.

Låter nästan som att någon groomat en vuxen man eller att han har en riktigt märklig sugar daddy. Om jag minns rätt var den nyaste bilden från någon resa typ 2018 så undra om det finns några resor i mer närtid.
Ja, det finns bilder där man ser honom tillsammans med sin syster.
Citera
2025-02-27, 12:31
Medlem
Jag tycker semesterbilderna ser så konstiga ut. Som att dom flersta är tagna när han inte märker det. Eller motvilligt poserar med stelt kroppsspråk.
Jag tror en förälder, säkert mamma, vill ha en massa bilder på sitt barn. När han äntligen är nån annanstans än i lägenheten så vill man föreviga det. Det finns liksom inget liv i bilderna. Som att han bara viljelöst har släpats runt i världen.
Citera
2025-02-27, 12:31
Medlem
Citat:

Fast inte desperat.
Metodiskt arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in